2022-06-20, 19:48
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ser man att andra hundägaren kortar kopplet eller liknande ser man också till att ta avstånd. Det är svårt att avgöra om det är för att de inte litar på sin hund eller för att de inte litar på min.

Jag brukar korta kopplet just för att min hund av bulltyp är så jävla glad i andra hundar och människor och vill helst springa fram till alla och hälsa. Hunden är bara ett och halvt så hon är fortfarande ung så jag hoppas att intensiviteten mattas av lite till.
Citera
2022-06-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är också vanligt att hundar skäller på större hundar och ignorerar mindre, även om den mindre skäller. De förstår att sådana där små inte är något att oroa sig för.

Avslappnad men verkar ändå ha koll på omgivningen och ser att man kommer brukar vara ett bra tecken. Folk som går med ögonen i mobilen eller har hörlurar och är borta för världen går man ett varv runt. Ser man att andra hundägaren kortar kopplet eller liknande ser man också till att ta avstånd. Det är svårt att avgöra om det är för att de inte litar på sin hund eller för att de inte litar på min.
Hmm, bra beskrivning av analys Telefon och lurar brukar vara no-no här med för övrigt.
Citera
2022-06-20, 22:42
Medlem
Om det kommer en lösspringande hund mot dig, så ställer du dig framför din hund. Den andra hunden kommer stanna och vänta och sedan springa tillbaka. Kanske inte vad du frågade men bra att veta.
Citera
2022-06-20, 22:43
Medlem
Nja men det är liksom inte häftigt att ha sådana hundar. Fast män ska skaffa dom, eller väldigt starka kvinnor. Annars rekommenderar jag ingen kvinna att ha dessa. Dem kan inte göra något vid en attack. Mot ett barn, de bara skriker istället.

Citat:
Ursprungligen postat av AktaRyssen
Ännu mer imponerande när man ser en kvinna med stora hundar gå med dom löst eller avslappnat och hundarna har stenkoll på ägaren hela tiden. Grymt jobbat.
Tror också att majoriteten av "små bjäbbhundar" blir detta just pga att de blir burna så mycket och så fort en lite jobbig situation uppstår.

Du menar idiot-säkra hundar? Sådana som till och med du och TS kan få pli på alltså

Vad innefattar din kategori då? Hur avgör du på avstånd om en ägare är olämplig bara genom att titta på dem?
Beror som du sa förvisso på var man rör sig kanske, men malmö kryllar ju av amstaff och "pitbulls"
Citera
2022-06-21, 00:39
Bannlyst
stora kliv ifrån

aldrig gå nära dessa monster

vid behov vänta till ägaren lugnar ner den.
Aldrig nära ensamma.

Räkna med bli uppäten annars
Dessa tillhör annan nivå tyvärr

Farliga som fan
Citera
2022-06-21, 06:20
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Sämsta svaret här. Klart du inte ska rekommendera någon att skaffa pitbull. Bättre att skaffa säkrare hundar

Bara för det ska jag rekommendera alla som vill skaffa hund att skaffa en pitbull.

Kan man inte vara bäst får man sikta på att vara sämst.
Citera
2022-06-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Nja men det är liksom inte häftigt att ha sådana hundar. Fast män ska skaffa dom, eller väldigt starka kvinnor. Annars rekommenderar jag ingen kvinna att ha dessa. Dem kan inte göra något vid en attack. Mot ett barn, de bara skriker istället.

Att det inte är häftigt håller jag med om. Tyvärr tror många (ofta olämpliga ägare) tvärtom. Därför har dessa raser fått det rykte dom fått. Största problemet är väl den typiska "macho" ägaren som ofta enbart förespråkar metoder som går ut på bestraffning och liknande för då "blir det minsann pli på hunden". Dessa ägare tror jag står för majoriteten av "bebisätare" hundarna. Dem är anledningen. Inte hundrasen som var kamphundar för mer än 100 år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
stora kliv ifrån

aldrig gå nära dessa monster

vid behov vänta till ägaren lugnar ner den.
Aldrig nära ensamma.

Räkna med bli uppäten annars
Dessa tillhör annan nivå tyvärr

Farliga som fan

Se ovan.
Med det sagt, är du såpass rädd för dem är det klart bättre att hålla sig borta. För bådas skull. Men räkna med att din hund blir ungefär lika rädd för dem också.
Citera
2022-06-21, 09:39
Moderator
Sun Rulers avatar
Har bara stött på en sådan, i en hundhage. Den var lite kaxig först men blev satt på plats illa kvickt och det slutade med att dess ägare lyfte upp den och bar in den i den andra inhägnaden.

Men för mig handlar det inte direkt om ras utan om hundägaren. Det finns en amstaff som gör aggressiva utfall varje gång vi möts ute, tikens ägare ser ut att ha levt ett hårt liv med missbruk. Även om min hund kan freda sig så är det inte värt risken att gå för nära.
Citera
2022-06-21, 09:45
Medlem
Hamleyss avatar
Jag har köpt en svärd-käpp för att snabbt kunna avliva anfallande hundar.

Den här köpte jag:
https://auctionet.com/sv/1158167-svardkapp-med-bajonettlas

Min tax ska inte behöva bli anfallen av kamphundar utan att få beskydd av mig som ägare. Det är ju jag som är ansvarig för min hunds säkerhet och då måste man vidta nödvändiga åtgärder.
Jag är mycket nöjd med min käpp!
Citera
2022-06-21, 10:15
Medlem
Nu är det ytterst sällan jag kommer i kontakt med bastarder av dessa slag, men i regel är det sunt att vara lite mer vaksam när man stöter på WT-hundar. Jag fick en Pointer biten av en storkäftad blandras en gång, det blev dyrt för otygets ägare.
Citera
2022-06-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Jag har köpt en svärd-käpp för att snabbt kunna avliva anfallande hundar.

Den här köpte jag:
https://auctionet.com/sv/1158167-svardkapp-med-bajonettlas

Min tax ska inte behöva bli anfallen av kamphundar utan att få beskydd av mig som ägare. Det är ju jag som är ansvarig för min hunds säkerhet och då måste man vidta nödvändiga åtgärder.
Jag är mycket nöjd med min käpp!

Fin käpp må jag säga. Men oavsett ansvar är det du som åker på det om du nånsin skulle behöva använda den. Förvisso mindre viktigt när det kommer till att rädda sin hund. Men känns som ett smidigare alternativ att bara hålla sig borta från hundar vars ägare utstrålar pundare/WT (oavsett ras på hunden)
För att inte tala om vad ägaren gör med dig (och/eller med din käpp). Att bli ett mänskligt grillspett för att någons hund ville hälsa på din tax är kanske ingen höjdare.
Citera
2022-06-21, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Bara för det ska jag rekommendera alla som vill skaffa hund att skaffa en pitbull.

Kan man inte vara bäst får man sikta på att vara sämst.
Ja men du får du leva med samvetet att fler barn kommer bli bitna etc…Det skulle inte jag vilja ha på mitt samvete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in