2022-08-07, 06:28
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, men det var ju intressant. Har hon fått reklamplats på YT när hon är ute i det fria, hahaha.
Det var ju ett väldigt fokus på hennes oskuld.

En slags förmildrande omständighet ska vars att hon hämtade deffen. Det ser inte ut som hon får fart på benen förrän hon får ett direktiv.
Varför har hon Juha på magen, varför gör hon inte medicinska kontroller och varför påbörjar hon inte HLR?

En annan faktor som påtalas är att hon tryckt på överfallslarmet. Vet dock inte hur detta skulle kunna ge några stilpoäng.

För övrigt påtalas att killen jobbat som ordningsvakt endast två månader.
Borde inte hon då vara den mer förståndiga och säga till honom angående stryptag samt utföra medicinska kontroller?

Jag undrar fortfarande varför hon inte bojade Juha när han förefaller vara under kontroll (normal läsning: Juha är medvetslös och troligen redan bortom räddning).

Hon börjar inte boja förrän den manliga vakten sätter en arm bakom ryggen på Juha.

Min avskrift, delar av podden med två ordningsvakter (el fd pga domen?)
Dess innan har de haft följande dialog:
Jag tror det är så enkelt att hon inte inser att de dödat BO förrän patrull 2 kommer dit. Först när de säger åt henne att hämta hjärtstartaren trillar polletten ner. Hon verkar ha underlåtit att kontrollera status på BO under ingripandet.
Citera
2022-08-07, 06:32
Medlem
irishrages avatar
Den kvinnliga OV är mer erfaren än sin manliga kollega. Han har enligt uppgifter bara jobbat 2 månader. Borde inte hon som mer erfaren tagit över kommandot? Varför gjorde hon inte det, varför lät hon en OV som endast jobbat 2 månader vara ledande i ingripandet och tillåta strypningen?
Senast redigerad av irishrage 2022-08-07 kl. 06:34.
Citera
2022-08-07, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Jaså tror jag? Det var som fan, har du lust att länka var jag skrev det någonstans för det minns jag inte att jag skrivit.

Det närmsta jag kunde hitta är detta:

Om det varit en färgad eller muslims arabiska man som varit brottsoffer och vakterna vita hade det blivit demonstranter. Nu är det omvända och då händer inget. Sverige 2022
Citera
2022-08-07, 07:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Jag tror det är så enkelt att hon inte inser att de dödat BO förrän patrull 2 kommer dit. Först när de säger åt henne att hämta hjärtstartaren trillar polletten ner. Hon verkar ha underlåtit att kontrollera status på BO under ingripandet.
Jupp, hon börjar trippa på plats som en balettdansös när hon blir tillsagd och letar efter nycklarna.
Nån av de nyanlända vakterna vrålar backa, backa, backa till folk när de väl inser att det är hjärtstopp.
Sen ser hon ut att få order att ränna iväg.

Det är lätt att i huvudsak lägga fokus på honom via hans vedervärdiga grepp men faktum är att hon inte är ett strå bättre.
Underlåtit är nog pudelns kärna.

Han klappar Juha på huvudet utan respons och frågar om han andas:
”andas han?” ”Kan du kolla om han andas?”

Hon ger ett nekande svar:
”ehh nej. Vänta, vänta, gör inget.”

Han släpper tvärt så huvudet far ner i backen och de sätter på handfängsel.
Sic!
De bojar således en person som inte andas.

Ingen av dem tar notis om att han inte reagerar öht på stimuli. Han hade givetvis börjat veva om det vore normalt.

Sen frågar han igen om den lealösa Juha andas. Vilket hon nu påstår att han gör, hur hon nu ser det?
Han lades i (in)stabilt sidoläge, i nästa stund ligger han vänd nedåt på mage.

Hon verkar inte ge anländande vakter rapport om Juha. Våld mot tjänsteman är det primära.

Min bedömning är att hon inte har kompetens för fem öre även om hon är mer erfaren.
Dels att hon sitter på ryggen och dels trycker ner huvudet.

