2022-08-01, 08:54
  #192253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

Då har du missat en annan central del.

H*n är inte ensam om den "missen"....

"Svenskar" är synnerligen naiva och fredskadade....

en kontraktsoldat (det vill säga en soldat i ryska "armen") kan ensidigt säga upp sitt kontrakt på dagen.
en "soldat" i ukraina har inte den "möjligheten"

så möjligen kan man prata om "brutalisering" av inte helt lämpliga men "av och i" situtaionen komenderade ukrainska soldater och ha som förklaring (dock inte ursäkta) krigsbrott från dem,

I ryssens fall kunde du i vilket enskilt ögonblick somhelst säga,

Nej, Jag avslutar mitt kontrakt nu, jag tänker inte våldta och sen mörda de här barnen, skjuta den misilien på dagis eller rikta och avfyra fordonets auotomatkannon mot de invaldiserade pensionärerna...
Citera
2022-08-01, 08:57
  #192254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja invasionen är ett brott i sig men det ska man straffa ledarna för inte enskilda soldater.

Det finns säkert brutala aspekter i det ryska samhället. Bevisen för det är hög andel kvinnomisshandel och alkoholkonsumtion och hög andel dödligt våld, Men jag skulle inte dra hela det ryska samhället över en kant.

Ukraina har också problem med kvinnomisshandel, hög nivå av dödligt våld och hög alkoholkonsumtion.

Varje soldat är ansvarig för sina handlingar och det oavsett vad ledningen beslutar.
Citera
2022-08-01, 09:04
  #192255
Medlem
donald12s avatar
Intressant att Pakistan, Indien o Kina drabbas av gaskrisen. EU köper upp all LNG o det blir elbrist i Pakistan, Bangladesh mm


European countries increased their LNG imports by 49%, from the start of the year to June 19, according to data from Wood Mackenzie, an energy consulting firm. By contrast, imports by India are down 16%, China by 21%, and Pakistan by 15% over that period, it said.

“The European gas crisis is sucking the world dry of LNG,” said Valery Chow, head of Asia Pacific gas and LNG research at Wood Mackenzie. “Emerging markets in Asia have borne the brunt of this and there is no end in sight.”
Citera
2022-08-01, 09:05
  #192256
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Ryssar är så fantastiskt dumma.
Det kanske beror på att de börjar dricka vodka dagligen vid åtta års ålder.

Precis.

Ryssarna kan omöjligen vinna en folkomröstning i Kherson som går korrekt till eftersom över 80% av invånarna i Kherson ser sig som etniska ukrainare:

82% av invånarna i Kherson-området identifierar sig som etniska ukrainare.
14% av invånarna i Kherson-området identifierar sig som etniska ryssar.


Så vid en korrekt utförd omröstning skulle svaret blir ett stort och klart NEJ.

Men omröstningen kommer naturligtvis att vara fejkad. Men lite oväntat dock att en av ledarna vid det ryska ockupationsstyret redan i förväg erkänner att folkomröstningen är fejkad.
Citera
2022-08-01, 09:11
  #192257
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag försvarar dem inte. Dock ska man kunna förklara det. Men det finns en stark press enskilda soldater. Allt i från dödshot till att de inte vet att de kan säga upp kontrakten. Kom ihåg ryssarna kontrakterar personer som är outbildade och fattiga.

Det juridiska ansvaret försvinner aldrig från den enskilde, men förklaringarna gäller grupper och samhället i stort varför Ryssland producerar många krigsförbrytare.

En annan förklaring kan vara att hela 1900-talet var extremt brutalt för ryssarna. Se till ex Finland de har haft mycket högre andel dödligt våld än Sverige. Endast på senare tid närmat sig Sverige. Det kan bero på det finska inbördeskriget och WWII, kanske ända tillbaks det traumatiska 1809. Då Finland redan då hade en extrem uppgång av knivjunkare.

I Ukraina lägger relationen till väst och NATOs utbildning ett hinder på extremt beteende.

Nu är inte jag krigsforskare eller ens historiker. Jag kan förstå ditt intresse av att hitta förklaringsmodeller för det helt obegripliga, sanslösa våldet.

Men själv, personligen, är jag faktiskt helt ointresserad av sådan förklaringar som du exemplifierar.

