2022-08-06, 16:18
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
6) Vägen här är väldigt väldigt väldigt dyr, över 20 gånger dyrare att bygga per kilometer än en vanlig väg, detta på grund av de svåra förutsättningar som gäller.
Citera
2022-08-06, 17:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Man tackar! Statyer av tennisspelare är rätt trevliga, bättre än gamla kungar

Nu ska vi till:

1) Södra Frankrike, direktflyg går från Paris.

2) Det begränsade område på vilken staden ligger hade tidigare ett namn man förknippar med känt hus eller dryck från Södern.

3) Risken att förolyckas på ett visst sätt är högst i världen här(fyra gånger så farligt som på det näst farligaste stället, och nästan 2500 gånger farligare här än i USA om man ser till antalet förolyckade per miljon). Detta beror på en viss Highway.

Det är ju helg

4) Staden som är huvudort har fått sitt namn efter ett skepp.
Södra Frankrike och södra Frankrike, men det bästa jag får till är Saint-Denis på Réunion i Indiska oceanen med sin kabelbana.
Citera
2022-08-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Södra Frankrike och södra Frankrike, men det bästa jag får till är Saint-Denis på Réunion i Indiska oceanen med sin kabelbana.

Snyggt! Södra Frankrike var en liten fuling.

Ledtrådarna:

1) Väldigt långt söderut, världens längsta nu aktiva nonstop-flygning går mellan Paris och Saint-Denis(sådär 11 timmar lång).

2) Ön Réunion hette tidigare Île Bourbon.

3) Hajattacker, det sker flest sådana med dödlig utgång här, ön ligger i Shark Highway.

4) Huvudort och fått sitt namn efter skeppet Saint-Denis.

5) På plats 19 i listan över Frankrikes mest folkrika kommuner.

6) Route nationale 1 som sägs vara världens dyraste väg:
https://youtu.be/BozoKyzLCdc

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Route_nationale_1_(Réunion)

Frågan och en resa till Réunion till dig!
Citera
2022-08-06, 19:34
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Kul fråga och snyggt plockad! En luring jag (som vanligt helt oförmögen att tänka utanför boxen) köpte med hull och hår - fick inget i gamla Bourbon att stämma, samt lärde mig på kuppen varför "vanille de bourbon" från Réunion heter som den gör, det är därför den aldrig tagit smak av den lagring i bourbonwhiskey jag antagit... (sant hur dumt det än låter...).
Citera
2022-08-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Kul fråga och snyggt plockad! En luring jag (som vanligt helt oförmögen att tänka utanför boxen) köpte med hull och hår - fick inget i gamla Bourbon att stämma, samt lärde mig på kuppen varför "vanille de bourbon" från Réunion heter som den gör, det är därför den aldrig tagit smak av den lagring i bourbonwhiskey jag antagit... (sant hur dumt det än låter...).

Kan kanske bli något hippt! Fatlagrad vanilj Sorry för OT!
Citera
2022-08-06, 23:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Snyggt! Södra Frankrike var en liten fuling.

Frågan och en resa till Réunion till dig!

Tack!

Jag får varna för att jag förmodligen inte kommer att vaka över tråden lika tätt som du brukar, men folk får vänja sig. Och det är svårt att välja rätt svårighetsgrad, men vi gör ett försök:

1) Staden finns på en kontinent, dess grundare härstammade från en annan och den person staden ytterst är uppkallade efter härstammade från en tredje.
2) Staden var huvudstad i mer än tvåhundra år, men tillhör idag inte de tvåhundra största städerna i landet.
Citera
2022-08-07, 11:27
Moderator
Hamilkars avatar
3) Brukar anses vara den äldsta staden i landet.
Citera
2022-08-07, 12:57
Medlem
Citat:
3) Brukar anses vara den äldsta staden i landet.

Får inte ihop namnet, men drar till med Mtskheta?
Citera
2022-08-07, 15:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Får inte ihop namnet, men drar till med Mtskheta?
Vår stad är betydligt yngre än Mtskheta.
Citera
2022-08-07, 15:44
Moderator
Hamilkars avatar
4) Det land staden idag ingår i är betydligt större än det territorium som den en gång var huvudstad över.
Citera
2022-08-07, 17:24
Moderator
Hamilkars avatar
5) En kompanjon till John D Rockefeller var betydelsefull för stadens nuvarande huvudsakliga näringsverksamhet.
Citera
2022-08-07, 17:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
5) En kompanjon till John D Rockefeller var betydelsefull för stadens nuvarande huvudsakliga näringsverksamhet.

St. Augustine ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in