2022-08-03, 15:18
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Där måste jag få rätta dig lite.
Alla OV i bevakningsföretag har samma lön,
lönegrupp C, ca 28 000 före skatt.
Så den unga, oerfarna OV har exakt samma lön
som veteranen med 40 års erfarenhet.
Personliga tillägg kan förekomma men finns inga sådana så har alla samma lön.
Va? Det låter ju helt galet.
Äldre tjänar ju mer per automatik och med erfarenhet i yrket såklart mer än den nyanställda.
Citera
2022-08-03, 15:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Uppsåt saknas?
Att ta rejält tag om halsen/nacken och hålla kvar där i flera sekunder fastän personen är livlös och slapp i kroppen?
Hur tänkte du där?
Det är väl ett väldigt dåligt omdöme bakom ett sådant sätt och befogat uppsåt.

Jag tror fortfarande inte de hade uppsåt att döda. Då hade de inte gjort HLR. Problemet är att de underskattade hans hälsa. Ju mer överviktig du är desto kortare klarar du dig utan syre.
Citera
2022-08-03, 15:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror fortfarande inte de hade uppsåt att döda. Då hade de inte gjort HLR. Problemet är att de underskattade hans hälsa. Ju mer överviktig du är desto kortare klarar du dig utan syre.
Det gjorde dom ju inte heller; det är OV som kommer till platsen senare som startar HLR. Och först måste ta av handbojorna så han kan läggas på rygg
Citera
2022-08-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Uppsåtet är i stunden.
OV bestämmer att taktiken för att få kontroll på mannen är halsgrepp bakifrån med fall.
Han lyckas och får kontroll.
Efter det påbörjas brottet. Brottet i detta fall är mord. Lagen har flera alternativ för att utge dom.
Egentligen är det övervåld från början.

Shit, jag blir rädd för dig, jag hoppas att du är enda barnet och inte kommer producera några, med din inställning så kan vi flytta tillbaka till medeltiden och skita i rättegångar och rättssäkerhet.

Du förstår inte uppsåt, brottstyper eller något som ha med lag och rätt att göra,

Ha ett bra liv.
Citera
2022-08-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det framgår även ganska tydligt av lagen att en ov ska försöka lösa situationen muntligt i första hand, vilket inte görs i det här fallet där den afghanska ordningsvakten startar med strypgreppet.

"I första hand ska ordningsvakten försöka prata personer tillrätta, men får använda våld om uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Det får inte vara fråga om mera våld än vad som är nödvändigt för att lösa uppgiften. Batong och handfängsel är vanlig utrustning som kan kompletteras med hund och i sällsynta fall skjutvapen."

Kolla klippet som finns i några sidor bakåt, där två kvinnor står och totalt går berserk med batonger mot en helt civil person som bara står intryckt i en port och frågar vad de håller på med. De bara slår, slår, slår, slår. Det var tur att det var en ASP de slog med och inte en gummiklubba, för ASPen gjorde inte mycket skada.

Enligt flera härinne kan inte OV använda hund eller skjutvapen.
Citera
2022-08-03, 15:21
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greatis
Inte direkt kö på att jobba som polis eller vakt i Sverige 2022 så vi kan nog räkna med att det blir ett och annat frånfälle. Ett annat alternativ är att själv ta ansvar för vad och hur mycket man stoppar i sig.
Synd.
Fler bra personer behövs för att rätta till detta samhälle.
Fler borde söka sig till polisen.

Sverige behöver er som är vettiga.
Citera
2022-08-03, 15:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Men även vad som händer ska gärningsmannen inte mördas av vakter.

Ingen har mördats i det här fallet. Dags att byta spår?
Citera
2022-08-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja vakterna gjorde väl HLR på honom? Det är ett gott tecken på att det inte fanns något uppsåt att döda honom.

Om du tror att vakterna kommer fällas för mord är det lite på dagisnivå det här.

Du har inte sett videon innan du kommenterar i tråden alltså? HLR görs först när Juha redan är död och av andra ordningsvakter än Ilma och Hadi/Alex som utför ingripandet.
Citera
2022-08-03, 15:23
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexx11
Shit, jag blir rädd för dig, jag hoppas att du är enda barnet och inte kommer producera några, med din inställning så kan vi flytta tillbaka till medeltiden och skita i rättegångar och rättssäkerhet.

Du förstår inte uppsåt, brottstyper eller något som ha med lag och rätt att göra,

Ha ett bra liv.
Jag vill inte skrämmas.
Jag talar från ena sidan.
Om du är försvarare kommer din historia låta annorlunda och du skulle trycka på andra saker.

Man kan "råka" döda någon och det tror jag är det som sker.
Men man måste ha ansvar över sina gärningar och dessa arbetade med detta och var "utbildade".
Senast redigerad av Unoboss 2022-08-03 kl. 15:50.
Citera
2022-08-03, 15:24
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Det är större chans % att dö i arresten än att bli knivhuggen av en främling.

Vad nu arresten har med det här fallet eller OVs ingripanden att göra? Håll dig till ämnet.
Citera
2022-08-03, 15:25
Medlem
Väldigt obehagligt! Jag tänkte på den där svarta mannen som blev strypt av en vit polis. Det var ju rasism. Blev ett väldigt liv efter det. Nu var det ju en vit man som blev strypt "mördad" av bland annat en kvinnligt vakt i uniform. Hon kanske tillhör dem som är manshatare och anser att allt dåligt som sker är vita mäns fel. Vissa av de här manshatarna tycker ju att vita män ska utrotas.
Citera
2022-08-03, 15:25
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
När han klev på sitt pass?
Hur menar du nu?
Där får du nog förklara varför uppsåtet måste vara planerat i förväg, om det är så du menar.

När tror du att uppsåt kan uppstå? Mitt i ett ingripande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in