Det får mig att tänka på en historia från mitten av 70-talet. Tre svenska socionomer är på väg hem från krogen och upptäcker en ung flicka i ett dike. Död. Mördad. Knivhuggen med ett stort antal knivhugg. Våldtagen. Strypt med sina egna trosor runt halsen. Sönderslagen.

De tre svenska socionomerna tittar på varandra och utbrister:

”-Men vem….vem kan ha utfört ett sådant hemskt brott, ett sådant bestialidkt övergrepp?”

”-HONOM måste vi hjälpa!”

Det synes mig att vi på senare tid, säg sista 10-20 åren, börjat intressera oss mer för offret snarare än gärningsmannen. Men fortfarande finns det, inte minst i den här tråden, många som gör sitt bästa för att försök förstå Putin, eller den enskilde soldat som begår övergreppen.

Jag är heller inte intresserad av att försöka förstå de kulturella betingelser eller den traumatiska uppväxt som zigenarbröderna måste ha haft, dom som med berått mod körde ihjäl sin egen mamma häromdagen. In med dom på livstid, utan möjlighet till tidigare frigivning.

Så, avslutningsvis, för mig får du gärna forska vidare i krigets brutaliserande.

Själv ser jag fram emot varenda våldtäktsryss som möter döden på ukrainsk mark.
__________________
Senast redigerad av Invektiv72 2022-08-01 kl. 09:52.
Citera
2022-08-01, 09:22
  #192258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Precis.

Ryssarna kan omöjligen vinna en folkomröstning i Kherson som går korrekt till eftersom över 80% av invånarna i Kherson ser sig som etniska ukrainare:

82% av invånarna i Kherson-området identifierar sig som etniska ukrainare.
14% av invånarna i Kherson-området identifierar sig som etniska ryssar.


Så vid en korrekt utförd omröstning skulle svaret blir ett stort och klart NEJ.

Men omröstningen kommer naturligtvis att vara fejkad. Men lite oväntat dock att en av ledarna vid det ryska ockupationsstyret redan i förväg erkänner att folkomröstningen är fejkad.

Nu vill jag inte strö smolk i din bägare, men det citat som användaren -info- återger ovan kan ju ärligt faktiskt också tydas som ett uttryck för en övertygelse om att man har ett brett folkligt stöd. Jag har inte kollat upp sammanhanget, så jag kan inte värdera citatet, men så som det är återgivet så är det inte nödvändigtvis ett medgivande om fusk.

Men självklart kommer den omröstningen inte att gå korrekt till, vinner man den inte hederligt från rysk sida så kommer man naturligtvis att fixa till önskvärt resultat. Ett resultat som slutar med att 55% röstar för anslutning till Ryssland sänker ju legitimiteten också för inhemskt ryskt bruk. Gissar att man kommer fixa minst 90% ja-röster. Och sen inte att förglömma att den denna typ av omröstningar strider mot internationell rätt. Ännu ett brott som Ryssland bör ställas till svars för, m a o.
Citera
2022-08-01, 09:26
  #192259
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu vill jag inte strö smolk i din bägare, men det citat som användaren -info- återger ovan kan ju ärligt faktiskt också tydas som ett uttryck för en övertygelse om att man har ett brett folkligt stöd.

Om folk röstar efter sin etnicitet så kommer ca 80% att rösta Nej och ca 15% att rösta Ja.

Det kan ju helt omöjligen tas som ett Ja till anslutning till Ryssland?


Tillägg:

Jag insåg nu att du kanske syftade på mitt inlägg innan det du citerade. Dvs på denna text:

Citat:
"there will still be a referendum in the Kherson region that will clearly define the region as part of the Russian Federation"

Ja, man skulle kunna tolka det som du skrev, om det inte var för den etniska statistiken. Det omöjliggör en sådan självsäkerhet.

Tänk om ryssarna intar Gotland och en temporär rysk ledare i området säger:

Citat:
"there will still be a referendum in the Gotland region that will clearly define the region as part of the Russian Federation"

Hur trovärdigt låter det?
__________________
Senast redigerad av -Info- 2022-08-01 kl. 09:37.
Citera
2022-08-01, 09:28
  #192260
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
När "Arsenal of democracy" kommer till demokratins vagga hjälp för stå emot hordernas hot från öster så får Pakistan lida.

Kriget i Ukraina har konsekvenser för länder som inte har med saken att göra. Pakistan skriker av ilska. Deras LNG import har sjunkit med 72 procent. LNG väldigt viktigt för Pakistan.

