2022-08-06, 12:00
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Märklig slutsats du gör av vad jag skrev. Du låter mest som Cathy Newman när hon gör vilda antaganden av vad Jordan Peterson säger i hennes ökända intervju med honom.

Jag var tydlig med att man inte kan sätta en diagnos på någon som nekar delar i en utredning. Det handlar således inte om kompetens utan brist på underlag. Även Barry efterfrågade ytterligare tester när han utredde Esbjörn och att hans diagnos kunde upphävas i samma ögonblick som dessa gjordes, om testerna uppvisat tecken på demens. Därför har jag även skrivit att ingen skugga ska läggas på honom, eftersom han lade till denna reservation. När sedan ryggmärgsprovet väl togs, visade sig mycket riktigt att Esbjörn led av demens. Inga ytterligare psykologiska utredningar behövdes utan man vilade på tidigare.

Det är snarare du som drar märkliga slutsatser, då sjukvården i decennier har uteslutit att Esb var/är dement med de tester som gjorts redan. Det är också så att Esb varit så långt ifrån att vara dement att ingen i sjukvården ens har sett behov av/eller gjort fördjupande eller uppföljande undersökningar under decennier.

Finner det också märkligt att du hävdat under lång tid att bara det togs ett ryggmärgsprov, skulle det visa sig att Esb vara dement. Nu skriver du att ett sådant har gjorts. När skedde detta ryggmärgsprov som du eftersökt så länge?
2022-08-06, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Trots allt detta, så tycker du att Ebba borde ha upptäckt/vetat om att Esbjörn var dement? Inga dåliga krav du sätter på henne, som du inte sätter på någon annan.
Nä, det tycker jag inte.

Jag tycker att hon skulle ha backat när Esbjörn strax efteråt beskrev att han inte ville sälja, om inte då när det kom till hennes kännedom att han känt sig pressad, stressad och manipulerad, om inte då, när hon verkligen fick klart för sig att Esbjörn verkligen inte ville sälja (vilket hon lovat i en TV-intervju), om inte då i alla fall när det framkom att han hade kognitiva tillkortakommanden (istället för att skaffa ett expertvittne som skulle bestrida hans svårigheter) och om inte då i alla fall nu när det framkom att Esbjörn är dement och kanske var det redan vid kontraktsskrivningen.

Jag tycker hon skulle ha backat trots jordabalken och att hon sannolikt har juridiskt rätt.

Jag tycker att hon skulle ha backat av ren och skär anständighet, inför en äldre och sjuk mans önskan.

Det hade jag gjort. Självfallet hade jag haft sorg över förlusten av huset som jag verkligen ville ha, varit arg för att gubbjäveln varit så inihelvetes krånglig, men hellre det än att driva igenom affären och lämna Esbjörn efter mig, kännandes misslyckad, olycklig, i sorg. Det finns trots allt fler möjligheter för en mycket yngre människa att hitta en annan boplats än att lägga beslag på någons föräldraarv mot hans vilja.
Senast redigerad av HeavensDevils 2022-08-06 kl. 12:36.
2022-08-06, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Det är snarare du som drar märkliga slutsatser, då sjukvården i decennier har uteslutit att Esb var/är dement med de tester som gjorts redan. Det är också så att Esb varit så långt ifrån att vara dement att ingen i sjukvården ens har sett behov av/eller gjort fördjupande eller uppföljande undersökningar under decennier.

Finner det också märkligt att du hävdat under lång tid att bara det togs ett ryggmärgsprov, skulle det visa sig att Esb vara dement. Nu skriver du att ett sådant har gjorts. När skedde detta ryggmärgsprov som du eftersökt så länge?
Nu får du nog läsa om mina svar till dig och återkomma. Det har gått rundgång i vår diskussion pga din grälsjuka och jag orkar inte befatta mig med den.

Filen till läkarutlåtandet där det framgår att Esbjörn gjorde ett ryggmärgsprov återfinns i aktbilagan som jag postade häromdagen.
2022-08-06, 12:19
Medlem
Citat:
Nä, det tycker jag inte.

Jag tycker att hon skulle ha backat när Esbjörn starx efteråt beskrev att han inte ville sälja, om inte då är det kom till hennes kännedom att han känt sig pressad, stressad och manipulerad, om inte då, när hon verkligen fick klart för sig att Esbjörn verkligen inte ville sälja (vilket hon lovat i en TV-intervju), om inte då i alla fall när det framkom att han hade kognitiva tillkortakommanden (istället för att skaffa ett expertvittne som skulle bestrida hans svårigheter) och om inte då i alla fall nu när det framkom att Esbjörn är dement och kanske var det redan vid kontraktsskrivningen.

