Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Visst, det är sant. Kanske värt att förtydliga vad detta handlade om, eftersom jag svarar först nu, nästan en dag senare: Jag menade i går kväll att tidiga uppgifter från ryska och pro-ryska källor om ryska landvinningar tycks vara en indikator i det att det ofta visar sig stämma med tiden, och att det oftast dröjer lite innan ukrainska eller oberoende källor bekräftar.
Mariupol var kanske ett dumt exempel eftersom det faktiskt dröjde en månad från det att "Mariupol fallit" till det att det ukrainska motståndet upphört. "Hur många gånger har Mariupol fallit?" blev ett stående skämt i tråden, men även det skämtet tystnade.
Det är faktiskt flera händelser som inträffat flera gånger: officerare som dödats för att sedan mirakulöst uppstå, för att därefter dö igen, osv.
Det är viktigt också att komma ihåg att båda sidor kanske inte ljuger med vilja utan tror sig har gjort X. Det klassiska exemplet är WWII - Stilla havet. Där japanerna överdrev am förluster på varje nivå. Så när Tokyo fick veta det så hade man sänkt am flottan 3 gånger om. Det finns am hangarfartyg som sjönk 3-4gånger enligt japanerna.
Jag kan säga med ganska stor säkerhet att NATO/AM är bättre på ha koll men även de
1 Kan ha fel
2 Ljuga
Man ska komma ihåg att både Ryssland och Ukraina kommer från Sovjet unionen där lögnen var det normala. Det ljugs även i väst men det är faktiskt svårare
Två andra klassiker som am soldater gjorde fel under WWII
1 Am tanks när de blev påskjutna av antitank-kanoner så var det "alltid" 88or
2 När de blev attackerade av fiendestridsvagnar var det "alltid" tigerstridsvagnar. Panzer IV såg ut som Tiger I
Så Eisenhower och grabbarna trodde väl att tyskarna hade massor av 88or och tigerstridsvagnar.
I USA kan man inte hålla förlusterna hemliga. I Ryssland och Ukraina är man vana att staten gör det. Men till slut, beroende på stridsviljan, så vaknar civilsamhället upp i form av soldatmödrar mm.
Jag tror att Ukraina har mer på att vinna att ljuga mindre då väst kan bli sura. Samt USA ser och hör "allt", så det blir svårare.