2022-08-01, 21:33
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur lång utbildning menar du man behöver för att ta hand om stökiga personer? Antingen kan man strunta i dem, prata med dem eller omhänderta dem. De två första alternativen lär man sig nog på ett par timmar.

Det får vi se nu. Eftersom polisen har tagit in dem så tyder det på att utbildningen kanske inte var tillräcklig. Varför håller du att fråga så dumma frågor om tid hela tiden? Jag svarade en gång på det och endå fortsätter du?
Citera
2022-08-01, 21:34
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Alltså grundutbildning för OV är 80timmar

https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/ordningsvakt-utbildning/

Sedan får de springa omkring och leka polis och brottas med folk. Hur är det ens möjligt.

De leker inte polis, sanningen är att de har polismans befogenhet de använder sig av samma lagar som envar men också av polislagen det får inte väktare de har bara envarsingripande som vem som helst.
Däremot är ordningsvakt har rätt att använda våld vid tjänsteutövning, i deras utbildning ingår sjukvård, polislagen, självskydd, ingripande, batong och handfängsel.
Nu vet inte jag vad det är för människor har ännu inte hittat filmen kom nyss in här ikväll.
Jag kan faktiskt säga att jag jobbat med många bra ordningsvakter, dessa tvekade inte en sekund när någon fick en kniv i halsen, eller blev nedstuckna på dansgolvet. De gjorde under mina 10 år som vaktchef minst 30 ingripanden för att förhindra våldtäkt, de jag jobbade med beskjöts och vi stod på hotlistor av både MC gäng och Blattar. Många rättegångar, många trasiga liv men också en jävla massa bra ingripanden där man förhindrat både våldtäkt , grov misshandel och mordförsök.
Jag valde att gå vidare inom säkerhet men en gång i tiden började jag där, precis som så många poliser.
Citera
2022-08-01, 21:35
Medlem
Eftersom han som dog vevade på med slag mot vakterna så kan man ju misstänka att någon eller båda vakterna tappade humöret och i ilskan tog till övervåld.

Hoppas verkligen där finns videofilm.

Sedan givetvis som påpekas tidigare i tråden. Hade det varit en mörkhyad så hade vakterna förmodligen haft det riktigt svettigt nu och ganska säkert åkt på flera års fängelse. Men nu var det en vit man så jag tror inte på något fängelsestraff.
Citera
2022-08-01, 21:37
Medlem
Ordningsvakterna och politikerna brukar justifiera vakternas existens och höga kostnader med att de är inblandade i tusentals incidenter årligen! Dock talar de inte högt om att extremt många av de incidenterna startas av vakterna själva och leder till våld och störningar som annars aldrig skulle ha inträffat.
Citera
2022-08-01, 21:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Just nu anser åklagaren att båda är misstänkta för grovt vållande i alla fall. Så den juridiska aspekten finns ju. Tvångsmedlet anhållen har använts och än så länge sitter dom kvar eftersom åklagaren kör nya förhör i morgon.

Självklart måste händelsen utredas grundligt, en person avled under ett ingripande.

Det kan ha begåtts brott, ärendet får en brottsrubricering, misstänkt vållande till annans död grovt brott.

Att man frihetsberövar de misstänkta kan som jag ser det vara av en så enkel anledning som att man inte vill ge dem chansen att prata ihop sig, behöver inte vara allvarligare än så.
Citera
2022-08-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
De leker inte polis, sanningen är att de har polismans befogenhet de använder sig av samma lagar som envar men också av polislagen det får inte väktare de har bara envarsingripande som vem som helst.
Däremot är ordningsvakt har rätt att använda våld vid tjänsteutövning, i deras utbildning ingår sjukvård, polislagen, självskydd, ingripande, batong och handfängsel.
Nu vet inte jag vad det är för människor har ännu inte hittat filmen kom nyss in här ikväll.
Jag kan faktiskt säga att jag jobbat med många bra ordningsvakter, dessa tvekade inte en sekund när någon fick en kniv i halsen, eller blev nedstuckna på dansgolvet. De gjorde under mina 10 år som vaktchef minst 30 ingripanden för att förhindra våldtäkt, de jag jobbade med beskjöts och vi stod på hotlistor av både MC gäng och Blattar. Många rättegångar, många trasiga liv men också en jävla massa bra ingripanden där man förhindrat både våldtäkt , grov misshandel och mordförsök.
Jag valde att gå vidare inom säkerhet men en gång i tiden började jag där, precis som så många poliser.

