2022-08-06, 13:22
Medlem
Samtidigt som det är tragiskt är tråden lite underhållande. Tyvärr hinner jag inte medverka med min (S)ak-kunskap jag går in i natt igen.

Hela kriget är så förbaskat onödigt men jag somnar varje natt med en trygg förvissning om att Ryssbögarna gjorde en mycket grov felkalkylering. Yttersta ansvaret vilar naturligtvis på (S)torbögarna själva, det vill säga ryska politiska beslutsfattarna.
Märkligt att Larvröv blivit en sådan HEMSK person eller är det skådespeleri?

Skicka odugligen Peskow till pissiga Pissky eller vad FAN byhålan nu heter. När Ryssland tar mark i en ända förlorar dom mark någon annanstans.

Denna krigföring är ett kolossalt fiasko. OTROLIGT!!
Citera
2022-08-06, 13:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Var hittade du info om att det var markbaserad luftvärn som de hade på en båt? Ja, det låter som en desperat handling. Men verkar som att de lyckades med sin desperata handling, en rysk båt ska helt enkelt inte känna sig trygg någonstans.
https://imgur.com/a/zlk6bjZ

Fotobevis.
Citera
2022-08-06, 13:25
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Har du läst hela artikeln? Tycker du att den tecknar en ljus bild av Ukrainas situation?

Ser du vad jag vill säga?

Kanske lite oklart men ungefär att artikeln stärker det jag påstått förut i mina inlägg. I alla fall så försvagar den inte det, eller?

Att ryssarna rycker fram och har penetrerat försvarslinjen i norr. Dessutom så har helt plötsligt narrativet ändrats. Det blir en offensiv i söder men det kommer att vara ryssarna som genomför den:
/.../Ukraine said the Russian offensive in the east looked like an attempt to force it to divert troops from the south where Kyiv's forces are trying to retake territory and destroy Russian supply lines as a prelude to a wider counter-offensive.

"The idea is to put military pressure on us in Kharkiv, Donetsk and Luhansk over the next few weeks ... What is happening in the east is not what will determine the outcome of the war," Ukrainian Presidential Adviser Oleksiy Arestovych said in an interview on YouTube.

General Hromov said Russia might launch its own offensive in the southern Ukrainian region of Kherson to try to win back momentum in the war after building up its forces there.
https://news.yahoo.com/ukraine-warns-russian-offensive-sweden-015910425.html
Har licensen på set västerländska översättarprogrammet gått ut?
Det står att Ryssland kanske startar en egen offensiv i Kherson för att vinna tillbaka tappat momentum. Låter inte jätte positivt för ryssen.
Citera
2022-08-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ynkkraina
Ukrainska soldater vägrar slåss mot Ryssland

58TH BRIGADE vägrar slåss
https://www.bitchute.com/video/iWxsZB2XV1DQ/

56TH BRIGADE vägrar slåss
https://www.bitchute.com/video/znnYLs7OqiT2/

54TH BRIGADE vägrar släss
https://www.bitchute.com/video/Ro4FfYMlT7db/

Ukrainska militären kollapsar över hela fronten , snart är ukraina befriatt och vi får FRED

What is BitChute?
BitChute is an alt-tech video hosting service created in 2017. It is known for hosting controversial content, such as conspiracy theories and extremist political ideologies, that usually are banned on other platforms such as YouTube.

Resultat= Bitchute har noll trovärdighet.
Citera
2022-08-06, 13:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vi har länge sagt att Ukrainska armén uppför sig betydligt värre än ryssarna.
Det är alltså värre att försvara sitt land och befolkning från ryska våldtäktsmän som mördar kvinnor och barn, än att vara dessa våldtäktsmän?
Ser fram emot hur du ska förklara det här absurda påståendet. Poppar popcornen i väntan på din förklaring! 🍿
Citera
2022-08-06, 13:27
Medlem
Reimers avatar
Ännu en kollaboratör som fått smaka på den folkliga vreden, verkar som om fanskapet överlevt.

Citat:
Russian media report assassination attempt on deputy head of occupation authorities in Nova Kakhovka Vitaliy Hur

https://liveuamap.com/en/2022/6-august-russian-media-report-assassination-attempt-on-deputy
Citera
2022-08-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Och den stora rökpelaren som uppstod efter beskjutningen? Som kunde ses på mils avstånd under flera timmar.

Det kanske var en rökgranat som skulle dölja fartygets position, mitt ute på öppet hav?

Eller, det kanske någon ny rysk innovation, en projicering mot himlen, för att luras, att få Ukrainarna att tro att de verkligen träffade?

Med lite fantasi kanske fartyget inte ens åkt in till hamn, utan seglar omkring där, ute till havs.

Tillsammans med robotkryssaren Moskva.
Jag såg ett klipp med vit rök och klippet visade även att skeppet navigerade ut från den rökridån.
https://twitter.com/RoksolanaKrim/status/1555209874430099457
https://twitter.com/CovertShores/status/1555245450491478016
Klipp med svarta rökpelare på horisonten där det inte syns vad den kommer ifrån har jag sett mycket av i konflikten och majoriteten av dem har visat sig inte stämma eller inte vara vad de påstår att det är.
Det jag efterlyser är skador på skeppet inte klipp och bilder som visar rökpelare, det de nya bilderna visar är snarare att skeppet inte är sänkt och återvänder för egen maskin i synbart bra skick.
Om det finns skador på ej synliga delar av fartyget så lär det dyka upp bilder på det.
Senast redigerad av Jahvet 2022-08-06 kl. 13:44.
Citera
2022-08-06, 13:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynkkraina
Ukrainska soldater vägrar slåss mot Ryssland

58TH BRIGADE vägrar slåss
https://www.bitchute.com/video/iWxsZB2XV1DQ/

56TH BRIGADE vägrar slåss
https://www.bitchute.com/video/znnYLs7OqiT2/

54TH BRIGADE vägrar släss
https://www.bitchute.com/video/Ro4FfYMlT7db/

Ukrainska militären kollapsar över hela fronten , snart är ukraina befriatt och vi får FRED
Men snälla Ynkraina. Du hamnar i kölvattnet hela tiden. Kom med lite seriösa inlägg istället om hur kriget går. Vill du så kan jag också hitta ett klipp på 30st ryska soldater som inte vill slåss. Betyder det att Rysslands frontlinje kollapsar?

