2022-08-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Håller med, de lär få en tuff framtid oavsett.
Skulle man vilja bli frisläppt innan dom i detta läge, med dagens informationsflöde, nja.
Om de inte blir räddade av systemet, en lite för snäll åklagare med kopplingar till ordningsvakterna, dyra advokater bekostade av ordningsvakternas chef, förmildrande omständigheter, osv...
Citera
2022-08-02, 14:56
Medlem
RickNesss avatar
Om expressens redogörelse stämmer ligger väl den manliga OV jävligt risigt till. Lär man sig ingenting under utbildningen eller? Tex att man inte kan begränsa en människas möjlighet att andas i flera minuter? Varför satte dom inte handfängsel direkt när dom fick ned honom på marken?
Citera
2022-08-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Om de inte blir räddade av systemet, en lite för snäll åklagare med kopplingar till ordningsvakterna, dyra advokater bekostade av ordningsvakternas chef, förmildrande omständigheter, osv...

Den här åklagaren är inte en snäll åklagare. Han brukar gå all in även om personer släpps på fri fot.
Han har blivit hånad och utskrattad men sedan tagit en riktig slamdunk.
Citera
2022-08-02, 15:00
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Om expressens redogörelse stämmer ligger väl den manliga OV jävligt risigt till. Lär man sig ingenting under utbildningen eller? Tex att man inte kan begränsa en människas möjlighet att andas i flera minuter? Varför satte dom inte handfängsel direkt när dom fick ned honom på marken?

Undrar jag också. Hade de inte tillräckligt med löd i armarna och var tvungna att vänta till killen tuppade av?
Citera
2022-08-02, 15:04
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Någon som sitter på (höhö) den ocensurerade videon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
1. Dom kan INTE bli dömda för mord, då dom gjorde ett ingripande i sin yrkesroll.

2. Odningsvakt! INTE Väktare. Stor skillnad!

Jag läste om hela händelseförloppet, det är MORD, de mördade honom med sitt övervåld, höll stryptag utan att släppa medan mannens ansikte ändrade färg, och en av väktarna satt över hans lungor så han inte fick luft, och sedan när de insåg att han inte andades GJORDES INGENTING av dessa båda, de måste vara högst olämpliga i sin yrkesroll.
Citera
Medlem
Många sidor att läsa och har långsamt internet.
En tanke som dyker upp i min skalle.
Hans mamma säger i kvällstidningarna att sonen brukade hälsa på henne så gott som varje dag och att han varit på konsert den här kvällen.
Gick han ut och drack något sen?
Har någon stoppat något i hans glas?
Kan han ha fått nån typ av stroke?
Brukade han stöka ute på stan eller var det något som hände?
Har varit med om folk som blivit sjuka/fått i sig drog av misstag och det har slagit runt.
Citera
2022-08-02, 15:06
Medlem
Citat:

I bästa fall inkompetens.
I värsta fall sadism.
Citera
2022-08-02, 15:08
Medlem
Solklart att Bo dog av en överdos.
Överdos av obefogat våld.
Det inledande kastet, med huvudet före mot betonggolv kan i sig vara dödligt.
Att sen hålla armen runt halsen bakifrån är inget nackgrepp, det är strypgrepp.
Medvetslös med krossad skalle och strypgrepp på det.
Klockren avrättning.
Citera
2022-08-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Tror inte på fängelse för en sekund. De kommer att 'räddas' av 'systemet' i det här landet. Bra vänta och se.

Sorgligt att de lär slippa undan utan konsekvenser.
Citera
2022-08-02, 15:12
Medlem
Citat:

Han räddas nog till viss del av att han kontinuerligt frågar om han andas, om den stämmer. Men mysko. Jag hade förväntat mig något i stil med 5+ minuter utan att kolla om han är vid liv, och så verkar det ju inte ha varit. Den andre OV som kollande om han andades måste ha slarvat med det nästan?

Verkar ju också som att offret varit rejält aggressivt enligt andra vittnen med(och mot andra än vakterna), så inledande av ingripande är väl inte så konstigt heller.
Citera
2022-08-02, 15:15
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej jag är inte ordningsvakt däremot utbildad polis och både nödvärn och vissa lagar ordningsvakter använder är exakt detsamma. För det första är lawline inte en giltig rättskälla. Men de svarar dock korrekt. Läs noga vad nödvärn är från lawline "så länge dessa åtgärder inte är uppenbart oförsvarliga"

Om du suger på den meningen lite så förstår du då att du med nödvärn får göra saker som t om är "oförsvarliga" bara det inte är "uppenbart".

Ett exempel är att man enligt rådande rättspraxis får skjuta och döda en person som hotar en med kniv. Att skjuta någon är oerhört större våldsanvändning än att hota med kniv, men inte "uppenbart". I lawlines exempel, som jag egentligen inte vill använda frågar en person om man kan misshandla någon som försöker fly efter ett misslyckat inbrottsförsök i en bil. Nej, inte så som han beskrev det eller jag blivit upplärd och jag håller med om att han riskerar åtal. Däremot när han slog den första i armen för att avbryta inbrottsförsöket tycker jag att det var ett perfekt exempel på legalt nödvärn. Nödvärn är självförsvar eller skydd av egendom/bostad där du alltid får använda högre våldsanvänding än attackeraren.

Nu vet jag inget om vad som hände i tunnelbanan, men jag kan tänka mig flera scenarier där en vakt har behövt använda så mycket våld i självförsvar att det kan leda till ex andnöd. Betänk en person som har ett oerhört starkt strypgrepp på en mindre vakt, det enda som kommer hindra honom från att strypa och döda din kollega är strypa eller slag i ex huvudet.

I fortsättningen tycker jag du ska försöka förstå juridiken bättre om du ska använda källor som lawline. Nödvärn har inga "grepp" som är tillåtna eller otillåtna.

Du tror alltså att dina kollegor är inkompetenta? Är det vanligt att förundersökningsledare ändrar misstankegrad från skäligen till på sannolika skäl utan anledning? Tror du på allvar att polis och eller åklagare skulle gjort det om det skulle handla om nödvärn? Brukar du och dina påhittade kollegor sitta anhållna efter era ingripanden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in