Citat:
Ursprungligen postat av
bl1nk
Alltså grundutbildning för OV är 80timmar
https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/ordningsvakt-utbildning/
Sedan får de springa omkring och leka polis och brottas med folk. Hur är det ens möjligt.
De leker inte polis, sanningen är att de har polismans befogenhet de använder sig av samma lagar som envar men också av polislagen det får inte väktare de har bara envarsingripande som vem som helst.
Däremot är ordningsvakt har rätt att använda våld vid tjänsteutövning, i deras utbildning ingår sjukvård, polislagen, självskydd, ingripande, batong och handfängsel.
Nu vet inte jag vad det är för människor har ännu inte hittat filmen kom nyss in här ikväll.
Jag kan faktiskt säga att jag jobbat med många bra ordningsvakter, dessa tvekade inte en sekund när någon fick en kniv i halsen, eller blev nedstuckna på dansgolvet. De gjorde under mina 10 år som vaktchef minst 30 ingripanden för att förhindra våldtäkt, de jag jobbade med beskjöts och vi stod på hotlistor av både MC gäng och Blattar. Många rättegångar, många trasiga liv men också en jävla massa bra ingripanden där man förhindrat både våldtäkt , grov misshandel och mordförsök.
Jag valde att gå vidare inom säkerhet men en gång i tiden började jag där, precis som så många poliser.