Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Enligt Husmask är lägenheter <35kvm i Stockholms län nere på under 75k/kvm, en prisnivå vi inte sett sedan 2014.
Nu har jag inte studerat priserna på ettor i Sthlm, men enl. min teori, kommer ettorna vara de som "bombas mest" framöver. Varför?
1. I den massiva generationen födda ca 1986-1994, är de flesta 30 plus och lär inte efterfråga ettor längre (förutom möjligen i topplägen för de som värderar sådant).
2. Generationen efteråt, är inte lika mantalsstarka. Skulle tro att det blir brutalt mindre tryck på ettor de kommande 10 åren, än de föregående. Särskilt ettor i mindre attraktiva lägen.
3. I en sviktande marknad, är det nog många "mammapappa-banker" därute som i högre grad än förr drar sig för kontantinsatslån till sin avkomma. Dessa "banker" är gamla nog att minnas 1993, även om de då mest hade fullt upp med att åka Yamaha DT50 med Leila K i freestylen.
4. Små lgh är generellt mindre prisvärda (dyrare m2-pris).
5. Mycket av det som byggs nu i städerna, är väldigt smått. Små "tvåor" (37 kvm) och liknande. Dessa projekt "sjösattes" runt 2019 och kommer nu ut som om det inte fanns någon morgondag. Det är väl ett sätt för bostadsutvecklaren att maxa profiten (se punkt 4), men fan vet om det inte kommer att straffa sig. Känns som en liten "minibubbla" i små lägenheter, där jag tror att det snart kommer att finnas ett litet överutbud (gäller dock ej tokattraktiva adresser, där kommer det att sälja ändå).