2022-08-06, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Gravitation är en teori och inte något som någonsin kunnat bevisats på något vis. Är inte det ett konstigt sammanträffande kan tyckas? Om man som jag är inne på att vi är vilseledda när det gäller formen på den yta vi befinner oss på.

Gravitation är en vetenskaplig teori vilket är den högsta graden av visshet man kan uppnå. En vetenskaplig teori är vad man med vardagligt språkbruk kallar bevisad. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Och det är ett väldigt felaktigt påstående att hävda att gravitation inte är bevisad. Att massa attraherar massa är bevisat om och om igen. Ett av de enklaste bevisen är en vanlig våg, tack vare den vet vi att tyngden är proportionell mot massan. Vi vet t.ex att 2kg plast spänner ut en dynamometer dubbelt så mycket som 1 kg bly.
Citera
2022-08-06, 11:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Gravitation är en teori och inte något som någonsin kunnat bevisats på något vis. Är inte det ett konstigt sammanträffande kan tyckas? Om man som jag är inne på att vi är vilseledda när det gäller formen på den yta vi befinner oss på.

Men du. Igår frågade du om atmosfär kontra rymdens vakuum, och du frågade om hur raketer kan fungera i samma vakuum.

Anser du dig ha fått svar på de frågorna? Om inte vad är det du inte förstår?

Kan du inte avsluta det innan du rusar vidare till månlandningar, gravitation och annat. Om du lugnar dig lite får du svar på allt. (Exakt allt du undrar över är redan avhandlat i denna tråd, så du kan söka och finna här, men föralldel, folk här har tålamod och berättar gärna igen.)
Citera
2022-08-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Gravitation är en vetenskaplig teori vilket är den högsta graden av visshet man kan uppnå. En vetenskaplig teori är vad man med vardagligt språkbruk kallar bevisad. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Och det är ett väldigt felaktigt påstående att hävda att gravitation inte är bevisad. Att massa attraherar massa är bevisat om och om igen. Ett av de enklaste bevisen är en vanlig våg, tack vare den vet vi att tyngden är proportionell mot massan. Vi vet t.ex att 2kg plast spänner ut en dynamometer dubbelt så mycket som 1 kg bly.

En teori är en TEORI och är inte bevisad bara för att någon kallar den vetenskaplig för om något blir bevisat så upphör det att heta teori. Väldigt konstigt att ingen kunnat bevisa gravitation någonsin och för mig räcker inte några teorier för att bli övertygad.

Om gravitation inte finns hur förklarar ni krökt vatten runt ett klot dvs rund jord?
Citera
2022-08-06, 12:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En teori är en TEORI och är inte bevisad bara för att någon kallar den vetenskaplig för om något blir bevisat så upphör det att heta teori. Väldigt konstigt att ingen kunnat bevisa gravitation någonsin och för mig räcker inte några teorier för att bli övertygad.

Om gravitation inte finns hur förklarar ni krökt vatten runt ett klot dvs rund jord?

Hej. Har du förstått hur raketer kan fungera i vakuum?

Ja eller nej?

Om ’nej’, vad är det du inte fattar?
Citera
2022-08-06, 12:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Förmodar att du kommer gå till nästa fråga istället för att svara?

Men duger detta som bevis? Se hela filmen: https://m.youtube.com/watch?v=Ym6nlwvQZnE
Citera
2022-08-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Förmodar att du kommer gå till nästa fråga istället för att svara?

Men duger detta som bevis? Se hela filmen: https://m.youtube.com/watch?v=Ym6nlwvQZnE

Vadå räcker som bevis? Det heter fortfarande teorin om gravitationskraft, om det var bevisat hade det inte varit en teori längre. Så nej det räcker inte med någonting innan det är bevisat och ändrat från en teori till klart fastställt.

Finns många teorier om en väldigt massa saker vem bestämmer vilka teorier som ska anses trovärdiga eller vilka TEORIER som ska publiceras för allmänheten?
Citera
2022-08-06, 12:15
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vadå räcker som bevis? Det heter fortfarande teorin om gravitationskraft, om det var bevisat hade det inte varit en teori längre. Så nej det räcker inte med någonting innan det är bevisat och ändrat från en teori till klart fastställt.

Finns många teorier om en väldigt massa saker vem bestämmer vilka teorier som ska anses trovärdiga eller vilka TEORIER som ska publiceras för allmänheten?

Så du såg alltså inte på filmen?

En vetenskaplig teori är ett bevis.
Citera
2022-08-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Ja eller nej?

Nej det har jag inte och jag tror inte att det är möjligt heller då jag har vakumförpackat diverse saker under flera år. Inte en chans i h-vetet att man kan göra saker med raketer i en sådan miljö.

Jag tror på saker jag ser med egna ögon och utgår från saker jag provat själv här nere i verkligheten, inte på cartoon filmer från nasa eller TEORIER om diverse krafter som inte är bevisat nångång. Jag ser att vi lever på en LEVEL EARTH med EJ böjt vatten för det är omöjligt och jag VET att Elon Musks lilla bil som svävar runt i rymden är FAKE och det syns tydligt på nasa's värdelösa CGI bilder.

Men ni kanske tror på det också?
Citera
2022-08-06, 12:22
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Ja eller nej?

Hack kanske fattar men förkastar.
Citera
2022-08-06, 12:27
Medlem
Citat:

Som sagt, det är en enorm skillnad på det vardagliga teori och den vetenskapliga termen vetenskaplig teori. Inom vetenskapen går det inte att vara säkrare på något.

Och självklart har vi enormt starka evidens (bevis) för gravitation. Att du inte förstår dessa är i sammanhanget betydelselöst.

Citat:
... Om gravitation inte finns hur förklarar ni krökt vatten runt ett klot dvs rund jord?

Att saker, inklusive vatten, faller nedåt går inte att ifrågasätta. Och oavsett om du kallar fenomenet tyngdkraft, densitet eller "finding it's level" så är det förklaringen till att vatten söker sig till lägre lägesenergi.
Citera
2022-08-06, 12:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej det har jag inte och jag tror inte att det är möjligt heller då jag har vakumförpackat diverse saker under flera år. Inte en chans i h-vetet att man kan göra saker med raketer i en sådan miljö.

Jag tror på saker jag ser med egna ögon och utgår från saker jag provat själv här nere i verkligheten, inte på cartoon filmer från nasa eller TEORIER om diverse krafter som inte är bevisat nångång. Jag ser att vi lever på en LEVEL EARTH med EJ böjt vatten för det är omöjligt och jag VET att Elon Musks lilla bil som svävar runt i rymden är FAKE och det syns tydligt på nasa's värdelösa CGI bilder.

Men ni kanske tror på det också?

Ok. Vad är det du tycker verkar konstigt med att raketer fungerar i vakuum?
Citera
2022-08-06, 12:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hack kanske fattar men förkastar.

Hack kan väl svara själv?

Förstår du hur raketer kan operera i vakuum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in