"But that has meant falling US LNG imports in countries paying less. Belgium, for example, saw its US imports of LNG swell by some 650% while Pakistan saw its US imports decline by 72%, data showed.

https://www.euractiv.com/section/energy/news/us-lng-exports-to-europe-on-track-to-surpass-biden-promise/

LNG-exportörerna tar hellre böterna för att bryta kontrakten med Pakistan och kör LNG till Europa i stället.


Det där löser Putin!

Visserligen får han bara 10% av priset han får av EU-länderna nu, men en ny 1000 mil lång gasledning till Pakistan är väl ingen konst? Kan den ta två dagar att bygga? Helt med Ryska, nyutskrivna pumpar och andra komponenter då.
Citera
2022-08-01, 09:34
  #192261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Nu är inte jag krigsforskare eller ens historiker. Jag kan förstå ditt intresse av att hitta förklaringsmodeller för det helt obegripliga, sanslösa våldet.

Men själv, personligen, är jag faktiskt helt ointresserad av sådan förklaringar som du exemplifierar.

Det får mig att tänka på en historia från mitten av 70-talet. Tre svenska socionomer är på väg hem från krogen och upptäcker en ung flicka i ett dike. Död. Mördad. Knivhuggen med ett stort antal knivhugg. Våldtagen. Strypt med sina egna trosor runt halsen. Sönderslagen.

De tre svenska socionomerna tittar på varandra och utbrister:

”-Men vem….vem kan ha utfört ett sådant hemskt brott, ett sådant bestialidkt övergrepp?”

”-HONOM måste vi hjälpa!”

Det synes mig att vi på senare tid, säg sista 10 åren, börjat intressera oss mer för offret snarare än gärningsmannen. Och att försöka förstå Putin, eller den enskilde soldat som begår övergreppen.

Jag är heller inte intresserad av att försöka förstå de kulturella betingelser eller den traumatiska uppväxt som zigenarbröderna måste ha haft, dom som med berått mod körde ihjäl sin egen mamma häromdagen. In med dom på livstid, utan nedskrivning.

Så, avslutningsvis, för mig får du gärna forska vidare i krigets brutaliserande.

Själv ser jag fram emot varenda våldtäktsryss som möter döden på ukrainsk mark.

Du har verkligen inte förstått vad teorier handlar om. Det handlar inte om den enskilda indviden. Det visar med klarhet ditt exempel ovan. Personer har ofta svårt och förstå det så du behöver skämmas. Ansvaret, det juridiska ligger alltid hos individen.

Med den nya lagstiftningen så är väl chansen stor att bröderna kan få livstid om de nu döms som skyldiga.

Viktimologi började bli stort redan på 1960/70-talet. Så du är lite sen.
Citera
2022-08-01, 09:38
  #192262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Dumheter, dina känslor är inte objektiv verklighet.



Även detta är dumheter, det finns mängder med lagar som jurdiskt friar individer i specefika situationer från generella lagar och straff,



Än annan förklaring kan ju vara att du drar slutsatser ur röven för att sen bygga halmgubabr som du själv bränner ner.



Fredskadad och okunning.....

Så du menar att Soldatmödrarna har fel? Ja men nu diskuterade vi krigsbrott. Att bryta ut citat från sitt sammanhang är bara fult. De andra dumheterna du skriver orkar jag inte ens svara på.
Citera
2022-08-01, 09:42
  #192263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så du menar att Soldatmödrarna har fel? Ja men nu diskuterade vi krigsbrott. Att bryta ut citat från sitt sammanhang är bara fult. De andra dumheterna du skriver orkar jag inte ens svara på.

Vilka soldatmördare, det är väll en "special operation".

Ryska soldatmördare kan bara komenderas (eller tvingas) att genomföra mord på civila och våldtäkter om ryssland går i krig, det som ryssarna gör i ukraina är friviligt och avsiktligt.
Citera
2022-08-01, 09:42
  #192264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Varje soldat är ansvarig för sina handlingar och det oavsett vad ledningen beslutar.

Den normala när det gäller krigsbrott är att man lägger ett högre ansvar på ju högre upp du är i organisationen. Det finns inte en vanlig rysk soldat som kommer dömas för själva invasionen i en internationell domstol. De kommer dömas för enskilda krigsbrott. Däremot kan Putin med flera i ledningen dömas för det. Om man nu får tag i dem.

Det är bara att titta på tidigare internationella rättegångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in