2022-08-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Du menar oaktsam som i att man kastar en helt passiv människa ner i backen med huvudet före?
Eller oaktsam som i att man kväver människan och vägrar utföra HLR förrän efter lång stund, trots att folk skriker om det?

Absolut inget tyder på att den nu avlidne skulle vara i närheten av ett passivt tillstånd.

Tvärtom finns det många uppgifter om att han fått en snefylla och attackerat flertalet personer på sin korta våldsturne under sin sista semestervecka.

Trist men sånt händer.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Just den nedputtningen på spåret av en psykiskt sjuk missbrukare har det säkert talats om en hel del från polisens sida. Här har vi en annan våldsam person som verkar ha attackerat folk, först på krogen, sen på gatan och slutligen nere i tunnelbanan.

Verkligheten är hård, allt tyder på att han beseglade sitt eget öde.

Svårt att avgöra definitivt utan att ha sett hela förloppet, men inte alls otroligt att han kan ha varit så sned att han kunde ha lyckats knuffa ner någon på spåret. Men ren gissning.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aftonbladet;

Enligt Expressen gav han en ordningsvakt ett knytnävsslag i ansiktet.

Den avlidne mannen har, om uppgifterna stämmer, utgjort livsfara för andra personer.

Att ge en ordningsvakt ett knytnävsslag i ansiktet kan ju vara nödvärn!

När man ser filmsnutten så verkar BO inte ha tid att ge OVs någonting.

Hoppas att eventuella skador på OV efter detta eventuella knytnävsslag har dokumenterats och fotograferats av polis vid gripandet.
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2022-08-01 kl. 21:11.
Citera
2022-08-01, 21:04
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det kan man tycka, men det hjälper inte om ordningsvakterna inte kan sköta sitt arbete. Finns inget i lagstiftningen som man kan använda som skyll dig själv. Det måste vimla av olika dårar, fulla, narkotikapåverkade, psykiskt sjuka som dom skall klara av. Om inte är dom i fel yrke.

De som utgör en fara får man ingripa mot, och att våldsman ibland dödas är inte automatiskt någon yrkesmässig misskötsel. Beror helt på situationen. Det hade t.ex. varit korrekt att skjuta ihjäl den psyksjuka finnkärringen i Hökarängen om det hade förhindrat henne från att knuffa negern på spåret.
Citera
2022-08-01, 21:04
Medlem
Kom igen nu, lägg av. Vi har underbetalt folk här med taskiga arbetstider och en vidrig arbetsmiljö nere i underjorden, som ändå försöker upprätthålla någon jävla form av ordning. Och skydda både dina och mina ungdomar på kvällarna, på väg hem från nån jävla bio laserdome eller vad fan dom nu gör.
Och så kommer en uppenbart våldsam, substanspåverkad man som är jävligt aggressiv och vevar runt ibland vanligt folk på perrongen, väntar bara på tuben liksom?
Så typiskt svenskt att skydda en sunkig minoritetsperson -och ärligt talat - en våldsverkare och ett fyllo.
Blir så trött på er.

Japp. Det är tydligen bättre att MAJORITETEN flyttar på sig för alla kriminella, slutar röra sig ute på stan.
Citera
2022-08-01, 21:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Någon som hört något om vad videokamerorna visar av händelseförloppet?

Det skall bli intressant att få reda på vad syns på kamerorna. Enligt uppgifter från facebook hade gruppen mest skoj/fyllebråkats med varandra på gatuplan, men gjorde inget på väg ner och ner i t-banan förutom att de var högljudda. Spärrvakten (det måste ha varit bemannat iaf) hade kallat på väktarna.