Med tanke på att han bara tjänstgjort i två månader så kan man ju undrar varför hon inte ber honom släppa greppet, varför hon inte initierar kontroller självmant och HLR.
Varför hon inte bojar tidigare när han håller och Juha är väck - men bojar när han inte andas.
Citera
2022-08-07, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Då kan jag säga att ditt informationsflöde inte är representativt vad folk inom branschen tycker.

Problemet här är väl att den nyanserade diskussionen nära på uteblir.
Folk "inom branschen" dvs alla arbeten inom ordningsmakten, präglas av konformism och kåranda.
Är det någon som vurmar om de utsatta blir de utfrusna.
Visselblåsare blir utmobbade och det är endast de lojala som blir accepterade.

Det finns såklart undantag som bekräftar regeln, här i tråden har vi sett kanske ett 10tal som själva hävdat att de är poliser, ordningsvakter och väktare, varav 2 st har uttryckt att det är fel att döda och att ifall någon dör i tjänsten är det ett misslyckande, resten har mer eller mindre sett det som en rimlig konsekvens.

Så jo, att folk dör eller blir grovt misshandlade eller på annat sätt oproportionerligt illa behandlade av ordningsmakten, är mer eller mindre regel. Problemet är att det extremt sällan upptäcks eftersom man håller varandra om ryggen.

Detta är såklart någonting "coolt" och "häftigt" och en väldigt stor anledning till att många söker sig till yrket. Man har lite samma status som en gängkriminell, "ingen kan göra något mot oss men vi kan göra vad vi vill för lagen gäller inte oss!". Det är liksom status att vara empatistörd och att kunna "sätta åt buset ordentligt".
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-08-07 kl. 07:58.
Citera
2022-08-07, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Då kan jag säga att ditt informationsflöde inte är representativt vad folk inom branschen tycker.

Problemet här är väl att den nyanserade diskussionen nära på uteblir.

Jag är ”inom” branschen i olika grenar. Jag har dessutom sett många döda människor, människor som håller på att dö och människor som snart dör både fort och mer långsamt. Vissa av stroke, andra av kvävning och diverse andra åkommor.

För det första; ingripandet. Det är tamefan det mest värdelösa ingripande jag sett. Vi kan ju börja med det härliga UFC-greppet. Där BO för det första ligger med ansiktet nedåt, dvs det är väldigt svårt för StryparN att se någon form av status och utfall av det man sysslar med.

För det andra; den ”kompetenta” ryttaren som sitter på BO’s rygg och trycker ner huvudet samtidigt som han blir strypt? Man får lära sig redan på BYA hur mycket NEJ det är på att sätta ens ett knä i ryggen, ännu mer NEJ att använda BO som någon form av matta.

För det tredje; den totalt avsaknad av kommunikation.

Sen att man har strypt klart, personen är uppenbart avliden (vilket man ABSOLUT ser flera tecken på som kroppsdelar som hålls på ett speciellt sätt, färgen som ändras i BOs ansikte och den uppenbart livlöshet som uppkommit. Nej, då slänger man på bojor. Ett helt makabert beslut.

Det ser ut som om att dum och dummare jobbar tillsammans? Den ena gör något dumt, den andra göra något ännu dummare. Sen när stöttningen kommer, BO ligger alltså död och bojad en bra stund innan man ens funderar på om karln är vid liv…. 🤬

I det här fallet måste det handla om en jävla stresskon hos StryparN. Han har tappat förståndet helt, okunskap, liten erfarenhet och för mycket UFC på TV.

Den kvinnliga fästingen på ryggen har i samma sekund hon hoppade upp på ryggen glömt allt vad hon lärt sig innan.

Det har tror jag var och skär otur i utsättningen. Att detta paret fick jobba ihop ledde till att en man dog den dagen. Jag tror knappast på något överlagt mord eller bestialiska planer istället på andra faktorer som kunde sett annorlunda ut med andra kollegor.

