Citat:
Ursprungligen postat av
AktaRyssen
I de länder det fortfarande är populärt och i kriminella kretsar kanske ja. Inte dessa jag syftade på. För övrigt svarade du själv på din fråga,det var just det jag menade. Att det alla tror är "livsfarliga kamphundar" hit o dit är inga kamphundar, och har inte varit på länge.
Precis detta som var min poäng, även om du förklarar det på ett betydligt bättre sätt och är mer påläst än mig

Nej, inte kanske. Utan helt säkert. Samma solida blodslinjer som varit grundstommen inom hundkamp senaste 40åren går fortfarande starkt år 2022.
Ni vet så lite, ni som tror att ni vet vad en kamphund är. Det är inte kriminella som sysslar med hundkamp. Jo på sådant vis att gärningen är klassad som kriminell. Men jag skulle säga att runt omkring i världen deltar människor från alla samhällsklasser inom hundkamp. Det är inte så länge sedan det var fullt tillåtet inom vissa delstater i usa. En gång i tiden var det lika populärt som många andra sporter. Hundkamp sågs faktiskt som en sport. Man satsade pengar, tog några öl, åt lite mat, snackade med bekanta och tittade på några matcher. För människor som aktivt deltog inom organiserad hundkamp så var det en inkomstkälla. Ett heltidsjobb. Hur konstigt det än kan låta. Jag lägger inga moraliska värderingar i saken utan konstaterar bara hur odramatiskt hundkamp betraktades. Det finns ingen annan ras på jorden där man lika selektivt avlar på åtråvärda, matchvinnande egenskaper som med American pit bull terrier. Och aggressivitet står långt ner på agendan. Allmänhetens bild av rasen (som dom aldrig ens träffat utan förväxlar med misskötta 5000 kronors hundar på blocket för att deras kunskapsnivå är så försvinnande liten) det är en aggressiv, livsfarlig hund. Det ligger inte i rasens natur att vara aggressiv mot människor. Ibland inte ens mot andra hundar. Så svenne banan kan andas ut. Det går dessutom ner mycket skolning och träning i att skapa en matchvinnande hund. Du tar inte bara en hund och vips så börjar den slåss och vinna matcher. Obildade idioter tror att det fungerar så. Det är sk mördarmaskiner som bara vill döda. Jo precis. Eller inte. Inom denna sport så finns det massor av hundar som inte vill slåss. Trots att dom är avkomma från en anrik blodslinje med bevisligen framgångsrika hundar. Sådana hundar kallas för curs och avlivas. Så en hund som blir en framgångsrik kamphund har nödvändigtvis inte alla de attribut som man kanske kan tro från första början. Hunden skolas succesivt, precis som en jakthund. Och somliga hundar kommer aldrig bli några kamphundar. Men dom ser ni inte så ofta. Dom ligger avlivade och begravda då dom anses som odugliga. Ungefär som många jägare gjorde förr i tiden om inte hunden jagade tillräckligt bra.
Dom där blandrashundarna med alla möjliga gaturkorsningar som hamnar hos trash-personer. Där kan du räkna med potentiellt mentalt instabila hundar. Som allmänheten, återigen, förväxlar med hundrasen American pit bull terrier, och så skriker man om förbud mot en ras man aldrig sett eller träffat. För att man är så obildad att man inte förstår skillnad på en gatukorsning och en hundras. Vilket är en väsentlig skillnad. En blandning mellan en schäfer, vorsteh och pointer blir inte en dalmatiner bara för att jag tror det. På precis samma vis så blir inte en blandning mellan dogo argentino, amstaff och rottweiler en pitbull bara för att en dum jävla svenne banan tror det. Problemet är att okunniga människor är så jävla ignoranta inför sin egna okunskap. Deras övertygelse om det rätta med sina åsikter gör dom faktaresistenta.
Avslutningsvis så väljer jag ras efter vad som tilltalar mig. Jag älskar inte alla människor. Jag kommer inte överens med alla människor. Jag uppskattar inte att umgås med alla människor. Hur kan jag då ställa högre krav på en hund? Skulle lyxen att avsky en artfrände endast vara förbehållen oss människor? Jag tror inte det. Däremot är det varje hundägares förbannade ansvar att ha uppsikt över sin hund. I rätt händer så är rasen American pit bull terrier en mycket trevlig, rolig livskamrat som duger till oerhört mycket annat än hundkamp. Men det är inte en ras för vem som helst. Och varken jag eller någon annan som värnar rasen vill se rasen godkänd hos SKK då ADBA gör ett mycket bättre jobb för rasen än vad SKK någonsin skulle kunna göra. Så det vanliga skitpratet "men raaasen är inte godkänd hos skk så det är ju ingen hundras här i Sverige". Det låter utmärkt. Faktiskt. Det finns en hel värld med kennelklubbar. Till skillnad från SKK så har ADBA stamtavlor som med enkelhet går att spåra 20, 30, 40, 50, 60 år tillbaka i tiden för den hund man köper. Inget ont om SKK men det finns andra organisationer/kennelklubbar som gör ett precis lika bra och till och med bättre jobb. Vad kan bli bättre än en rasorganisation som enkom registrerar en enda ras? För den specifika rasen så blir det bäst så. Allt fokus på en enda ras istället för 100 raser.
Nästan alla hundar blir bra hundar i händerna på rätt person och nästan alla hundar blir dåliga hundar i händerna på en idiot. Så skyll inte på hundraser. Skyll inte ens på blandraser. Det är alltid ägarens fel oavsett vilken hund du äger.