2022-08-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Senaste NATO-vapnen?

På dig låter det som att Ukraina bara använder NATO-vapen, men de utgör bara en mindre del av ukrainarnas vapenarsenal. Däremot är de som används i regel väldigt bra.
Och dessutom färdiga för pension, är inte direkt senaste modellerna Ukraina får utan de som är färdiga att bytas ut mot nyare. Trots det är de överlägsna det Ryssland har
Citera
2022-08-03, 17:11
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Har inget att göra med att
Ukraina försvarar sig därför att de är tvingade. De vill inte ha krig. Zelensky vill inte att någon ska dö.
Det är Putin som vill ha krig. Det är Putin som vill att ryska soldater ska dö. Det är Putin som vill att Donbasbor ska dö.

Hur förklarar du att vissa ukrainare strider mot Zelenskys styrkor. Detta krig är utan tvekan ett stormaktsspel mellan usa och Ryssland där stackars Ukraina är brickan i spelet. Det har ju erkänts av politiker i Usas senat redan. Samt varenda Ukrainare man frågat har den uppfattningen.
Citera
2022-08-03, 17:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
För kännedom.

https://youtu.be/KEPWgMXut_8
För att Australia Sky News skriver något som alla redan känner till. Zelensky är inte guds bästa barn som jag har skrivit förut. Men väljer man mellan Ryssland och Ukraina så väljer man lätt Ukraina. I varje fall när man ser på deras strävan efter att bli ett friare land.
Citera
2022-08-03, 17:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hur förklarar du att vissa ukrainare strider mot Zelenskys styrkor. Detta krig är utan tvekan ett stormaktsspel mellan usa och Ryssland där stackars Ukraina är brickan i spelet. Det har ju erkänts av politiker i Usas senat redan. Samt varenda Ukrainare man frågat har den uppfattningen.
Hur förklarar du att vissa ryssar strider mot Putins styrkor då?

Det handlar om USA och Ryssland absolut. Men det handlar ju om Ukrainas strävan att bli ett friare land. Tittar man på utvecklingen i Baltikum så förstår jag dem. Baltikum var tidigare i Sovjets sfär men se på deras utveckling.

De har kört ifrån Ryssland trots sina små storlekar på länder. Såklart Ukraina kan bli en stormakt med rätt ledarskap i Europa. De skulle kunna bli lika betydelsefulla som de andra västliga länderna i Europa med sin stora matareal och råvaruresurser.
Citera
2022-08-03, 17:16
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Den tiggande, korrupte och knarkande Zelenskyj är ingen anständig ledare.
Någon måtta får det väl ändå vara på snedtänket. Zelenskyj är en sann hjälte som står upp för demokratin och sitt folk till skillnad från den grisögda, massmördaren aka fegisen som fängslar/mördar oppositionella och sitter och trycker i sin bunker. Att försvara Ryssarnas inkräktande och våldsamma övergrepp i Ukraina visar på en emotionell störning vilket är ett måste för ett ställningstagande för en vaneljugande och anmärkningsvärt osympatisk person vars intention är mörda sig in i historieböckerna liksom Sovjet-mördarna för honom.
Citera
2022-08-03, 17:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur förklarar du att vissa ryssar strider mot Putins styrkor då?

Det handlar om USA och Ryssland absolut. Men det handlar ju om Ukrainas strävan att bli ett friare land. Tittar man på utvecklingen i Baltikum så förstår jag dem. Baltikum var tidigare i Sovjets sfär men se på deras utveckling.

De har kört ifrån Ryssland trots sina små storlekar på länder. Såklart Ukraina kan bli en stormakt med rätt ledarskap i Europa. De skulle kunna bli lika betydelsefulla som de andra västliga länderna i Europa med sin stora matareal och råvaruresurser.

Det är ju inre konflikter som landet borde löst utan Ryssland eller väst redan från början. Därav svaret på din fråga med
Citera
2022-08-03, 17:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är ju inre konflikter som landet borde löst utan Ryssland eller väst redan från början. Därav svaret på din fråga med
Ok, och förklaringen på att det var Ryssland som initierade konflikten i Donbass 2014. Hur reagerar du på den?

Ryska förband har varit inne i Ukraina Aug-sept 2014. Det finns bevis på. Krim vet du väl redan att det är invaderat med ryska förband.
Citera
2022-08-03, 17:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jag kanske borde varit mer rak här och sagt att det här är min "egen" uppfattning om vad som
är rimligt i just det här specifika fallet utifrån att Ryssland både provocerat fram den här konflikten , och i etapp två startat en militär invasion som uppföljning på provokationen.
Ukraina å sin sida har ju tvingats in i att försvara sig mot angreppet.
Putin bryr ju sig ändå inte ett skit om befolkningen i exempelvis Luhansk det är bara en
täckmantel för att försöka legitimera erövringen av ekonomiska intressen samt stormakts
ambitioner.

Ok, med det tillägget förstår jag hållningen. Jag är inte säker på att det fungerar så i fredsförhandlingar.

Jag tror faktiskt Putin bryr sig en del. En del av motivationen är att statuera exempel så andra nationer med ryska minoritetsbefolkning behandlar dem väl. (Detta lägger jag ingen moralisk värdering i (frånsett att minoriteter så klart bör behandlas väl), heller inte om det är en effektiv strategi).
Citera
2022-08-03, 17:27
Bannlyst
Lite uppmuntrande bilder.

Ryskt militärfordon blåser i luften. Två ggr!

https://twitter.com/Arslon_Xudosi/status/1554729057090093057
Citera
2022-08-03, 17:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Det är snarare du som är villig att donera vapen för att straffa svenskarnas välbefinnande och förlänga en konflikt som resulterar flera ukrainska dödsfall.
Tror du att dessa vapen man skickat ner till Ukraina är nytillverkade?

Det finns en "shelf life" på vapensystem och ammunition. Det är billigare att skicka ner dem dit än att kassera dem själva. De sparar snarare svenskarnas pengar.
Citera
2022-08-03, 17:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror faktiskt Putin bryr sig en del. En del av motivationen är att statuera exempel så andra nationer med ryska minoritetsbefolkning behandlar dem väl. (Detta lägger jag ingen moralisk värdering i (frånsett att minoriteter så klart bör behandlas väl), heller inte om det är en effektiv strategi).
Tror du själv att rysk minoritetsbefolkning kommer att behandlas bättre eller sämre efter detta? Det är ju hål i huvudet på Putin om han tror att detta kommer att gynna ryssar någonstans. Omöjligt att det är en drivkraft för honom.

Snarare så att pro-ryssar i exempelvis Baltikum kommer att behandlas som skit efter detta.
Citera
2022-08-03, 17:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tror du själv att rysk minoritetsbefolkning kommer att behandlas bättre eller sämre efter detta? Det är ju hål i huvudet på Putin om han tror att detta kommer att gynna ryssar någonstans. Omöjligt att det är en drivkraft för honom.

Snarare så att pro-ryssar i exempelvis Baltikum kommer att behandlas som skit efter detta.

Det är därför jag la in mina disclaimers. Jag vet inte hur det kommer fungera i längden. Det är en lite ovanlig situation, jag kan inte komma på något annat exempel där en stor kultur har minoriteter andra ställen, som blir påhoppade. Det vanliga är att de blir behandlade väl (hinduer i Bangladesh, kines-minoriteter i Asien).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in