Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Jag försvarar dem inte. Dock ska man kunna förklara det. Men det finns en stark press enskilda soldater. Allt i från dödshot till att de inte vet att de kan säga upp kontrakten. Kom ihåg ryssarna kontrakterar personer som är outbildade och fattiga.
Det juridiska ansvaret försvinner aldrig från den enskilde, men förklaringarna gäller grupper och samhället i stort varför Ryssland producerar många krigsförbrytare.
En annan förklaring kan vara att hela 1900-talet var extremt brutalt för ryssarna. Se till ex Finland de har haft mycket högre andel dödligt våld än Sverige. Endast på senare tid närmat sig Sverige. Det kan bero på det finska inbördeskriget och WWII, kanske ända tillbaks det traumatiska 1809. Då Finland redan då hade en extrem uppgång av knivjunkare.
I Ukraina lägger relationen till väst och NATOs utbildning ett hinder på extremt beteende.
Nu är inte jag krigsforskare eller ens historiker. Jag kan förstå ditt intresse av att hitta förklaringsmodeller för det helt obegripliga, sanslösa våldet.
Men själv, personligen, är jag faktiskt helt ointresserad av sådan förklaringar som du exemplifierar.
Det får mig att tänka på en historia från mitten av 70-talet. Tre svenska socionomer är på väg hem från krogen och upptäcker en ung flicka i ett dike. Död. Mördad. Knivhuggen med ett stort antal knivhugg. Våldtagen. Strypt med sina egna trosor runt halsen. Sönderslagen.
De tre svenska socionomerna tittar på varandra och utbrister:
”-Men vem….vem kan ha utfört ett sådant hemskt brott, ett sådant bestialidkt övergrepp?”
”-HONOM måste vi hjälpa!”
Det synes mig att vi på senare tid, säg sista 10-20 åren, börjat intressera oss mer för offret snarare än gärningsmannen. Men fortfarande finns det, inte minst i den här tråden, många som gör sitt bästa för att försök förstå Putin, eller den enskilde soldat som begår övergreppen.
Jag är heller inte intresserad av att försöka förstå de kulturella betingelser eller den traumatiska uppväxt som zigenarbröderna måste ha haft, dom som med berått mod körde ihjäl sin egen mamma häromdagen. In med dom på livstid, utan möjlighet till tidigare frigivning.
Så, avslutningsvis, för mig får du gärna forska vidare i krigets brutaliserande.
Själv ser jag fram emot varenda våldtäktsryss som möter döden på ukrainsk mark.