2022-08-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Fast detta är ditt tyckande, det som faktiskt syns i början på filmen är en helt lugn situation.

Självklart är det möjligt att det varit tumult innan man då är videon som sagt ett tecken på att det lugnat ner sig.
Det är du och ingen annan som tycker att det är en lugn situation. Fakta för att kunna göra denna bedömning saknas dock i nuläget. Jag är glad över att vi har ett rättsväsende som utreder frågan och inte låter sig styras av sådana figurer som du.
Citera
2022-08-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fegefester
Har varit uppe i Stockholm ett par gånger när jag besökt släkten o haft den oturen att besöka tunnelbanan under sen helg kväll. Min erfarenhet är att väktarna där är vidriga, men kanske inte lika mycket som de i nordstan galleria i gbg. Där ser jag övervåld närapå varenda dag.

Hoppas iallafall att det här utreds ordentligt.
Har varit i Stockholm säkert tio gånger i år, aldrig sett ett onödigt ingripande eller ett ingripande som spårat ur, antingen behöver du glasögon eller så ljuger du
Citera
2022-08-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Med två manliga ordningsvakter hade det troligen gått bättre. Juha ser ganska stor ut. Man kan inte kräva att en ensam manlig ordningsvakt skall klara av att lugnt hantera en stor skogstokig person. En kvinna gör inte mycket nytta i såna situationer tyvärr. Se bara på de TRE kvinnliga poliser som inte hade en chans mot ett skäggbarn. De fick ge upp och låta skäggbarnet gå bärsärk. Jag skulle ALDRIG jobba som ordningsvakt med en kvinnlig kollega. Inte en chans. Det riskerar bådas liv.

Ledningscentralen borde skickat minst fyra stycken vakter direkt.

Får nog vara beredd att hålla med dig. Har jobbat med oerhört kompetenta och duktiga kvinnliga ordningsvakter på många sätt under min tidigare karriär, men att hantera stora våldsamma män fysiskt ligger dem inte riktigt till gagn. De är duktiga på mycket i många situationer, men när det väl smäller ordentligt vill man ha en kollega med den fysiska kapaciteten som krävs.
Citera
2022-08-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är du och ingen annan som tycker att det är en lugn situation. Fakta för att kunna göra denna bedömning saknas dock i nuläget. Jag är glad över att vi har ett rättsväsende som utreder frågan och inte låter sig styras av sådana figurer som du.
Okej, du hör kanske inte ljudet men det är flera sekunder av tystnad, det enda som hörs är någon kvinna som gråter.
Inget skrik, inget stök, det är inga hastiga rörelser, bara helg lugnt.

Men visst, låt säga att det är en superbra grej att svinga BO med huvudet före nere i marken, vad kan motivera det menar du?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylfo
George Floyd 2.0?

Hur skulle det kunna gå till? Denna person var väl vit? Inget att höja ögonbrynen över med andra ord, detta är ju i princip glömt om en vecka.
Citera
Medlem
Citat:

När man ser filmen är det väl irrelevant om situationen var lugn eller inte? Ett sådant grepp som på filmen, då man tar ett tag om halsen bakifrån, och svingar en människa ner i backen med full kraft med huvudet före är direkt livsfarligt och inte en okej metod oavsett om situationen var lugn eller inte.
Citera
2022-08-01, 23:12
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är olagligt att filma olyckor och när andra håller på att avlida eller är svårt skadad. Själva tumultet är nog inga problem med, men det kan vara så att att de filmer som fanns redan är överlämnade. Vilket åklagaren också nämner till TT.

Olaga integritetsintrång 4 kap. 6 c § BrB

Citat:
6 c § Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida

bild på eller annan uppgift om någons sexualliv,
bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd,
bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid,
bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller
bild på någons helt eller delvis nakna kropp
[S2]döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år.

[S3]Det ska inte dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter var försvarlig. Lag (2017:1136).

Det är viktigt att läsa lagtexterna noggrant för att förstå varför så få blir fällda för ett visst brott. Det är alltså inte alls olagligt att filma ett händelseförlopp, oavsett om det är en olycka eller ej. Att anskaffa information är inte samma sak som att sprida informationen.
Citera
2022-08-01, 23:12
Medlem
Sällan. Orkar man grotta sig i detta? Hur många skjutningar är vi uppe i år?
Citera
2022-08-01, 23:13
Medlem
Bort med kvinnor från ov och polis de är en livsfara för alla
Citera
Medlem
Fegefesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Har varit i Stockholm säkert tio gånger i år, aldrig sett ett onödigt ingripande eller ett ingripande som spårat ur, antingen behöver du glasögon eller så ljuger du

Eller så kan det vara du som antingen är blind eller ljuger? Har inte bara sett själv, utan även hört vittnesmål och sett övervakningsvideor.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Jag tycker också att situationen just där och då är lugn, förutom brölet då. Vittnen har ju sagt att BO var högljudd. Men sekunderna innan "ingripandet" så är situationen lugn och OVs kommer gåendes mot där BO befinner sig, en av OV tar direkt ett nacksving så man ser BOs fötter upp i luften, och jag tvivlar på att OV ens säger något till BO innan nacksvinget, för det finns inte tid till det, så snabbt går det.

Det ser faktiskt ut som att OVs bara hade behövt att gå förbi och/eller hålla sig på lite synligt avstånd , så hade inget hänt.

Ursäkta för att jag inte kan fackord.
Citera
2022-08-01, 23:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns uppgift i media som gör gällande att mannen bland annat hade tacklat en kvinna på perrongen.

En person som uppträder på det viset är livsfarlig för sin omgivning på den platsen.

Inte konstigt om ordningsvakterna gjorde vad de kunde för att ha kontroll över mannen. Om han kom lös på perrongen kunde det resultera i att någon knuffades ut framför ett tåg.

Det framgår i polisens händelsenotis att ordningsvakterna uppgett att en kvinna blivit tacklad. Jag tror uppgiften stämmer, men kan kanske inte helt uteslutas att han kraftigt berusad raglade in i henne - att det var en olyckshändelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in