Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllskalle
Papperstiger är väl ändå att ta i. Bara Storbritannien Tyskland och Frankrike hade BNP som var mer än 6ggr rysslands och det var före kriget dessutom. Två av dessa länder har även kärnvapen. Upprustningen i många länder gasar på rejält nu inte minst i Tyskland och Polen medans man rätt lugnt kan säga att den minskar i Ryssland. En mycket stor försvagning av NATO om USA lämnar ja självklar men en papperstiger, nej.
Du har rätt i att många av de enskilda nationerna har dugliga nationella försvar men det är just själva alliansen NATO som skulle tappa momentum. Det finns för många olika särintressen och politiska viljor för att på ett effektivt sätt koordinera ett multieuropeisk armë som kan parera Ryssland.
Varje enskild nation får i hög grad än tidigare räkna med att stå på egna ben.
De närmast sörjande till en av Putin invaderad nation, dvs goda grannländer. kommer nog oftast att gripa in militärt även med trupper, de övriga gör handhjärtan och skickar stöd på liknande sätt som för Ukraina.
När jag tänker efter tror jag faktiskt att det hade varit möjligt att stoppa Putins armé redan vid gränsen i februari om Polen, Rumänien, Baltikum hade skickat in sina trupper direkt, nu blev de istället hämmade av att USA styr över NATO. Hoppas att jag har tur när jag även tänker att om inte USA hade lagt sig i för 10 år sedan så hade det nog ändå kunnat finnas en konflikt mellan Ukraina och Ryssland men det hade sannolikt inte urartat så här långt som idag.
Ännu mer komplicerat skulle det bli exempelvis utifall att Turkiet och Grekland skulle hamna i öppen konflikt! Krig uppstår oftast mellan grannländer som inte längre är goda eller aldrig har varit (Serbien/Kosovo) osv. Regelrätt stormaktsinvasion är historiskt sett ovanligare.