Nej, ordningsvakter får tillfälligt omhänderta en person och har inte en polismans befogenheter. Däremot lyder dom under polisen. Så när en ordningsvakt har skadat någon skall denne se till så vård erhålls och sedan rapportera till polisen. I detta fallet greps OV av polisen och inledningsvis kallades det vållande av kroppsskada tills en åklagare granskade och nu är det grovt vållande.
Pissutbildningen och vilka som söker sig dit visar sig gång på gång med övervåld och dödsfall.

Strypning ingår inte heller i befogenheten.
Citera
2022-08-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag hör en man som pratar mycket högljutt när vakterna kommer gående. Förövrigt är det mycket tyst på stationen. Sedan kommer vakterna och den ena går fram och tar ett nacksving så man ser BO fötter i luften, han hamnar i backen/golvet med bakhuvudet först och sedan lägger sig vakten på honom och den andra vakten går fram.

Sedan är det ett klipp i filmen, nästa scen är fler vakter och poliser.
Det kan vara värt att uppmärksamma att videon inte visar ett skit om vad som hänt innan. Det går därför inte att dra slutsatsen att situationen skulle vara lugn. Ganska dålig film för övrigt som inte klargör speciellt mycket detaljer i händelseförloppet.
Citera
2022-08-01, 21:40
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Kuggade??

Nää OV är dom som försvann efter psyktesterna.

Bra fysik men galningar som inte ska leka polis.

Någon som vet om vakterna finns representerade på lexbase?
Citera
2022-08-01, 21:40
Medlem
Citat:
Det är. väl inte så vanligt att poliser börjar som ordningsvakter? Snarare så är det väl de som inte lyckas bli poliser som blir ordningsvakter…
Citera
2022-08-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Självklart måste händelsen utredas grundligt, en person avled under ett ingripande.

Det kan ha begåtts brott, ärendet får en brottsrubricering, misstänkt vållande till annans död grovt brott.

Att man frihetsberövar de misstänkta kan som jag ser det vara av en så enkel anledning som att man inte vill ge dem chansen att prata ihop sig, behöver inte vara allvarligare än så.

Tror inte det gäller i fallet utan åklagaren har svart på vitt via film och vittnen och inväntar en dödsorsak.
En särskild häktningsgrund kommer först när en häktningsförhandling tas i domstol.
Citera
2022-08-01, 21:41
Medlem
bl1nks avatar
Citat:

Förstår inte varför folk ifrågasätter mitt inlägg om utbildningen. Om det skulle vara en längre utbildning så skulle yrket bli mer attraktivt och kanske lönen likaså. Men nu väljer man alternativet som känns som att det är köpt på lidl. Där bolagen och regionerna är så jävla snåla så de inte vill betala mer.
Citera
2022-08-01, 21:42
Medlem
-DaRude-s avatar
Är folk verkligen så verklighetsfrånvända att de inbillar sig att ordningsvakterna begått överlagt mord? Att den aggressiva mannen var helt fridfull och visade inte ens minsta tillstymmelse till hotfullt beteende mot civila människor och ordningsvakter?

Det är ju den bilden man får av en del skribenter här. Nej, man blir inte "dödad" av ordningsvakter utan anledning. Och det är inte avsiktligt från ordningsvakterna heller.

Han måste ha uppvisat ett mycket aggressivt, våldsamt och hotfullt beteende. Och förmodligen gick han till fysiskt angrepp mot vakterna, vilket eskalerade situationen och gav dem några sekunders betänketid att agera utifrån den hotbild de fått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in