Citat:
Ursprungligen postat av
HeavensDevils
Nä, det tycker jag inte.
Jag tycker att hon skulle ha backat när Esbjörn strax efteråt beskrev att han inte ville sälja, om inte då när det kom till hennes kännedom att han känt sig pressad, stressad och manipulerad, om inte då, när hon verkligen fick klart för sig att Esbjörn verkligen inte ville sälja (vilket hon lovat i en TV-intervju), om inte då i alla fall när det framkom att han hade kognitiva tillkortakommanden (istället för att skaffa ett expertvittne som skulle bestrida hans svårigheter) och om inte då i alla fall nu när det framkom att Esbjörn är dement och kanske var det redan vid kontraktsskrivningen.
Jag tycker hon skulle ha backat trots jordabalken och att hon sannolikt har juridiskt rätt.
Jag tycker att hon skulle ha backat av ren och skär anständighet, inför en äldre och sjuk mans önskan.
Det hade jag gjort. Självfallet hade jag haft sorg över förlusten av huset som jag verkligen ville ha, varit arg för att gubbjäveln varit så inihelvetes krånglig, men hellre det än att driva igenom affären och lämna Esbjörn efter mig, kännandes misslyckad, olycklig, i sorg. Det finns trots allt fler möjligheter för en mycket yngre människa att hitta en annan boplats än att lägga beslag på någons föräldraarv mot hans vilja.
Är du så godhjärtad att du backar till vilken kostnad som helst? I Ebbas vågskål låg hela hennes karriär och trovärdighet, förutom den ekonomiska biten. Ser man det lite större, så handlar det om partiet och högerblockets chans till makt i nästa mandatperiod. Du hade säkert offrat ditt jobb, din arbetsgivares företag och din chans till framtida försörjning, förutom en handpenning på hundratusentals kronor och en möjlighet att bli stämd på mer pengar av motparten. Jag hade inte öppnat den dörren för en tjurig gammal gubbe, som var rättskapabel, men inte kunde stå för sitt ord.
Man kan inte bortse från jordabalken. Det juridiska finns där, oavsett om man vill det eller inte. Esbjörn var helt enkelt tvungen att medverka till en lösning, men enligt både Esbjörn själv, så väl som hans ombud, så var dörren stängd och de såg ingen mening med att träffa Ebba.
Jag vet inte om Ebbas löfte var ett tomt löfte som aldrig var tänkt att infrias, men precis som en bluff i poker, så synades aldrig Ebbas kort. Jag tror dock inte att hon hade vidhållit affären, för det var taktiskt rätt att visa sig storsint och backa ur där och då, även om det kostade på.