När väktarna kom fram så hoppade de på den som väsnades mest i gruppen, han försökte försvara sig och trodde nog mer på att det var rånare eftersom väktarna var invandrare. Händelseförloppet har tydligen filmats på mobiler också och det var efter vittnesuppgifter som väktarna direkt anhölls. Det fanns många vittnen på plats.
Citera
Medlem
Dumheter. Filmen från Pressbyrån 2009 , inte i Sverige.
Citera
Medlem
Whitfieldss avatar
Det är alltid problematiskt och farligt när fysiskt underlägsna (kvinnor) arbetar i yrken som Poliser och Väktare som utför gripanden. Kontorstjänst är dock helt ok. Kvinnor vet inte var gränserna går och det finns även risk att män överkompenserar för att täcka upp för kvinnans inkompetens.
Citera
2022-08-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Du menar oaktsam som i att man kastar en helt passiv människa ner i backen med huvudet före?
Eller oaktsam som i att man kväver människan och vägrar utföra HLR förrän efter lång stund, trots att folk skriker om det?

Du ger intrycket av att du tror att bara för att man orsakar en annan människas död så kommer man dömas till vållande till annans död.

Vi vet ganska lite om vad som hänt i det här fallet, men visst, jag håller med om att situationen inte ser bra ut för OV här, vilket väl också förklarar att de är häktade/anhållna/jagkommerinteihågvilkensomärvilken på den högre misstanke graden.

De verkar ha fått ner den här killen på marken, och varför de då inte bara kan hålla honom på plats och eventuellt kalla på förstärkning istället för att (enligt vad som uppgetts i media) strypa killen är väl svårt att förstå. Även om de får honom medvetslös utan att han dör, vad fan ska de göra? Ske de två börja bära ut killen från stationen när han är avtuppad? Jag har svårt att se vad poängen är.

(Är strypa rätt ord här? Jag associerar det ordet med att kapa andningen, men jag vet inte vad man säger istället.)

Tittar man på rekvisiten för grovt vållande till annans död så passar väl det här att strypa en person de har kontroll över in på båda två, dels känns det för mig som att detta kan i sig falla in under "gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag" och sen att strypa en person borde rimligtvis vara ett moment där "det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet" och åtminstone enligt vissa uppgifter kan man väl ha gjort sig "gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag" i samband med detta.

Om det finns någon substans i det här från filmen att man hade stryptag tills han var blå i ansiktet och att OV säger "jag ströp honom hårt och länge", så börjar jag fundera på dråp/mord egentligen. Det känns som att det går lite utöver vad i min värld täcks in i begreppet oaktsamhet. Men som sagt, uppgifterna här spretar åt många olika håll, jag har inte koll på vad lagen säger exakt och åklagaren har uppenbarligen inte gjort den bedömningen. (Om man vill vara konspiratoriskt lagd kan man kanske säga att åklagaren skyddar OV genom rubriceringen grovt vållande till annans död.)
Citera
2022-08-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
De som utgör en fara får man ingripa mot, och att våldsman ibland dödas är inte automatiskt någon yrkesmässig misskötsel. Beror helt på situationen. Det hade t.ex. varit korrekt att skjuta ihjäl den psyksjuka finnkärringen i Hökarängen om det hade förhindrat henne från att knuffa negern på spåret.

Inte med att strypa någon det ingår inte. Nej, man skjuter inte ihjäl man skadeskjuter väl i så fall tänker jag då som i sunt förnuft.
Citera
2022-08-01, 21:09
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hur tar man en aggressiv person till psyket eller fyllecell utan att först lägga ner och ta kontroll över honom? Ska man ge han en blomma?

Inget i filmen visar att nån av parterna har gått över gränsen vad jag kan se. Det är ju mer en kort ögonblicksbild.

Menar du att dom lägger ner honom?

Två amatörer som inte haft någon kontroll över situationen eller sitt eget agerande, helt fel personer att möta någon som flippat ur alt fått psykos.

Människorna som var där på plats har ju till och med bekräftat att det var övervåld och att OV inte gjorde något försök att få liv i honom först.

Du kan inte förvara det här, gör du det är du en riktig idiot.
Citera
2022-08-01, 21:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Alltså grundutbildning för OV är 80timmar

https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/ordningsvakt-utbildning/

Sedan får de springa omkring och leka polis och brottas med folk. Hur är det ens möjligt.

Hur lång utbildning tycker du behövs? Tre år akademiska poäng? Kanske en master i psykologi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in