2022-08-03, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Hade det hänt i Sverige hade det blivit enorma förändringar.
Förhoppningsvis kommer OV bli bättre utbildade och trevligare att stöta på under nätterna.

Man kan hoppas men jag är faktiskt inte lika säker. Ordningsmakten har lyckats skjuta ihjäl nån mer downs syndrom, slagit skiten ur folk med batong osv, inte ett skit har hänt. Så länge allmänheten tror på ordningsmaktens ofelbarhet så kommer det att fortgå tror jag
Citera
2022-08-03, 01:33
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Se om filmen några ggr

Vet inte vad du syftar på, om du menar "tackandet" eller vad övriga säger? Killen som pratar är uppenbart skärrad och berättar vad fyllot gjort och även att han slagit typ 10 personer. Menar du att det aggressiva fyllot inte är ett rötägg?
Citera
2022-08-03, 01:33
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chorusmachine
Man kan hoppas men jag är faktiskt inte lika säker. Ordningsmakten har lyckats skjuta ihjäl nån mer downs syndrom, slagit skiten ur folk med batong osv, inte ett skit har hänt. Så länge allmänheten tror på ordningsmaktens ofelbarhet så kommer det att fortgå tror jag
Ah fan mongot var hemskt. Blev dom inte av med jobbet?
Citera
2022-08-03, 01:35
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
Håller inte med han ströp han det är inte en teknik som lärs ut. Stryptag av alla slag och knä och tryck i ryggen är totalt förbjudet på utbildning på phs och ov alla vet vad som gäller. Sen! Nödvärnsrätt möjligtvis men de gick ändå för långt detta

Han gick möjligen för långt, men det är ingen liten kille heller som de tvingades omhänderta. En storvuxen, aggressiv och bevisat våldsam man. Kan hända också att instinkten gjort sig påmind när OV bara har en kvinnlig kollega med sig. Utredningen får visa till vilken grad han/dem begått några grova överträdelser under ingripandet.
Citera
2022-08-03, 01:36
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vet inte vad du syftar på, om du menar "tackandet" eller vad övriga säger? Killen som pratar är uppenbart skärrad och berättar vad fyllot gjort och även att han slagit typ 10 personer. Menar du att det inte är ett rötägg?
Att dom har kontroll över mannen och tittar på mannen som inte rör sig. Han som håller tar ett bättre grepp och trycker ifrån med ena foten mot bänken samtidigt trycker kvinnan ner han huvud.
Det är ett mord vi bevittnar. Jag går så långt att det är skitsamma vad OV säger. Filmen visar tydligt hur dom dödar mannen.
Sedan får rätten avgöra vad som blir påföljd men jag ser det uppenbara.

Jävligt olyckligt vill jag tilläga.

Mvh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Före under och efter händelsen anger om det fanns uppsåt. Däremot bör ju en tok som tar strypgrepp inte arbeta som ordningsvakt. Alltså kommer oaktsamhet in i bilden och grovt vållande där han inte ville döda mannen, men borde ändå inse att risken fanns. En medveten oaktsamhet.

Jag svarade generellt på ett inlägg som handlade om ett annat fall. Givetvis bör inte en OV koppla strypgrepp.
Kan sedan inte säga något om detta med oaktsamhet kontra vållande etc. Har ej den kunskapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ah fan mongot var hemskt. Blev dom inte av med jobbet?

Nej, polisen har en taktik att så fort detta händer så försöker de stärka sin egen trovärdighet. De friades allihopa och ingen blev av med jobbet. Personligen så tycker jag att detta fall är värre än George Floyd, och att polisvåld verkligen inte nödvändigtvis bara riktar sig mot svarta. Det är inte sant
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbgkex3
Trodde det hörde till allmänbildning att både lyssna nära munnen och känna efter om en person andas eller inte och inte bara slänga en snabb blick från någon meters avstånd. Puls kan ju fortfarande finnas trots att man inte andas, men ändå räknas det som hjärtstopp och hjärt-och lungräddning skall påbörjas.

Ställs det krav på allmänbildning på de 80-timmars utbildade vi låter tillämpa ordning i tunnelbanan? Om inte så kan de troligen inte hållas straffrättsligt ansvariga för att de misstagit dödskramp för andning? Jag vidhåller, av det jag sett kan den kvinnliga OV troligen inte dömas för brott.
Citera
2022-08-03, 01:39
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ställs det krav på allmänbildning på de 80-timmars utbildade vi låter tillämpa ordning i tunnelbanan? Om inte så kan de troligen inte hållas straffrättsligt ansvariga för att de misstagit dödskramp för andning? Jag vidhåller, av det jag sett kan den kvinnliga OV troligen inte dömas för brott.
Hade hon varit man hade det varit medhjälp.
Just saying.
Citera
2022-08-03, 01:40
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Han krampade väl, eller så släppte lungorna ut den luft som vart nedtryckt under ingripandet.

Ja det var det jag skrev. Frågan är om det är brottsligt att misstaga detta för andning. Eller snarare att missta det för andning är en uppenbar lögn som någon skrev.
Citera
2022-08-03, 01:43
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Hade hon varit man hade det varit medhjälp.
Just saying.

Jaha, det säger du. Medhjälp till vad och med vilken grund? Kan du inte vara vänlig att sluta skriva en massa skit och lämna tråden till de vuxna som inte skriver oneliners?
Citera
2022-08-03, 01:43
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Att dom har kontroll över mannen och tittar på mannen som inte rör sig. Han som håller tar ett bättre grepp och trycker ifrån med ena foten mot bänken samtidigt trycker kvinnan ner han huvud.
Det är ett mord vi bevittnar. Jag går så långt att det är skitsamma vad OV säger. Filmen visar tydligt hur dom dödar mannen.
Sedan får rätten avgöra vad som blir påföljd men jag ser det uppenbara.

Jävligt olyckligt vill jag tilläga.

Mvh

Då noterar du säkert lika väl att de är märkbart skärrade, även OV. I synnerhet kvinnan. Mord? Nej, knappast. De är genomstressade och förmodligen inte 100 % insatta i detalj vad de gör och hur de ska hantera situationen. De hanterar en aggressiv person som gett sig på varenda person han mött på vägen. Din tolkning är att de bestämmer sig för att mörda honom eller är totalt likgiltiga, jag menar att det är ett heltokigt antagande som inte kan avgöras av någon utomstående som inte ens var på plats under tumultet. Väl medveten om att rättsväsendet kommer behöva göra det, å andra sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in