Han blir dömd för grovt vållande och hon till vållande. Sannolikheten att BO ”avled pga något annat” är väldigt långsökt. Lite som att sticka kniven magen på någon som sen visade sig ha hjärtfel. Personen blödde ut och avled, men inga pga hjärtat 🙄

Pinsamt för hela branschen, pinsamt att också döma branschen. För så här ser det tamefan inte ut på normala nedtagningar av fyllon. Absolut inte.
Citera
2022-08-07, 08:21
Medlem
OV satte handfängsel av ren chock att Juha hade avlidit och för att påvisa att han varit så våldsam att handfängsel måste sättas på, när brottet skall utredas. OV förstod ju i den vevan att de begått ett brott. Enkelt.
Citera
2022-08-07, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Nej, bara ord från en afghansk migrant. Duger inte det?
Nej det duger inte, visa på att OV våldtar anhöriga psykiskt som du hävdar?
Citera
2022-08-07, 08:31
Medlem
Jag tycker den kvinnliga OV är den som orsakat att denna dör. Hon säger att han andas när han inte gör det. Hon är ur balans och ska inte ha tillbaka jobbet. Omänsklig människa. Fy fan
Citera
2022-08-07, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desynica
pinsamt att också döma branschen. För så här ser det tamefan inte ut på normala nedtagningar av fyllon. Absolut inte.
Alltså, jag köper att det finns en annan sida av myntet än den jag ser, absolut. Det kanske inte är majoriteten rötägg, visst, men för varje person som ifrågasätter övervåld och säger ifrån till överdrivet brutala metoder, så är det 3st som försvarar skiten. Så även om ni goda är i majoritet så år det tyvärr inte ni som syns/hörs mest.

Som någon annan sa, tänk om samma attityder hade funnits inom vården? Eller skolan?
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-08-07 kl. 08:50.
Citera
2022-08-07, 09:33
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jupp, hon börjar trippa på plats som en balettdansös när hon blir tillsagd och letar efter nycklarna.
Nån av de nyanlända vakterna vrålar backa, backa, backa till folk när de väl inser att det är hjärtstopp.
Sen ser hon ut att få order att ränna iväg.

Det är lätt att i huvudsak lägga fokus på honom via hans vedervärdiga grepp men faktum är att hon inte är ett strå bättre.
Underlåtit är nog pudelns kärna.

Han klappar Juha på huvudet utan respons och frågar om han andas:
”andas han?” ”Kan du kolla om han andas?”

Hon ger ett nekande svar:
”ehh nej. Vänta, vänta, gör inget.”

Han släpper tvärt så huvudet far ner i backen och de sätter på handfängsel.
Sic!
De bojar således en person som inte andas.

Ingen av dem tar notis om att han inte reagerar öht på stimuli. Han hade givetvis börjat veva om det vore normalt.

Sen frågar han igen om den lealösa Juha andas. Vilket hon nu påstår att han gör, hur hon nu ser det?
Han lades i (in)stabilt sidoläge, i nästa stund ligger han vänd nedåt på mage.

Hon verkar inte ge anländande vakter rapport om Juha. Våld mot tjänsteman är det primära.

Min bedömning är att hon inte har kompetens för fem öre även om hon är mer erfaren.
Dels att hon sitter på ryggen och dels trycker ner huvudet.

Med tanke på att han bara tjänstgjort i två månader så kan man ju undrar varför hon inte ber honom släppa greppet, varför hon inte initierar kontroller självmant och HLR.
Varför hon inte bojar tidigare när han håller och Juha är väck - men bojar när han inte andas.
Och flera användare härinne FÖRSVARAR ingripandet. Hojtar om det som hände innan Juha stod helt lugn och blev fälld och strypt. Idioter.
Citera
2022-08-07, 09:44
Medlem
MrGrants avatar
Stämmer det som stod initialt i tråden och som jag inte hittar längre att den kvinnliga Ovn Ilia A kommer från Balkan och Ovn Alex har bytt till ett svenskt namn och egentligen kommer från Afghanistan och heter , hette Hadi M ? Hittar inte längre i tråden. Någon som vet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in