2022-08-02, 11:02
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Finns det ett enda reellt bevis för att valfusk förekommit?

Nä. Eller på Flashback är ju det faktum att SD inte blir störst och att AFS inte kommer in bevis i sig. Men det är ju Flashback.
Citera
2022-08-02, 11:36
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Helt säker på det? Det där sista pingpongmandatet tyckte ju SD:are hade en monumental verkan och skyller oss AfS:are för den förlusten.

Om folk inte skulle vara så slöa och okunniga så skulle ju valsabotage genom att man slänger valsedlar inte ha någon effekt alls med tanke på hur jävla många som trycks upp samt möjligheteten via blanksedel.
Jag har ju länkat till två exempel där sossar faktiskt blev dömda i domstol så det är väl väldigt klarlagt att det förekommer.

Hur mycket det är och vilken påverkan det har på valet är dock svårt att säga.
Citera
2022-08-02, 11:36
Medlem
klubbes avatar
Om man förtidsröstar och sedan röstar på valdagen får man då tillbaka sin förtidsröst så att man kan kontrollera om sossarna har fuskat med min röst?
Citera
2022-08-02, 11:41
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klubbe
Om man förtidsröstar och sedan röstar på valdagen får man då tillbaka sin förtidsröst så att man kan kontrollera om sossarna har fuskat med min röst?

Ja du får tillbaka din förtidsröst. Senast jag gjorde så var allt i sin ordning. Å andra sidan så känner jag mig inte speciellt oroad över att min valkrets skulle göra något fuffens eller bibliotekarierna där jag förtidsröstade.

Ni som bor i förorten eller i märkliga obygder (eller har rabiata bibliotekarier eller dylikt där ni förtidsröstar) kan ju gärna kontrollera.
Citera
2022-08-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSweeneyTodd
Finns en regel att de inte får stå för nära ingången till vallokalen. Kommer inte ihåg exakt avståndet men det rör sig om kanske 20-50meter.

Bara de inte står inuti lokalen så ska det vara okej.
Citera
2022-08-02, 12:30
Medlem
Ni kan ge är fan på att de valfuskas så inutihelvete.Jag känner personligen vänsterextrema som anmäler sig som "valföretare" och dom fuskar som fan. Ni kan gissa vilt vilka partier som drabbas... Detta pågår över hela landet.
Citera
2022-08-02, 12:33
Medlem
Ja jag ska nog förtidsrösta. Blir på AFS.

Känner mig inte orolig för valfusk.

När muslimer och araber tagit över Sverige tror jag det kommer bli mycket valfusk. Men än så länge är det mest svenskar som räknar röster.

Alla röster räknas två gånger. Först i vallokalen och sen Länsstyrelsen. Så alla som talar om valfusk vet inte vad ni pratar om.
https://www.val.se/val-2022/val-2022/sa-fungerar-valet.html
Det här lär man sig på högstadiet.
Citera
2022-08-02, 12:35
Medlem
Tranquility Bass avatar
Alla som tror på att det förekommer omfattande valfusk borde nog läsa på lite om hur valsystemet fungerar. Då inser man att omfattande valfusk kräver en jävla massa människor och tro att alla dessa skulle kunna hålla tyst är naivt. Sedan kan vem som helst vara med vid rösträkningen så om man är orolig är det bara att knata ner till närmaste vallokal men det innebär dock att man måste lämna tangentbordet och datorn och ge sig ut i verkligheten.

Om man vill ha ännu mer insyn så kan man anmäla sig som valarbetare, dock försent inför detta val men något att tänka på inför nästa val.

Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Har bara förtidsröstat en enda gång.

I valbåset lägger jag i mina egna valsedlar som jag gömt i innerfickan i kuverten.
De nyfikna, fuskande valarbetarna låter då förhoppningsvis bli att slänga mitt kuvert i tron att jag röstat ”rätt”.

Hur menar du att röstmottagarna skulle kunna slänga just ditt kuvert? Ditt kuvert ser precis ut som alla andra i valurnan.
Citera
2022-08-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Valet närmar sig med stormsteg och den stora besvikelsen i det förra valet kunde inte förklaras med något annat än valfusk. Vi minns även USA-valet som var solklar valstöld. Så vad kan en enkel medborgare göra för att åtminstone försöka försvåra att valet manipuleras ånyo? En enkel åtgärd är att låta bli att förtidsrösta. Rösterna förvaras någonstans innan de räknas på valdagen och det säger sig självt att de kan bytas ut till en mer lämplig mix. Röstade ni i förtid i det förra valet och kommer ni nu istället rösta på valdagen? Kommer ni förtidsrösta som vanligt och vad är det som talar för att förtidsröstning är att lita på? Diskutera.

Glöm inte foliehatten när du ska rösta. Staten kanske styr ditt val annars.
Citera
2022-08-02, 12:42
Avslutad
https://youtu.be/qciw4E6KQaY

Annie Rööf föjklajaj vart hennes parti står politiskt.. klart som korvspad
Lyssna även på UffePuffe..
https://youtu.be/YXxAhHRk9mM

Jag väntar till valdagen, för att se hur mycket valfläsk som kommer slängas upp...
Citera
2022-08-02, 12:44
Medlem
george.sthlms avatar
Klart det förekommer "valfusk" men inte att röstsedlar byts ut. För många ögon från för många partier
skulle se eller upptäcka om det satt ett gäng och sprättade kuvert och bytte ut röstsedlar.

Fusket förekommer genom att valsedlar rensas ut i stället.
" vissa " partiers valsedlar rensas ut av både besökare och valförrättare.
Citera
2022-08-02, 12:50
Medlem
score!s avatar
Där jag kan förtidsrösta så är folket skapligt höger. Så oroar mig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in