2022-08-01, 19:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han slängs ner på golvet med huvud före i golvet och tre eller fyra OV lägger sig på honom. Man hör hur han skriker.

Det är så jag uppfattar det också.

Från typ ca 2 m, rakt ner i betongen med bakhuvudet först......
Citera
2022-08-01, 19:02
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
De två män som är på andra sidan av bänken uppmärksammar och verka hålla lite koll på den kvinnan ...
Är det månne samma kvinna som står upp och tittar på i bilden som följer på filmen? 🤔
Citera
2022-08-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Mjo, vi får väl se vad utredningen visar, BO kanske inte alls var så oskyldig som tidigare hävdats, å andra sidan är det ju lördag natt så det kan ju vara alla möjliga konstiga människor i tunnelbanan.

Det finns ju uppgifter på att han varit väldigt stökig (snefylla)redan på pub Anchor men även ute på gatan innan han når tunnelbanan.

Inget är ju bekräftat men men jag har extremt svårt att tro att han inte satte sig själv i den situationen där han tyvärr avlider.

Man får inte direkt känslan av att vittnena har något emot att OV lägger ner mannen. Inga protester alls.
Citera
2022-08-01, 19:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.tv4.se/artikel/29UFPOvosmGjcJRr04q1uR/trots-nya-lagen-fa-staells-infoer-raetta-foer-filmning-vid

Jag skrev olyckor i mitt inlägg.
Jag håller inte med. Slutdiskuterat.

Du skrev inte enbart olyckor;

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är olagligt att filma olyckor och när andra håller på att avlida eller är svårt skadad. Själva tumultet är nog inga problem med, men det kan vara så att att de filmer som fanns redan är överlämnade. Vilket åklagaren också nämner till TT.

Olaga integritetsintrång 4 kap. 6 c § BrB

I det aktuella fallet höll mannen på att avlida eller var avliden när det filmades. En sådan film kan eventuellt vara olaglig att sprida men det var inte olagligt att filma händelsen.
Citera
2022-08-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Hah, det var 34 år sedan jag brottades så jag kan nog ha blandat ihop det!

Videon tycker jag visar tydligt att det är helt lugnt när OV plötsligt tar nacksving och båda åker i backen.
Det kan vara värt att uppmärksamma att videon inte visar ett skit om vad som hänt innan. Det går därför inte att dra slutsatsen att situationen skulle vara lugn. Ganska dålig film för övrigt som inte klargör speciellt mycket detaljer i händelseförloppet.
Citera
2022-08-01, 19:09
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det finns ju uppgifter på att han varit väldigt stökig (snefylla)redan på pub Anchor men även ute på gatan innan han når tunnelbanan.

Inget är ju bekräftat men men jag har extremt svårt att tro att han inte satte sig själv i den situationen där han tyvärr avlider.

Man får inte direkt känslan av att vittnena har något emot att OV lägger ner mannen. Inga protester alls.
Hur ska gemene man/kvinna reagera då? Folk är i allmänhet inte vana att ens se, än mindre bedöma det våld som utövas...
Citera
2022-08-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Var det två eller åtta ordningsvakter? Låter så osannolikt med det sistnämnda, men i slutet på videon ser man en stillbild där fler vakter är på plats.

Det är bara två OV som syns under nedläggningen av mannen.
Var väl fler som anslöt i senare skede helt enkelt?
Citera
2022-08-01, 19:12
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:

Sen är det ju känt att man själv kan bli misshandlad av vakterna om man försöker ingripa.
Det är även känt att många inte vågar göra något eller blir paralyserade.

BO borde tagits till fyllecell alt psyket av polis.

Dessa två OV har klart och tydligt gått över gränsen till vad som är okej.
Så här får det bara inte gå till.
Citera
2022-08-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Är det månne samma kvinna som står upp och tittar på i bilden som följer på filmen? 🤔

Tror inte det. Ser ut som hon bär långärmat.
Citera
2022-08-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hur ska gemene man/kvinna reagera då? Folk är i allmänhet inte vana att ens se, än mindre bedöma det våld som utövas...

Ska och ska. Tänker mig bara att om en helt randomiserad snubbe slits ner på backen av ordningsvakter så reagerar folk kanske med lite bestörtning, eller vad tror du?

Nu är ju snutten väldigt kort och folk kan ju ha reagerat hårdare efter en stund, här verkar det främst finnas fokus på den kvinnan som höll sig för huvudet.

Det är bara min tolkning av en filmsnutt som förklarar väldigt lite.
Citera
2022-08-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Nej, det fungerar inte så. De ringer SL, som är de som skickar ett larm till polisen.

Därefter är det upp till polisen att avgöra om han behöver ambulans eller bårbil.

Nu har du återigen fel.
Citera
2022-08-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskpappa
Sen är det ju känt att man själv kan bli misshandlad av vakterna om man försöker ingripa.
Det är även känt att många inte vågar göra något eller blir paralyserade.

BO borde tagits till fyllecell alt psyket av polis.

Dessa två OV har klart och tydligt gått över gränsen till vad som är okej.
Så här får det bara inte gå till.

Hur tar man en aggressiv person till psyket eller fyllecell utan att först lägga ner och ta kontroll över honom? Ska man ge han en blomma?

Inget i filmen visar att nån av parterna har gått över gränsen vad jag kan se. Det är ju mer en kort ögonblicksbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in