Jag tycker hon skulle ha backat trots jordabalken och att hon sannolikt har juridiskt rätt.

Jag tycker att hon skulle ha backat av ren och skär anständighet, inför en äldre och sjuk mans önskan.

Det hade jag gjort. Självfallet hade jag haft sorg för förlusten av huset som jag verkligen ville ha, varit arg för att gubbjäveln varit så inihelvetes krånglig, men hellre det än att driva igenom affären och lämna Esbjörn efter mig, kännandes misslyckad, olycklig, i sorg. Det finns trots allt fler möjligheter för en mycket yngre människa att hitta en annan boplats.

Då borde Esbjörn kontaktat henne. Även skaffat sig ett juridiskt ombud som förstår jordabalken. Om nu inte kom i kontakt med Busch så hade säkert ombudet gjort det. Samt Esbjörn visste vart Busch skulle vara om han hade svårt att komma i kontakt med henne, på banken på tillträdesdagen.

Han borde även då erbjudit att ta alla kostnader och extra kostnader som Busch lagt ut och skulle behöva lägga ut.

Han kan även försökt förhandla med henne istället gått till media. Han skulle även försökt förhandla istället för stänga dörren för förhandling. Esbjörn skulle inte heller skriva på förlikningen.

Det är tragiskt att hans ombud Sture verkar inte bry sig om Esbjörn och tvingat honom på onödiga kostnader som verkar sätta Esbjörn i konkurs, där de advokater som Sture och Esbjörn anklagat för tvingat Esbjörn skriva på förlikningen är delaktiga i hantera.

Om Busch skulle backat utan ett nytt avtal hade hon brutit mot avtalet. Då hade Esbjörn kunnat stämt henne. Därför är det bästa för båda att få fram ett ny avtal som förlikningen.

Esbjörn har sålt huset och skrivit på en förlikning där han bekräftar han sålde huset.
2022-08-06, 12:23
Medlem
Xius avatar
Citat:
Nu får du nog läsa om mina svar till dig och återkomma. Det har gått rundgång i vår diskussion pga din grälsjuka och jag orkar inte befatta mig med den.

Filen till läkarutlåtandet där det framgår att Esbjörn gjorde ett ryggmärgsprov återfinns i aktbilagan som jag postade häromdagen.

Du kanske kan vara vänlig då och säga vilket inlägg det vara du postade detta i igår? Du har inget inlägg igår med en "Filen till läkarutlåtandet där det framgår att Esbjörn gjorde ett ryggmärgsprov återfinns i aktbilagan som jag postade häromdagen"

Du hävdar ju enormt mycket med en hög svansföring, men det är ju uppenbart att du inte har en aning om vad du pratar om. Däremot förtalar du gärna Esb om och om igen.
2022-08-06, 12:45
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nä, det tycker jag inte.

Jag tycker att hon skulle ha backat när Esbjörn strax efteråt beskrev att han inte ville sälja, om inte då när det kom till hennes kännedom att han känt sig pressad, stressad och manipulerad, om inte då, när hon verkligen fick klart för sig att Esbjörn verkligen inte ville sälja (vilket hon lovat i en TV-intervju), om inte då i alla fall när det framkom att han hade kognitiva tillkortakommanden (istället för att skaffa ett expertvittne som skulle bestrida hans svårigheter) och om inte då i alla fall nu när det framkom att Esbjörn är dement och kanske var det redan vid kontraktsskrivningen.

Det hade jag gjort. Självfallet hade jag haft sorg över förlusten av huset som jag verkligen ville ha, varit arg för att gubbjäveln varit så inihelvetes krånglig, men hellre det än att driva igenom affären och lämna Esbjörn efter mig, kännandes misslyckad, olycklig, i sorg. Det finns trots allt fler möjligheter för en mycket yngre människa att hitta en annan boplats än att lägga beslag på någons föräldraarv mot hans vilja.

Är du så godhjärtad att du backar till vilken kostnad som helst? I Ebbas vågskål låg hela hennes karriär och trovärdighet, förutom den ekonomiska biten. Ser man det lite större, så handlar det om partiet och högerblockets chans till makt i nästa mandatperiod. Du hade säkert offrat ditt jobb, din arbetsgivares företag och din chans till framtida försörjning, förutom en handpenning på hundratusentals kronor och en möjlighet att bli stämd på mer pengar av motparten. Jag hade inte öppnat den dörren för en tjurig gammal gubbe, som var rättskapabel, men inte kunde stå för sitt ord.

