2022-08-03, 08:20
Medlem
Röda Göteborg lever upp till sitt epitet (kommunalval):

https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1554512426938339328

V större än M - 16,6 mot 16,1.

SD går upp, men har ynka 11,4%.

MP kvar på löjligt höga nivåer (6,1%). I majorna har de väl 50%.
Citera
2022-08-03, 11:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Exakt vad med "jag vill inte ha en M- regering" förstod du inte?

Att du hellre vill ha en rödgrön regering?
Citera
2022-08-03, 11:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att du hellre vill ha en rödgrön regering?
Nej.

Jag vill inte ha en svenskfientlig politik.
Citera
2022-08-03, 12:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej.

Jag vill inte ha en svenskfientlig politik.

Men om du röstar på AfS får du ju en rödgrön regering som ett brev på posten. Se mitt tidigare inlägg om detta.
Citera
2022-08-03, 12:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Riksdagen utgör en mycket stor scen för opinionsbildning gentemot folket. Något som är viktigare än vilka motioner som läggs eller vem som vill leka med vem utan att få baciller som dom sysslar med i sandlådedelen av Riksdagen (dvs nuvarande åttaklöver). Iaf om man ser det långa maratonloppet och inte sprinten.

Förnekar du att riksdagen i slutändan avgör vilken politik som förs?
Citera
2022-08-03, 13:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Men om du röstar på AfS får du ju en rödgrön regering som ett brev på posten. Se mitt tidigare inlägg om detta.
Nej självklart inte.

Det är de som röstar rätt/ grönt som ger oss en rödgrön regering. Borde vara basic kunskapsnivå.
Citera
2022-08-03, 13:11
Medlem
Citat:
Nej självklart inte.

Det är de som röstar rätt/ grönt som ger oss en rödgrön regering. Borde vara basic kunskapsnivå.

Poängen är att om du röstar på ett parti på högerkanten som inte har en chans att komma in i riksdagen för att de ligger på 1-2%, då har du i praktiken gett bort en del av din röst till den rödgröna regeringen och försämrat möjligheten att en högerregering bildas.

Enkel matematik.

Sedan är det såklart en annan femma om man av övertygelse ändå vill rösta på just det parti man tror på så får man göra det såklart.
Citera
2022-08-03, 13:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Poängen är att om du röstar på ett parti på högerkanten som inte har en chans att komma in i riksdagen för att de ligger på 1-2%, då har du i praktiken gett bort en del av din röst till den rödgröna regeringen och försämrat möjligheten att en högerregering bildas.

Enkel matematik.

Sedan är det såklart en annan femma om man av övertygelse ändå vill rösta på just det parti man tror på så får man göra det såklart.
Trams!

Jag ger givetvis inte bort en röst jag använder. De som "taktikröstar" på skit de ändå inte vill ha ger möjligen bort sin röst.
Citera
2022-08-03, 14:19
Medlem
Citat:
Trams!

Jag ger givetvis inte bort en röst jag använder. De som "taktikröstar" på skit de ändå inte vill ha ger möjligen bort sin röst.

Precis, men då har man ju så att säga sagt nej till de möjligheterna som finns i riksdagen, höger- eller vänsterregering. Tror man på det så givetvis ska man satsa på ett nytt parti som inte finns med i riksdagen.

Men det gäller då att ha mycket tålamod, kan ta flera mandatperioder innan något konkret kommer att hända och kanske aldrig. Finns många småpartier som aldrig lyckades att växa i popularitet och därmed aldrig fick någon betydelse i svensk politik.

Jag tror dock att de allra flesta inser att i riksdagen får man allt satsa på det parti som man tror mest på, även om det är väldigt lite man tror på partiet. Sedan i kommunal-, landstings- och kyrkoval satsa på mindre partier man hoppas ska kunna åstadkomma verklig förändring. Alla partier mår bra av att kunna växa ute hos gräsrötterna innan de satsar på och kommer in i riksdagen. Folk röstar ogärna på partier som inte visat i verkligheten vad de står för.

I ditt fall är du förmodligen besviken på SD, men trots allt så har de aldrig fått chansen att vara med och bestämma och då är de ändå uppe i 17%. Detta faktum att de måste locka fler väljare har gjort att de fått kompromissa en del, precis som socialdemokraterna/moderaterna fått kompromissa en del för att få behålla sina väljare.
Citera
2022-08-03, 15:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Precis, men då har man ju så att säga sagt nej till de möjligheterna som finns i riksdagen, höger- eller vänsterregering. Tror man på det så givetvis ska man satsa på ett nytt parti som inte finns med i riksdagen.

Men det gäller då att ha mycket tålamod, kan ta flera mandatperioder innan något konkret kommer att hända och kanske aldrig. Finns många småpartier som aldrig lyckades att växa i popularitet och därmed aldrig fick någon betydelse i svensk politik.

Jag tror dock att de allra flesta inser att i riksdagen får man allt satsa på det parti som man tror mest på, även om det är väldigt lite man tror på partiet. Sedan i kommunal-, landstings- och kyrkoval satsa på mindre partier man hoppas ska kunna åstadkomma verklig förändring. Alla partier mår bra av att kunna växa ute hos gräsrötterna innan de satsar på och kommer in i riksdagen. Folk röstar ogärna på partier som inte visat i verkligheten vad de står för.

I ditt fall är du förmodligen besviken på SD, men trots allt så har de aldrig fått chansen att vara med och bestämma och då är de ändå uppe i 17%. Detta faktum att de måste locka fler väljare har gjort att de fått kompromissa en del, precis som socialdemokraterna/moderaterna fått kompromissa en del för att få behålla sina väljare.
Det fetade gäller inte längre. Maggan regerar på en SD/ KD/ M- budget. En röst på SD är en röst på detta.
Citera
2022-08-03, 15:24
Medlem
Citat:
Det fetade gäller inte längre. Maggan regerar på en SD/ KD/ M- budget. En röst på SD är en röst på detta.

Ja du har rätt där. Det som egentligen var mest intressant här är att socialdemokraterna har inga problem med att regera utifrån en SD/KD/M budget. Så där har de definitivt styrt om och visat att de har inga problem att samarbeta med SD i framtiden.

Men såklart S är ännu bundna att kunna samarbeta med MP, V och C, vilka alla är massinvandringspartier och lite annat galenskaper som de gärna vill att S ska gå med på för att få deras röster. Det allra bästa som kan hända är att C tappar röster och att MP ramlar ur riksdagen. Ifall det händer så kommer svensk politik att svänga rejält.
Citera
2022-08-03, 15:34
Medlem
ariberts avatar
Citat:

Budgeten är till 90% Socialdemokratisk. Några justeringar fick SD, KD och M in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in