2022-08-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Här är videon:
https://www.instagram.com/reel/CguSNckoVZi/

"jag ströp honom hårt och länge" ska en av vakterna ha sagt till sin kollega...

Kraftig mörkhårig OV/tjej/kvinna? som brottas medans någon som skriker, pga. ev. strypning.
Citera
2022-08-01, 18:49
Medlem
exoticspices avatar
Han slängs ner på golvet med huvud före i golvet och tre eller fyra OV lägger sig på honom. Man hör hur han skriker.
Citera
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Dessa uppgifter är bara postade här av en användare, ingen extern källa. Den ålder som anges av åtminstone SVT/DN på manliga OV stämmer inte med någon *lex N*rdin vad jag kan se, och definitivt inte med den person som pekats ut i tråden tidigare.

Okej, tack för info 🙏🏼
Citera
Medlem
Citat:
Man ser tydligt att ordningsvakten tar ett tag runt halsen med armen och svingar personen ner på marken (flygande mara?), sedan lägger sig den kvinnliga personen i också.

Man ser ingenting som föranleder attacken.
Ska vi gissa att det greppet satt kvar under hela bråket tills personen dog och en bit efter det?

Det låter som en kvinna jämrar sig under filmen. Det är en man och en kvinna som sätter sig på bänken strax intill där tumultet sker.
Den kvinnan verkar hålla sig för huvudet som om hon har ont.

Har förekommit uppgifter om att den avlidne ska ha gett sig på en kvinna på nått sätt, tacklat har nämnts.

Eller är det bara nån som är i sällskap och tycker att situationen är jobbig?

Ja, det är rätt svårt att få ut nåt vettigt ur filmen.

Sen påstås det ju att vakterna startade HLR, vilket motsägs här i tråden.
Citera
2022-08-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej, det är en ointressant video... men måste iaf nämna att nej, det där är ingen flygande mara
Hah, det var 34 år sedan jag brottades så jag kan nog ha blandat ihop det!

Videon tycker jag visar tydligt att det är helt lugnt när OV plötsligt tar nacksving och båda åker i backen.
Citera
2022-08-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Kraftig mörkhårig OV/tjej/kvinna? som brottas medans någon som skriker, pga. ev. strypning.
Det är ju en kvinna som dessutom skriker redan innan tumultet och den avlidna är ju man så det är inte samma.
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det låter som en kvinna jämrar sig under filmen. Det är en man och en kvinna som sätter sig på bänken strax intill där tumultet sker.
Den kvinnan verkar hålla sig för huvudet som om hon har ont.

Har förekommit uppgifter om att den avlidne ska ha gett sig på en kvinna på nått sätt, tacklat har nämnts.

Eller är det bara nån som är i sällskap och tycker att situationen är jobbig?

Ja, det är rätt svårt att få ut nåt vettigt ur filmen.

Sen påstås det ju att vakterna startade HLR, vilket motsägs här i tråden.
Ja, det verkar inte helt orimligt att kvinnan som gråtskriker är den som blivit "anfallen"? av BO.
Citera
2022-08-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du missar det där med spridning som även anges i dina länkade exempel.

Ge dig nu, det är inte olagligt att filma eller fota ett ordningsvaktsingripande även om en person som i det aktuella fallet avlider.

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är olagligt att filma olyckor och när andra håller på att avlida eller är svårt skadad. Själva tumultet är nog inga problem med, men det kan vara så att att de filmer som fanns redan är överlämnade. Vilket åklagaren också nämner till TT.

Olaga integritetsintrång 4 kap. 6 c § BrB

Citat:
Filmande åskådare till olyckor och ambulanspådrag skulle stoppas med lagen om olaga integritetsintrång som kom 2018. Men drygt tre år senare är det ytterst få som åtalas, visar siffror

Från lagstiftarens utgångspunkt var det bland annat just för att komma åt den här typen av beteende som vi tog fram den här lagstiftningen. Då måste jag förutsätta att de brottsbekämpande myndigheterna använder sig av lagen, säger Morgan Johansson (S),
justitieminister.
https://www.tv4.se/artikel/29UFPOvosmGjcJRr04q1uR/trots-nya-lagen-fa-staells-infoer-raetta-foer-filmning-vid

Jag skrev olyckor i mitt inlägg.
Jag håller inte med. Slutdiskuterat.
Senast redigerad av Browser 2022-08-01 kl. 18:56.
Citera
2022-08-01, 18:55
Medlem
Citat:
Det är ju en kvinna som dessutom skriker redan innan tumultet och den avlidna är ju man så det är inte samma.

Ja, det verkar inte helt orimligt att kvinnan som gråtskriker är den som blivit "anfallen"? av BO.

De två män som är på andra sidan av bänken uppmärksammar och verka hålla lite koll på den kvinnan så jag gissar att hon har utsatts för något iaf och verkar ha slagit sig i huvudet.
Citera
2022-08-01, 18:56
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.tv4.se/artikel/29UFPOvosmGjcJRr04q1uR/trots-nya-lagen-fa-staells-infoer-raetta-foer-filmning-vid

Jag skrev olyckor i mitt inlägg.
Jag håller inte med. Slutdiskuterat.

En person som går bärzärk och ett ingripande av vakter har jag svårt att se varför man INTE skulle få filma. Jag sätter mina båda kulor på att man får det, det här är inte NORDKOREA.

En olyckplats med utryckningspersonal etc däremot förstår jag det som att man inte får filma.
Citera
2022-08-01, 18:57
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han slängs ner på golvet med huvud före i golvet och tre eller fyra OV lägger sig på honom. Man hör hur han skriker.

om det stämmer så helt sjukt, dom ska vara tränade att ta ner en person med minimalt våld, det där kan knappast ha varit befogat, enligt mig ska vakten dömas för dråp för huvudskador är inte att leka med.
Citera
2022-08-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
De två män som är på andra sidan av bänken uppmärksammar och verka hålla lite koll på den kvinnan så jag gissar att hon har utsatts för något iaf och verkar ha slagit sig i huvudet.
Mjo, vi får väl se vad utredningen visar, BO kanske inte alls var så oskyldig som tidigare hävdats, å andra sidan är det ju lördag natt så det kan ju vara alla möjliga konstiga människor i tunnelbanan.
Citera
2022-08-01, 19:00
Medlem
Var det två eller åtta ordningsvakter? Låter så osannolikt med det sistnämnda, men i slutet på videon ser man en stillbild där fler vakter är på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in