SKÄRP TILL DIG FÖR HELVETE
Citera
2022-08-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Har licensen på set västerländska översättarprogrammet gått ut?
Det står att Ryssland kanske startar en egen offensiv i Kherson för att vinna tillbaka tappat momentum. Låter inte jätte positivt för ryssen.

Det sägs att de flyttar mycket trupper till Kherson. Samtidigt så har ju broarna eliminerats och det gör att det stora slaget där kommer att bli mycket svårt för ryssarna, när de inte få över förnödenheter i tillräckligt stor omfattning för sina allt större trupper. Det ger ju att ju fler ryssarna samlar där, desto mer förnödenheter varje dag måste över dit.

Jag misstänker att Ukraina har gillrat en riktigt elak fälla där för ryssarna. De binder upp stora mängder trupper och sedan håller de ryssarna instängda i staden. I själva verket kommer sedan den stora offensiven på en annan front. När ryssarna inser det eller att de får en svår situation i Kherson så har ryssarna en usel flyktväg därifrån och folk snackar redan om den kommande slakten ifall ryssarna måste fly Kherson.

Det är ett högt spel nu med stora insatser i Kherson.
Citera
2022-08-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Såvitt jag förstått är du svensk. Då vet du vad svensk doktrin är och har varit i fråga om försvar mot Sovjet/Ryssland. Denna innefattade självklart försvar genom strid i bebyggelse, helt oavsett de risker det skulle innebära för de civila som eventuellt uppehöll sig i området. Varför skulle Ukraina, i en uppenbar kamp för nationens överlevnad, avstå från den fördel som städer ger försvararen mot ett militärt angrepp?

Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Nu frågade du inte mig men du blandar ihop saker, rätt till krig och rätt i krig. Du förnekar Ryssland rätt till krig, fine by me jag önskar inga krig någonsin någonstans. Men... Rätten i krig spelar ingen roll om du är anfallare eller försvarare vad gäller hänsyn till proportionalitet. Finns det endast en soldat i en stad får man inte bomba hela staden. Och tvärt om så får man inte som militär ta skydd eller etablera anfall på platser med många civila eller i infrastruktur som är nödvändig för liv. Det är grunderna. Sedan har även Ukraina godkänt ytterligare protokoll om att undvika skolor, bland annat för att det hindrar barn från att utbilda sig nu eller i framtiden.

Just nu är "straffet" för Ukraina ett kritiserat och (troligen medvetet) missförstått pressmeddelande från Amnesty. Straffet för Ryssland är långt mer på olika nivåer. Men i mina ögon ser det ut som att Ryssland gör sitt "uppdrag" (ingen värdering) att slå mot fiendens armé, medan Ukraina använder mänskliga sköldar (huu). Mediabilden är såklart att Ryssland "erövrar städer" men det sammanfaller nu med att de erövrar armén. Ukraina tycks försöka vinna tid, oklart vad de ska med den till. Mycket tid har gått sedan de slutade fredsförhandlingarna som fanns i början.
Utmärkt förklaring och jag håller med, den här hopblandningen är förstås mycket vanlig bland dem som står och trummar på för Ukraina (och flr NATO). Att folkrätten inte rätt och slätt ger en moralisk check in blanco till den som uppfattas ha blivit angripen har många riktigt svårt att förstå.
Citera
2022-08-06, 13:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag misstänker att Ukraina har gillrat en riktigt elak fälla där för ryssarna. De binder upp stora mängder trupper och sedan håller de ryssarna instängda i staden. I själva verket kommer sedan den stora offensiven på en annan front. När ryssarna inser det eller att de får en svår situation i Kherson så har ryssarna en usel flyktväg därifrån och folk snackar redan om den kommande slakten ifall ryssarna måste fly Kherson.

Det är ett högt spel nu med stora insatser i Kherson.
Någonting lurt är det självklart. Ska man göra en offensiv i ett område så basunerar man inte ut det i media flera veckor innan.

Jag såg faktiskt en dokumentär om krigslister igår och en väldigt insatt herre sa att en en krigslist är inte en krigslist om den bara får fienden att tänka annorlunda, de måste agera annorlunda för att den ska lyckas. Att Ryssland nu flyttar trupper dit innebär att den har lyckats. Med vad får vi bara gissa oss till men att få fienden att reagera istället för att agera är en vinst i sig.
Citera
2022-08-06, 13:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vadå för framsteg?

Fast de skriver att det verkar som Ryssarna själva sköt på Donetsk igår för att frambringa känslor hos DNR att anfalla i området. Är det vad du menade med framsteg?
You naughty, naughty boy. Jag är helt 100 på att jag sett västerländska källor som styrker mitt påstående.

Det här ska undersökas. Du kan även fråga den framstående pro-ukrainska skribenten Opaque efter källa på detta:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Dagen därpå, alltså i går, skrev han visserligen att offensiven mot Kherson var "en fint". Maskirovka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in