2022-08-04, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Hon är den som hämtar hjärtstartare.
Aaa, det lät begripligt.
Senast redigerad av develi 2022-08-04 kl. 18:21.
Citera
2022-08-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Vi har sakfakta i form av flera vinnesmål gällande vad som initierat ingripandet som flera helt bortser ifrån eller helt enkelt låtsas som att de inte finns. Det är oerhört viktigt för helhetsbedömningen av situationen och något som också en domstol kommer att ta hänsyn till. Jag känner väl dock inte att jag behöver fortsätta den här dikussionen då mitt budskap nog har gått fram och det inte finns så mycket mer att tillägga. Man kan bara konstatera att det är ett sanslöst hycklande från många skribenter i sådana här fall och att man gör stor skillnad på folk och folk som råkar illa ut vid ingripanden av de här slagen.

Kan ha viss respekt för delar av ditt skrivande, men det jag inte förstår är om du tycker det är ok att nån smäll i någons ansikte står i proportion till att Juha får skylla sig själv att han blev omhändertagen av 2 totalt inkompetenta CSG anställda?
Citera
2022-08-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Trams. Om avsikten hade varit att bara oskadliggöra så hade han släppt när mannen blev medvetslös förstår du väl? Förstår du ens vad oskadliggöra betyder?
Jo men om du någon gång varit i en konflikt med adrenalinpåslag så vet du nog att reptilhjärnan går på högvarv och andra delar av hjärnan som styr mer analytisk förmåga dämpas. Detta är såklart ingen ursäkt men det visar svårigheten att påvisa ett likgiltighetsuppsåt att ta död på mannen ifråga. Speciellt om det stämmer att den här ordningsvakten som höll greppet var ny på jobbet. Därav också anledningen till den aktuella rubriceringen.
Citera
2022-08-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexx11
Jo men det kan också bli terrorbrott lika gärna eftersom OV vill sätta skräck på finnar och störta finska samhället och varför inte hatbrott också....

Så jävla skeva diskussioner här, tyvärr kan jag inte stillasittande att se på hur riktiga stjärnfall påstår dumhet på dumhet.

Det var bara mitt försök att få alla dråp/mord anhängare till att inse det inte kommer bli så!
Citera
2022-08-04, 18:29
Medlem
develis avatar
Citat:
postat av Playoffslatin
Han slog till kvinnan i huvudet och såg ut tom ut i blicken.
Citat:
Ursprungligen postat av Playoffslatin
Jag såg när han sprang mot henne, inte hur hon blev slagen eftersom pelaren skymde och sen ramlade hon med huvudet mot marken när tåget var påväg in
Nu fattade jag inte riktigt.
Du såg inte slaget, hon faller med huvudet före mot golvet - men han slog till henne i huvudet?

Jag undrar eftersom ordningsvakter larmar polis om en tacklad kvinna
Citera
2022-08-04, 18:31
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jsjsusi
Vart kan jag se filmen?
Länka gärna.

Citera mig
https://twitter.com/PolisNytt/status/1554564717775142918
Citera
2022-08-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har inga problem med empiri heller som indikator... kläm åt blodkärl i halsen i 1:17
Vad tror du empirin säger?
Ungefär då på samma vis som att ingripandet inte kom från ingenstans. Men jag tror vi talar förbi varandra. Jag ser det som högst troligt att det aktuella greppet kan vara dödsorsaken men det är de facto inte fastställt.
Citera
2022-08-04, 18:34
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playoffslatin
Jag såg när han sprang mot henne, inte hur hon blev slagen eftersom pelaren skymde och sen ramlade hon med huvudet mot marken när tåget var påväg in
Då undrar jag vem som rapporterade att J tacklar en kvinna. Ringde du som "var" på plats till polisen eller larmade OV?
Citera
2022-08-04, 18:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då är jag seriös från en annan vinkel.
De är i tjänst och gör inte ett envarsingripande.
Varav frågan tjänstefel är en förekommande utredning där kvävning förekommer vid ingripande.

Läste senast om det i fallet där en psykotisk man dog på sjukhuset i Västerås 2014.
Fem poliser stormade in då mannen var isolerad och ensam i ett rum. Vanligtvis tas en förhandlare in istället för att hoppa på personen och de ljög om att det inte fanns nån tillhanda.

Såvitt jag känner till får ordningsvakt avvisa, avlägsna samt omhänderta(till exempel med stöd av LOB).

Utöver det får ordningsvakt precis som alla och envar gripa om vissa förutsättningar är uppfyllda.

Kan en ordningsvakt begå tjänstefel under ett envarsgripande?

Finns folk i tråden som ropar tjänstefel, jag undrar om vakterna kan ha begått tjänstefel om de gör ett envarsgripande?

Är svaret ja, vilket stöd finns för det i så fall?
Citera
2022-08-04, 18:36
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu fattade jag inte riktigt.
Du såg inte slaget, hon faller med huvudet före mot golvet - men han slog till henne i huvudet?

Jag undrar eftersom ordningsvakter larmar polis om en tacklad kvinna
Exakt. Undrar om det fanns någon nykter på perrongen?
Citera
2022-08-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jo men om du någon gång varit i en konflikt med adrenalinpåslag så vet du nog att reptilhjärnan går på högvarv och andra delar av hjärnan som styr mer analytisk förmåga dämpas. Detta är såklart ingen ursäkt men det visar svårigheten att påvisa ett likgiltighetsuppsåt att ta död på mannen ifråga. Speciellt om det stämmer att den här ordningsvakten som höll greppet var ny på jobbet. Därav också anledningen till den aktuella rubriceringen.
Jag köper inte "jag var så taggad att jag glömde bort att strypning kan döda"-försvaret, och det hoppas jag att åklagaren inte heller gör.
Men visst, det är svårt att bevisa att han var likgiltig inför Juhas liv, såvida det inte stämmer som folk i tråden påpekat, att människor faktiskt uppmärksammat vakterna på att han var blå och inte andades.

Det blir rätt svårt att hävda oförstånd eller "adrenalinpåslag" då.
Citera
2022-08-04, 18:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Såvitt jag känner till får ordningsvakt avvisa, avlägsna samt omhänderta(till exempel med stöd av LOB).

Utöver det får ordningsvakt precis som envar gripa om vissa förutsättningar är uppfyllda.

Kan en ordningsvakt begå tjänstefel under ett envarsingripande?

Finns folk i tråden som ropar tjänstefel, jag undrar om vakterna kan ha begått tjänstefel om de gör ett envarsingripande?

Är svaret ja, vilket stöd finns för det i så fall?
Vet inte vad andra nämnt men när jag nu nämnde tjänstefel så har jag förbjudet stryptag i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in