Man kan inte bortse från jordabalken. Det juridiska finns där, oavsett om man vill det eller inte. Esbjörn var helt enkelt tvungen att medverka till en lösning, men enligt både Esbjörn själv, så väl som hans ombud, så var dörren stängd och de såg ingen mening med att träffa Ebba.

Jag vet inte om Ebbas löfte var ett tomt löfte som aldrig var tänkt att infrias, men precis som en bluff i poker, så synades aldrig Ebbas kort. Jag tror dock inte att hon hade vidhållit affären, för det var taktiskt rätt att visa sig storsint och backa ur där och då, även om det kostade på.
2022-08-06, 12:49
Medlem
Citat:
Har man följt denna historia och är det minsta nyanserad och objektiv, råder det väl ingen tvekan om att det inte bara finns en enskild syndabock att utse, utan är en sammelsurium av omdömeslösa, okunniga och predativa personer runt Esbjörn.

Det jag vänder mig mot är att det är en av dessa som med positiva omformuleringar, krystade narrativ och rena förnekelser ska skyddas till varje pris.
Du har en poäng. Hela esbjörnligan får ju anses vara syndabockar i olika grad. Esbjörn, Majkgård, Monica, Binninge, stolliga Sture har alla del i skulden.
2022-08-06, 12:59
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vad kom Densia fram till enligt dig?

Jag har inte värderingen kvar, men det var väl 4,6 eller 4,7. Man resonerade iallafall mellan 4,5 och 5 miljoner minns jag.

Notar minns jag inte riktigt, den var ju fruktansvärt sopig och gjord av em mäklare som inte var på plats vid huset. Men så högt upp som 4,5 har jag för mig.

Du har gjort ca 500 inlägg om värderingar och så minns du inte vad de visade?

Då föreslår jag att du läser på innan du postar eller är det bekvämare att sprida dina lögner och skylla på dåligt minne?

För dig så har aldrig 1+1 blivit 2, för dig så har det blivit 3 för att i nästföljande inlägg bli 4 och därefter 5,6 osv.
2022-08-06, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Är du så godhjärtad att du backar till vilken kostnad som helst? I Ebbas vågskål låg hela hennes karriär och trovärdighet, förutom den ekonomiska biten. Ser man det lite större, så handlar det om partiet och högerblockets chans till makt i nästa mandatperiod. Du hade säkert offrat ditt jobb, din arbetsgivares företag och din chans till framtida försörjning, förutom en handpenning på hundratusentals kronor och en möjlighet att bli stämd på mer pengar av motparten. Jag hade inte öppnat den dörren för en tjurig gammal gubbe, som var rättskapabel, men inte kunde stå för sitt ord.

Man kan inte bortse från jordabalken. Det juridiska finns där, oavsett om man vill det eller inte. Esbjörn var helt enkelt tvungen att medverka till en lösning, men enligt både Esbjörn själv, så väl som hans ombud, så var dörren stängd och de såg ingen mening med att träffa Ebba.

Jag vet inte om Ebbas löfte var ett tomt löfte som aldrig var tänkt att infrias, men precis som en bluff i poker, så synades aldrig Ebbas kort. Jag tror dock inte att hon hade vidhållit affären, för det var taktiskt rätt att visa sig storsint och backa ur där och då, även om det kostade på.
Det är du som för antagandet att hon hade förlorat allt det du beskriver om hon skulle häva köpet. Men det är riktigt att det kostar en del att söka hus. Man kan behöva göra besiktningar och efterforskningar och jag har själv lagt en hel del pengar på det. Menar du verkligen att Esbjörn inte hade betalt tillbaka handpenningen?

Det har funnits massor av möjligheter för Ebba att dra sig ur denna affär med högburet huvud. Det finns det fortfarande.

Det har talats om ekonomisk kompensation för hennes kostnader.

