2022-08-04, 22:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men Ryssland planerar i vart fall att gå till motoffensiv i Kherson-regionen men jag tror också att Ukraina arbetar med hur denna skall stoppas och själva fortsätta förstöra för Ryssland.

Ryssland har fört över mer trupp och materiel till Krim men vilket stridsvärde dessa trupper har låter jag vara osagt.

Kan lite lukta "fet fälla" för ryssarna om de börjar stressat drar ihop förband för en hastig motoffensiv. Få se vad vad som sker. Underrättelserna är ju i Ukrainas favör..
Senast redigerad av Snapcount 2022-08-04 kl. 22:39.
Citera
2022-08-04, 22:39
Medlem
Citat:
Det är nog så att man inte utbildar 10.000 soldater eller officerare på en gång. Jag har svårt att tro att kursen är på 4 månader per individ. Jag har inte grepp över detaljerna.

Ryssarna får dricka vodka som vanligt.

10.000 soldater är en piss i Nilen.

Men det låter ju såklart trevligt för dom som köper det.
Citera
2022-08-04, 22:43
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity

Är du orolig på något sätt ?
Citera
2022-08-04, 22:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
F.ö. är Wikipedia CIA-kontrollerad, jag godtar inte den sajten som en seriös källa.

Du kan nog hitta kartor över "Novorossiya" även på andra sajter på nätet.

Citat:
Det var som jag sade vad Putin själv har sagt. Det är mycket möjligt att Odessa och södra Ukraina ingick i planerna från början. Det skulle faktiskt inte förvåna mig. Odessa är en viktig hamn och handelsstad med en stor rysk-etnisk befolkning.

Putin har länge haft ögonen på "Novorossiya". Detta sa Putin redan år 2014 i rysk TV:

Citat:
"I would like to remind you that what was called Novorossiya (New Russia) back in the tsarist days – Kharkov, Lugansk, Donetsk, Kherson, Nikolayev and Odessa – were not part of Ukraine back then. These territories were given to Ukraine in the 1920s by the Soviet government. Why? Who knows. They were won by Potyomkin and Catherine the Great in a series of well-known wars. The centre of that territory was Novorossiysk, so the region is called Novorossiya. Russia lost these territories for various reasons, but the people remained."

https://www.washingtonpost.com/world/transcript-vladimir-putins-april-17-qanda/2014/04/17/ff77b4a2-c635-11e3-8b9a-8e0977a24aeb_story.html
Citera
2022-08-04, 22:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[…]

F.ö. är Wikipedia CIA-kontrollerad, jag godtar inte den sajten som en seriös källa.

Mr 'jag-har-alltid-en-källa', kan du styrka detta påstående är du rar.
Citera
2022-08-04, 22:49
Medlem
Thelonegunmans avatar
Har säkert varit upp men ukrainsk supergubbe som ensam gjorde kaos med plundrande våldtäksryssar.

https://www.youtube.com/watch?v=jFrgPVLjddY
Citera
2022-08-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity

Sedan kan dessa utbildade gå in i grupper och stödja ukrainska soldater som är lika gröna och dåligt utbildade som dom ryska soldaterna.

Man får ju börja någonstans. Eftersom kriget sker i Ukraina så tar jag för givet att den ukrainska stridsmoralen är högre än bland dom ryska ockupanterna.
Citera
2022-08-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Plötsliga ryska donationer är ett hett tips.

1. Amnesty och liknande sådana organisationer, typ läkare utan gränser har ofta de problemen att deras centrala organisationer ofta övertas av politiker som du vet ska ha typ 5 millar om året för att representera organisationen och typ driver den till det ena spektaklet efter det andra.

2. Under dem finns sedan en mix av politruker, administratörer och typ frivilliga samvetskämpar som kämpar för en bättre värld (typ på riktigt) i sann altruistisk anda.

3. Vad som eventuellt hänt är antingen att Ryssland tagit över lokal organisationen eller att alla politiker och politruker typ flytt Ukraina och att därför bara är altruistiska frivilliga samvetskämpar kvar som typ "fäktar mot ondskan" oavsett dess nationalitet.

4. Det är lite som Mr. Zelenskijs humorfyllda "åk inte till Ukraina lista". Mr. Zelenskij blev över tiden sur över att alla hade "åk inte till Ukraina listor" utom Ukraina. Så han bestämde sig att göra en egen lista med understrykningar över vilka som verkligen "inte är välkomna till Ukraina". Humordel två är förstås att alla ska förstå att listan är komplett.

5. Färdigflashbackat!
Citera
2022-08-04, 22:56
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Inte alls, bara 35 gånger
Vad bra. Moralhöjande och intressanta historier från kriget förtjänar mer plats i ljuset än det vanliga trollgrollet.
Citera
2022-08-04, 22:57
Medlem
Nu är Putin eller Lavrov eller någon annan tiggarryss på väg att landa i Teheran. Kolla på flightradar.
GLF5
Citera
2022-08-04, 22:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men Ryssland planerar i vart fall att gå till motoffensiv i Kherson-regionen men jag tror också att Ukraina arbetar med hur denna skall stoppas och själva fortsätta förstöra för Ryssland.

Ukraina basunerade ut hårt om sin kommande motoffensiv i Kherson. Men något jag funderar över är varför de basunerade ut den så hårt?

Ville de att Ryssland skulle överföra stridskrafter från andra frontavsnitt, framförallt från Donbass, för att göra ryssarna svagare där (och därmed avlasta sina egna soldater där)? Eller ville de att de ryska truppförflyttningarna skulle ge dem tillfällen att slå ut soldater och material?

Annars tycker man att man ska hålla tyst om en kommande storoffensiv i den uträckning man kan och sedan slå till.

Men möjligt var det av omsorg av civila de var så högljudda och varnade i så god tid. Men nackdelen är förstås att då kunde ryssarna skicka dit förstärkningar. Fast om ukrainarna behärskar maskirovka, då ska de slå till på ett helt annat ställe, vid ett oväntat ställe.
Citera
2022-08-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Nu är Putin eller Lavrov eller någon annan tiggarryss på väg att landa i Teheran. Kolla på flightradar.
GLF5
Falskt alarm, planet fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in