Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Det låter ju helt osannolikt att Ukraina råkar fyra av
en enda artillerigranat i helt fel riktning och så landar den på just den byggnad där Azovbataljonen sitter inlåsta...

Ukrainarna har givetvis träffat det de siktat på. Vilket inte hindrar att det blev fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
sandbob
Finns bevis på allt det jag nämnde. Sök och du kommer finna.
Jag förnekar inte att det du sa stämmer i sak. Däremot analyserar jag inte informationen på samma sätt som du.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kiddieoxo
Varför skriver du så mycket text när du inte har den blekaste aning om hur ryskt infanteris standardbeväpning ser ut?
100% rent svammel.
Jag är medveten om att ryskt infanteri har tillgång till termobariska vapen. Men enligt det ukrainska narrativet ska ju Wagner-personal ha placerat någon form av sprängladdning i lokalen. Jag tror inte att någon sådan typ av fjärrutlöst termobarisk anordning ingår i den ryska standardbeväpningen. Men jag kan förstås ha fel.
Om ryssarna har använt ett standardiserat termobariskt infanterivapen så har de skjutit från utsidan in i lokalen. Något som är svårt eftersom de fåtaliga fönstren har galler för sig (det är trots allt ett fängelse vi pratar om). Jag kan ändå inte utesluta att det är vad som har hänt. Men det känns långt ifrån som något självklart scenario.
Citat:
Ursprungligen postat av
hemvandaren
Nu kopierade du inte in stycket om precision som du pratade om i förra inlägget. Men det du klistrade in nu motbevisar ju bara din artilleriteori. Det står ju inte att de inte skulle kunna träffa den med något annat än HIMARS. Det står att hade de använt vanligt artilleri hade det funnits spår av det. Kratrar tex. Inte alls ”uppenbart felaktigt”.
Även synd att du inte svarade på frågan utan bytte åsikt helt. Du sa tidigare att det var en artilleripjäs som hamnat fel, men nu svarar du vara som att det var meningen.
Problemet med ditt argument är att ISW har rätt. OM det hade varit artilleri, vilket inte ens Ryssarna försöker påstå, så hade det varit en rätt det krater. Artilleri slår inte igenom en tunn plåttak med ett oskadat golv.
Hade det varit en Crab eller Ceasar (155mm) så hade kratern varit cirka fem meter i diameter. Och den slår inte rakt ner. Så minst en vägg hade saknats fullständigt. Det gör den inte.
Så när du säger att det mest rimliga är så säger vekligheten att det finns absolut inga som helt fysiska tecken på platsen att så är fallet. Jag är ledsen, men du har helt enkelt fel. Alla dina bevis är önskemål.
Angående att ”om Ryssland är oskyldiga så finns det inget som hindrar en oberoende utredning”, så har Ryssland lovat att Röda Korset omgående tillträde. Bara det att de inte släpper in dem. You do the math.
Jag har också några följdfrågor på ditt första stycke här ovan. Den ukrainska informatören. Hur hade han tillgång till insidan av ett fängelse med pow’s?
Tror du att någon tar fel på att 200 soldater går från en byggnad till en annan och att man flyttar 200 PoWs? På riktigt?
ISW skriver att attacken "
did not leave any shell craters in the vicinity", vilket jag tolkar som att deras satellitbilder inte visar några kratrar i området. Eventuella kratrar inne i byggnaden kan de knappast se på satellitbilder eftersom större delen av taket fortfarande finns kvar och skymmer sikten ovanifrån. Så deras resonemang verkar vara att ukrainskt artilleri inte kan vara skyldigt eftersom de skulle ha missat med ett antal skott innan de träffade. Jag är ingen expert på artilleriteknik, men baserat på vad jag läst på andra ställen om moderna västerländska artillerisystem så har jag fått uppfattningen att de mycket väl är kapabla att träffa en enskild byggnad med ett enda skott.
Jag är som sagt ingen artilleriexpert men jag tycker det låter fullständigt rimligt att en artillerigranat slår rakt igenom ett tak eller en vägg utan att orsaka några nämnvärda skador för att sedan explodera inuti byggnaden. Det vore det optimala funktionssättet om man vill slå ut innanmätet i en byggnad. Och eftersom militärindustrin är rätt bra på att hitta optimala sätt att ha ihjäl folk på så inbillar jag mig att de har utvecklat precis en sådan artillerigranat. Och eftersom min hypotes är att ukrainarna siktade på en byggnad så är det också fullt logiskt att de använde en sådan ammunitionstyp.
Sedan har jag inte ändrat mig. Min tes är att ukrainarna har beskjutit ett felaktigt valt mål, troligtvis beroende på bristfällig humint. En eventuell ukrainsk informatör behöver inte ha haft tillgång till insidan av något fängelse eller sett flera hundra krigsfångar. Det kan räcka med att någon har sett ryska soldater utanför en byggnad där det tidigare inte funnits ryska soldater. Nu när jag tänker på det behöver det inte ens ha varit en informatör utan skulle lika gärna ha kunnat vara en ukrainsk drönare. Å andra sidan, om någon hade sett ryska soldater utanför en byggnad så låter det mindre sannolikt att man använder en enda granat för att slå ut insidan av byggnaden.
Röda Korset kommer givetvis inte att utreda någonting. Det är inte deras jobb. Däremot var det tal om en FN-utredning. Som jag förstod det så var ryssarna inte helt negativa till detta. Om de däremot förhindrar en oberoende utredning så erkänner jag att det vore ett väldigt tungt vägande argument för gärningsmännen är ryssar.
Citat:
Ursprungligen postat av
vf
Olenivka ligger väl runt 10 mil från fronten, Caesar, Krab och pZH 2000 har definitivt precisionen. Men de har inte den räckvidden, så det låter inte rimligt
Jag kanske har missförstått något grovt. Men vi talar väl om
detta Olenivka, sydväst om Donetsk? Kanske inte riktigt så lite som 5 km från frontlinjen, men definitivt mindre än 10 km. Ukrainarna står trots allt väldigt tätt väster om Donetsk.