2022-08-02, 21:39
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endastfakta
Från filmen ser det inte ut att handla om en nödvärnssituation.
Om vi då utgår från att dom använder PL10 som lagstöd för att avvisa/omhänderta mannen så måste man ta hänsyn till proportionalitetsprincip(gäller även vid nödvärn).
Våldet som får användas ska då stå i proportion till det motstånd man möter och andra ”mildare” alternativ inte kan lösa situationen.

Min uppfattning är att OV:n som tog stryptag och slängde BO i backen har använt oproportionerligt mycket våld och därmed inte kan stödja sig på varken nödvärn eller PL10.
Domen borde således bli Vållande till annans död.

Blir intressant och se vad den riktiga domen blir.

Ja, efter att ha sett filmen så håller jag med. Nödvärn och nödvärns excess faller bort. Det grepp som den ena OV kopplade på BO är INTE något som Polisen lär ut som en fysisk metod för att få kontroll på personer. Blir en enkel biljett till någon anstalt. Jag skulle inte bli förvånad om brottsrubriceringen ändras till mord genom att OV som kopplade greppet på BO var likgiltig inför faktumet eller konsekvensen av att han skulle kunna avlida.
Citera
2022-08-02, 21:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Till alla idioter som blir upprörda att det filmas. Det är just den som är anledningen till att en häckning har skett och används som bevis.

Så dom är häktade men försatta på fri fot? Hur tänkte du nu?
Citera
2022-08-02, 21:43
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Strypgrepp och påbörjar sedan inte ens hjärt- och lungräddning direkt, dessa individer förtjänar att hängas ut, för straff kommer dom säkert inte få.

En pensionerad domare som fick se hela strypfrekvensen på en amatörfilm sade i Aktuellt i tv2 att med denna film var bevisläget mycket bra. De två borde dömas för detta brott med detta bevis.

Sverige har fått ett eget George Flojdfall.
Citera
2022-08-02, 21:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Ja, efter att ha sett filmen så håller jag med. Nödvärn och nödvärns excess faller bort. Det grepp som den ena OV kopplade på BO är INTE något som Polisen lär ut som en fysisk metod för att få kontroll på personer. Blir en enkel biljett till någon anstalt. Jag skulle inte bli förvånad om brottsrubriceringen ändras till mord genom att OV som kopplade greppet på BO var likgiltig inför faktumet eller konsekvensen av att han skulle kunna avlida.

Haha mord? Nu har det brunnit många proppar i flera skåp.
Citera
2022-08-02, 21:47
Medlem
kravodlat68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Anställningskrav 1 för personer i myndighetsutövning och likvärdiga arbeten (väktare, ordningsvakter, p-vakter) = nolltolerans vad gäller tatueringar

Anställningskrav 2 felfritt test av rättstaving i det svenska språket inkluderande läsförståelse.

Efter krav 1 + 2 så kan man låta utbilda ordningsvakterna i psykologi vilket är väldigt viktigt då denna yrkeskategori exponeras för personer som utsatts för olika händelser men även att kunna ta kontroll över en eventuell hotfull situation utan att låta våldet eskalera utan istället dämpa situationen.

Hur jävla stökig o dum personen är så kommer du aldrig att lyckas genom att gapa likadant själv då blir du ett offer istället.

Väldigt klokt inlägg, speciellt det med anställningskrav 1. Tatuerat folk har ofta en typ av problematik med att bemöta andra, och gärna förhäva sig själva.
Citera
2022-08-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
vakterna är överallt idioter som borde drog testas varje vecka det är missbrukare

Instämmer! Känner till många fall där CSG-vakter stoppat på sig droger i egen ficka från andra innan polisen anlänt.
Citera
2022-08-02, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SliceBySlice
Jag tar denna (din late faan) 😂

Det ryktas om att den manliga heter @lex N0rdin, men det vete faan för den som hittas är 23 el 24 år, media har sagt i 30 årsåldern, den kvinnliga ryktas heta *lma Al*begov*c *=i

Mannen hette för övrigt något afghanliknande innan han bytte till @lex
Han kanske var i 30 årsåldern när han flyttade till Sverige, men vår luft och vatten gjorde honom yngre..de flesta afghaner föryngras så fort de kommer hit
Citera
2022-08-02, 21:49
Medlem
Haha..Tur i oturen att dom här hobbysvenskarna inte får bli polis,tänk vilken skada dom kunde göra med vapen.
Citera
2022-08-02, 21:51
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
En pensionerad domare som fick se hela strypfrekvensen på en amatörfilm sade i Aktuellt i tv2 att med denna film var bevisläget mycket bra. De två borde dömas för detta brott med detta bevis.