Jag undrar om det är bättre att vara partiledaren för ett kristet parti med äldrefrågor högt upp på agendan, som körde in i kaklet över en senil gammal gubbe, än att av anständighet ha backat av omsorg för honom. Skulle dock säga att detta är märklig synpunkt. Menar du att Esbjörn drabbades för att Ebba primärt sörjde för sin karriär och av taktiska och strategiska skäl? Då skulle hon ha varit försiktigare från början, när hon upptäckte att gubben var lite egen. Jag kan tycka att hon har gjort flera strategiska fel under denna affär och antar att hon blev lite förblindad av sin lust till huset och platsen där det låg. Min uppfattning är att Ebba är en betydligt skickligare och mer empatisk person än vad hon uppvisat här och jag önskar henne all lycka till i framtiden, trots att hon enligt mig helt klart felade mot Esbjörn. Hon är dock inte ensam om det.
Senast redigerad av HeavensDevils 2022-08-06 kl. 13:05.
2022-08-06, 13:13
Medlem
Citat:
Det är du som för antagandet att hon hade förlorat allt det du beskriver om hon skulle häva köpet. Men det är riktigt att det kostar en del att söka hus. Man kan behöva göra besiktningar och efterforskningar och jag har själv lagt en hel del pengar på det. Menar du verkligen att Esbjörn inte hade betalt tillbaka handpenningen?

Det har funnits massor av möjligheter för Ebba att dra sig ur denna affär med högburet huvud. Det finns det fortfarande.

Det har talats om ekonomisk kompensation för hennes kostnader.

Jag undrar om det är bättre att vara partiledaren för ett kristet parti med äldrefrågor högt upp på agendan, som körde in i kaklet över en senil gammal gubbe, än att av anständighet ha backat av omsorg för honom. Skulle dock säga att detta är märklig synpunkt. Menar du att Esbjörn drabbades för att Ebba primärt sörjde för sin karriär och av taktiska och strategiska skäl? Då skulle hon ha varit försiktigare från början, när hon upptäckte att gubben var lite egen. Jag kan tycka att hon har gjort flera strategiska fel under denna affär och antar att hon blev lite förblindad av sin lust till huset och platsen där det låg. Min uppfattning är att Ebba är en betydligt skickligare och mer empatisk person än vad hon uppvisat här och jag önskar henne all lycka till i framtiden, trots att hon enligt mig helt klart felade mot Esbjörn. Hon är dock inte ensam om det.

Fanns flera möjligheter för Esbjörn att förhandla och erbjuda att köpa tillbaka huset.
Varför erbjöd inte Esbjörn köpa tillbaka huset?
Varför har du svårt med att förstå att man behöver förhandla och komma fram till ett nytt kontrakt? Annars gäller fortfarande det kontrakt som båda skrev på.
2022-08-06, 13:22
Medlem
Framför allt så borde Team Esbjörn ha kontaktat Ebba Busch för en dialog om affären i stället för att inleda den mediala utpressningen som man kokade ihop på Facebook. Det var det försöket till smutskastning som skapade tvisten.

Narrativet att Busch lurade av Bolin hans släktgård kunde givetvis inte få råda. Om Busch hade backat i det läget så hade hon indirekt erkänt sin skuld.

De enda som bär skulden för tvisten är Binninge, Majkgård och Pernroth Lüllmaa från RO som drog igång en medial utpressning i stället för att försöka skapa dialog. Det är tyvärr vanligt bland rättshaverister att de hellre skapar tvister än försöker lösa dem. Det är därför de är rättshaverister.

Med rätt ombud från början så hade hela historien fått en helt annan gång, men nu drevs den i sank av Team Esbjörn och hans så kallade vänner….
2022-08-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Så godhjärtat av dig att värna om Esbjörns intigheter.

Nyfiket måste jag då fråga vad du anser om sättet Majkgård, Billinge, Monica, Esbjörns övriga ombud, Matz, Esbjörns kompis, journalister etc etc etc hängts ut och antagits de mest vederhäftiga saker om. Tycker du det är sorgligt oxå?

Om huset är helt och hållet Ebbas nu eller inte är helt ovidkommande. För vi är många som tycker att det viktiga i denna fråga är Ebbas omoraliska beteende som människa. Och hur tveksamma affärer affärer en partiledare får göra.

Det finns inget som bevisar att Esbjörn inte led av sina svårigheter när kontraktet skrevs. Visst han fick sin diagnos efter. Men den säger ju inte hur länge han har haft den.

Vad jag anser om de som försatt den äldre mannen i klorna på Kronofogden ? Är det ens en fråga du vill ha svar på ? Det är egoister hela bunten med en egen agenda som ALDRIG varit för Esbjörns bästa, bara deras egna intriger. Därför sitter nu en äldre man utan pengar efter det som skulle blivit hans "grädde på moset" under hans sista tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in