Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det var RIA jag pratade om, jag prövade också en "stop the war"-kommentar. De tillåter bara ryska så lite svårt att testa. Det bra testet är att vara kritisk men inte bara copy/pasta plattityder.
Edit: Min "stop the war"-kommentar blev inte accepterad, ser det ut som.
Bra initiativ att fälttesta censuren.
Jag kan bidra med mina egna erfarenheter. Numera läser jag nästan bara
Vzglyad som rysk media. De har en välanvänd kommentarsfunktion och även om det är mycket kommentarer som tas bort så är det ändå väldigt mycket Rysslands-kritiska kommentarer som står kvar (se till exempel kommentarerna till
den här artikeln). Det finns alltså fortfarande ganska mycket uttrycksmöjligheter i Ryssland, åtminstone så länge man gör det i form av anonyma kommentarer på tidningsartiklar (en möjlighet som knappt existerar i Sverige längre).
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
I fallet Taiwan var det precis så. USA hindrade fastlands-Kina att ta Taiwan vid Koreakrigets start. Om de inte hade gjort det, så hade staten Taiwan inte funnits nu.
Utan att blanda mig i er tidigare diskussion så låter det där påståendet inte helt sant. Inte för att inte Mao skulle velat ta över Taiwan 1950, det ville han garanterat. Men kommunist-Kina hade helt enkelt inte kompetens och resurser för en sådan avancerad militär operation. Som bevis för detta kan man peka på Taiwan-krisen 1954 när Kina försökte erövra småöarna ett stenkast från det kinesiska fastlandet. De lyckades ta över några men de största, inklusive Kinmen-öarna som ligger bara några kilometer från den kinesiska storstaden Xiamen, lyckades de inte ta och dessa tillhör fortfarande Taiwan.