2022-08-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Vakterna måste ändå ha varit oaktsamma för att de ska kunna dömas till vållande till annans död:
Du menar oaktsam som i att man kastar en helt passiv människa ner i backen med huvudet före?
Eller oaktsam som i att man kväver människan och vägrar utföra HLR förrän efter lång stund, trots att folk skriker om det?
Citera
2022-08-01, 20:54
Medlem
Konfucius2s avatar
Förhoppningsvis blir de fällda, och att det dessutom också sänder en signal till de övriga ordningsvakterna…
Senast redigerad av Konfucius2 2022-08-01 kl. 20:57.
Citera
2022-08-01, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Inte en chans att polisen skulle uttala sig så här om det inte stämde

Sen har han uppenbarligen stökat runt innan t banan

Han kan ha utgjort risk eller fara för sig själv och andra. Bara kolla på fyllekärringen i Hökis senast.

Att ordningsvakterna hade fog för ett omhändertagande ser jag som solklart.

Antagligen har mannen bjudit våldsamt motstånd och utgjorde fara för sin omgivning och sig själv.

Att försöka släpa, dra och stångas med en våldsam person intill järnvägsspåren ser jag inte som ett alternativ då mannen, allmänheten eller ordningsvakterna skulle kunna hamna framför ett tåg eller bara ramla ner på spåret och bryta nacken.

Att snabbt få ner honom på golvet var antagligen prioriterat.
Citera
2022-08-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Du menar oaktsam som i att man kastar en helt passiv människa ner i backen med huvudet före?
Eller oaktsam som i att man kväver människan och vägrar utföra HLR förrän efter lång stund, trots att folk skriker om det?

Hihhihi vårdslöshet, oaktsamhet och hänsynslöshet. Inte uppsåt att döda mannen, men grovt vålla hans död.
Citera
2022-08-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Inte en chans att polisen skulle uttala sig så här om det inte stämde

Sen har han uppenbarligen stökat runt innan t banan

Han kan ha utgjort risk eller fara för sig själv och andra. Bara kolla på fyllekärringen i Hökis senast.

Just den nedputtningen på spåret av en psykiskt sjuk missbrukare har det säkert talats om en hel del från polisens sida. Här har vi en annan våldsam person som verkar ha attackerat folk, först på krogen, sen på gatan och slutligen nere i tunnelbanan.

Verkligheten är hård, allt tyder på att han beseglade sitt eget öde.
Citera
2022-08-01, 20:57
Medlem
MrMarios avatar
Ett rikspucko som alltså inte kunde bete sig på fyllan och börjat misshandla folk. Han får skylla sig själv, som jag ser det. Misshandlar man folk så är risken betydande för att man själv skadas allvarligt eller avlider.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Antagligen har mannen bjudit våldsamt motstånd och utgjorde fara för sin omgivning och sig själv.

Att försöka släpa, dra och stångas med en våldsam person intill järnvägsspåren ser jag inte som ett alternativ då mannen, allmänheten eller ordningsvakterna skulle kunna hamna framför ett tåg eller bara ramla ner på spåret och bryta nacken.

Precis. Men vi vet nog alla vilka hackkycklingar OV blivit. Bara se på fadäsen med afrikanskan vig Hötorget som löpte amok. OV fick ta mediala smällen och hon fick säkert en massa donationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Fast alla kan se att båda vakterna och brottsoffret står helt lugnt på perrongen innan han blir nerslängd.
Citera
2022-08-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ett rikspucko som alltså inte kunde bete sig på fyllan och börjat misshandla folk. Han får skylla sig själv, som jag ser det. Misshandlar man folk så är risken betydande för att man själv skadas allvarligt eller avlider.

Det kan man tycka, men det hjälper inte om ordningsvakterna inte kan sköta sitt arbete. Finns inget i lagstiftningen som man kan använda som skyll dig själv. Det måste vimla av olika dårar, fulla, narkotikapåverkade, psykiskt sjuka som dom skall klara av. Om inte är dom i fel yrke.
Citera
2022-08-01, 21:00
Medlem
bl1nks avatar
Alltså grundutbildning för OV är 80timmar

https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/ordningsvakt-utbildning/

Sedan får de springa omkring och leka polis och brottas med folk. Hur är det ens möjligt.
Citera
2022-08-01, 21:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Hihhihi vårdslöshet, oaktsamhet och hänsynslöshet. Inte uppsåt att döda mannen, men grovt vålla hans död.
Jag ser inte det humoristiska, kan du förklara?
Citera
2022-08-01, 21:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Fast alla kan se att båda vakterna och brottsoffret står helt lugnt på perrongen innan han blir nerslängd.

Omöjligt att avgöra hur länge de stod så innan det blir våldsamt då filmen inte visar hela förloppet. Kan ju ha varit våldsamt innan det börjar filmas.

Svårt att avgöra vem som drar igång skeendet vi ser på filmen. Antingen är det ordningsvakten som får ett ryck och drar ner mannen på golvet eller så är det mannen som gör ett ryck och försöker bryta sig loss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in