Sverige har fått ett eget George Flojdfall.
Du utelämnar en del av vad han sa. Han sa absolut inte att de borde dömas. Han tar inte ställning. Han konstaterar också att man inte vet vad som hände innan filmen. Sven-Åke Alhem var i övrigt tidigare överåklagare.
Citera
2022-08-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Behöver inte vara gängkriminell... för att någon ska hämnas dig... en släkting kan lätt ta lagen i egna händer om inte rättvisa ges... sen kan man ju räkna med som OV att man kommer att få möta ett fruktansvärt övervåld utav folk som det börjar bråka med framöver.

Nej det är ju ingen absolut förutsättning för hämnd. Visst skulle en släkting kunna komma på såna tankar. Men i realiteten ligger det nog långt bort, både i praktiken och mentalt.
Annat då i kriminella kretsar, som inte sällan är klanorienterade, och i hederskulturer etc.
Det var ju tex en rom som mördade någon (i Stockholm) pga ett 20 år gammalt mord, då det fanns en gällande blodshämnd. (flera år sen det hände)

Sedan har du nog rätt i att detta fall nu kommer att påverka attityden mot OV, iaf i ett kortare perspektiv. Innan det helt fallit i glömska.
Citera
2022-08-02, 21:59
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Finns inget folk jag ogillar mer än ordningsvakter. Äckligt pissfolk från samhällets avgrund som går en utbildning på två veckor för att sedan vara klara och fullständiga ordningsvakter.

De har noll moral i kroppen och utnyttjar alltid sin roll till max och får storhetsvansinne.

Finns endast en plats för dessa och det är att ruttna i fängelse.

Jag håller med dig. Ditt inlägg var mitt i prick. Möjligheten för de två våldsverkarna att snacka ihop sej kan vi nog räkna bort. Det finns flera amatörfilmer av händelsen. Om vi till det lägger de fasta kamerorna så kan dom nog snacka hur mycket dom vill.

Kamerorna som jag alltid har hatat för att jag inte behöver nån dadda som fullt betalande och nykter resenär kommer i detta fall att användas emot SL och deras djävla drängar i stället. Det gläder mej stort.

https://da.se/2019/03/120-personer-ar-domda-for-grova-brott/
Citera
2022-08-02, 22:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nu har dom båda våldsbejakande asen släppts på fri fot i stället för att häktas. Det bådar inte gott. Det blir väl ett sånt där skämmigt straff typ böter eller möjligen villkorligt. Då går det bra att döda om du har uniform och batong.

Det vore det bästa om såna här individer låses in under långa tidsrymder för allas vår säkerhets skull. Det är nästan så man undviker att gå ner i T-banan nu för risken att stöta på dessa självgoda kaxar. Och går man ändå ner för att åka en bit så är det med största obehag.

Vi måste på nåt sätt lösa upp detta moderata slag-och-ordningssystem med kamerakontroller av nyktra, oskyldiga resenärer och dessa fasansfulla och våldsälskande grobianer som rör sig genom våra egna T-banesystem, som om dom ägde skiten. Kristoffer Tamson är från Ösmo. Jag vill att han åker hem och stannar där.

Framförallt ska de förbjudas på livstid att jobba som väktare, ordningsvakt, polis osv om utredningen visar att de på MINSTA vis gått utanför regementet och då orsakat en människas död.

Nu vet jag inte vad som hänt med de snutar som dödade Eric Torell men jag hoppas att de inte jobbar i yttre tjänst i dag. Alla har inte psyket eller impulskontrollen som krävs för dessa jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in