2022-08-03, 00:24
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Nej, se lagtexten jag citerade.
Yes
Citera
2022-08-03, 00:24
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Jämför alla som blir hotade och går till attack och får kännbara straff. De här vakterna borde veta bättre. Om man bryr sig om sitt yrke tar man reda på saker och ting. Dessa verkar ha struntat i detta så dessa personer bör straffas hårt. Finns bara dåliga ursäkter för dem. Tjänstemannaansvar saknas i allmänhet och blir så tydligt att det behövs i ett sådant här fall.
Citera
2022-08-03, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reclaims
Jag tycker att vakternas agerande ser förjävligt ut, och de gick helt klart över gränsen och ska dömas därefter. Men jag tror helt enkelt inte att han hade uppsåt att döda.
Jag har sett videon, som de flesta här inne, och jag tycker inte att han själv ser ut att fatta vad som håller på att hända. Men det är bara min åsikt. Men jag tror även att det skulle bli svårt för en åklagare att kunna bevisa uppsåt i det här fallet.

Det var inte det jag frågade, vad i hans agerande tyder på att han inte var likgiltig?

Tycker du han anstränger sig för att rädda livet på BO? Tycker du han verkar känna ånger? Varför avslutade GM sitt grepp först när han märkte att BO var död/medvetslös, var det hans mål?
Citera
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Om vakten är normalbegåvad är det utom rimligt tvivel en akt att döda med vilje.
Ja hade han släppt efter 30 sek är det vållande men nu stryper han offret hjärndöd under två minuter och man ser hur han tar ett bättre grepp och trycker när offret är helt borta och inte rör sig.
Citera
Medlem
reclaimss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Inte trillar. Om du slår ett par rejäla smällar, mannen går ner du slutar, han dör på sjukhus. Dråp.

Nej. Vållande till annans död skulle jag vilja säga.

Dråp är:
"Ett brott som innebär ett avsiktligt dödande, men där omständigheterna gör att det anses som mindre grovt än mord, exempelvis att offret hotat eller misshandlat gärningspersonen." - åklagarmyndigheten
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Inte trillar. Om du slår ett par rejäla smällar, mannen går ner du slutar, han dör på sjukhus. Dråp.

Snälla dråp är en avsikt att döda.
Citera
2022-08-03, 00:26
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Snälla dråp är en avsikt att döda.
Om mannen(eller kvinnan) inte slår tillbaka är det dråp.
Citera
2022-08-03, 00:27
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reclaims
Nej, det stämmer inte. Du åker inte dit för dråp om du slår en person och den trillar olyckligt så att den dör.

Där har du fel.
Jag vet en person som gjorde precis just det.
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ja hade han släppt efter 30 sek är det vållande men nu stryper han offret hjärndöd under två minuter och man ser hur han tar ett bättre grepp och trycker när offret är helt borta och inte rör sig.

Vad har mördaren för bakgrund? Är han en återvändande is-terrorist?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Om vakten är normalbegåvad är det utom rimligt tvivel en akt att döda med vilje.

Varför skulle en OV vilja döda någon random person inför kameror och vittnen?

Var han trött på att betala hyra?
Citera
2022-08-03, 00:28
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Vad har mördaren för bakgrund? Är det en återvändande is-terrorist?
Haha nej han är nog en random blatte som gillar action.
Citera
2022-08-03, 00:28
Medlem
reclaimss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskpappa
Där har du fel.
Jag vet en person som gjorde precis just det.

Länka gärna domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in