2022-08-01, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
För det första får du exkludera alla som bor i lgh (det finns en hel del i Nockeby), alla äldre som kan ha rätt medelmåttiga pensioner men bott i dessa villor I 40 år, samt alla studerande etc. Snittinkomsten för de som köper kommer vara mycket högre. Sannolikt runt 70-80k minst.

För det andra är det här inkomst av tjänst. De som tjänar bäst i Sverige är knappast enbart vanliga löneknegare. Väldigt många har bolag och tar utdelningar etc och ingen märkvärdig lön. De är ofta väldigt duktiga på att förvalta sina kapital på börsen. Dessutom tar detta ingen som helst hänsyn till arv. Jag känner personligen personer som bor i liknande områden som fick sina villor mer eller mindre cashade av föräldrarna en gång i tiden. Inte ett smack av detta innefattas i den inkomst du skriver om här.

Inkomst innefattar förvärvsinkomst och kapitalinkomst, så nej, 54k är medelinkomsten.

Visst finns det säkert några personer med lägre inkomster och lägre belåning också, men medelvärdet på lån slås ju ut över dessa.

Citat:
För det tredje är 4 msek I lån på en villa värd 25m ingenting. Två löner på 80k ger 100k efter skatt. Även om de sitter med 8 msek I lån med 4% ränta så kommer de ha typ 75k att leva för efter att bostaden är betald. Inte direkt så de behöver föras till fattighuset..

Självklart kommer inte alla få det svårt, har du 100k efter skatt o 30% belåning för att du köpte för 15 år sen så grattis.

Det är hushållen som sitter med 10 msek i lån och har 75k netto att leva på som det kommer kännas för. Givet att man ligger i 50%-70% belåning & över 4.5 ggr årsinkomst så kostade det 25,4k tidigare med 1.5% ränta, men 40k vid 4% ränta. Lägg där till att du förlorar kanske 4-6 MSEK i värdet på din villa. Räkna sen in driftkostnad på huset och du lägger helt plötsligt 60% av din inkomst på boendekostnad samt att du förlorat större delen av ditt egna kapital i huset.

Med bankernas KALP kalkyler så kan du låna en betydligt högre multipel av din inkomst om du har en hög inkomst.

Citat:
Brommafamiljerna och motsvarande kommer ha noll problem om räntorna sticker. Däremot de som belånat sig för hus i Haninge.

Beror väll på vad man menar med noll problem, men ja det är nog fler i Haninge än i Bromma som kan tvingas sälja för att få kalkylen att gå ihop om räntorna sticker iväg.
Citera
2022-08-01, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Livet är inte rättvisst kommer ni vidriga moderater med Haha. Då ändrar man samhälleet så det funkar bättre.
Du har inte betalat en krona i fastighetsavgift på 14 år knappt och fått ränteavdrag på mig som sparares bekostnad också, dra åt helvete.

Alla som talar om fri marknad, marknadshyror och sen är för elBIDRAG fär endast villaägare ska nackas.

Min boomer pensionärförälder ska inte ha elbidrag, sälja fastigheten och kan köpa en bostadrätt 2a i Tyresö centrum om den inte lagt undan pengar. En 2a på 55 m2 är stoort utrymme enligt nyliberalerna liksom-fb/kurt-sune i tråden, det räcker med 35 m2 för hyresgäster enligt dom.
Jag har aldrig förstått varför vi som äger hus ska betala fastighetsskatt överhuvudtaget. Obegripligt för mig.

Hade du länk eller drog du elstödet ur röven?
Citera
2022-08-01, 00:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag har aldrig förstått varför vi som äger hus ska betala fastighetsskatt överhuvudtaget. Obegripligt för mig.

https://omni.se/energiministern-utesluter-inte-repris-pa-elprisstod/a/y4Q23J
Citera
2022-08-01, 00:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Vilket svammel du kör med. Så otroligt bitter.
Att ha en inkomst motsvarande 50.000 i månaden är ju inget märkvärdigt. Det finns många sätt fler sätt att få in pengar än en lön.
Det enda som behövs är att du är duktig och har viljan så kan alla tjäna de pengarna. Det handlar bara om uppoffringar.

Inget svammel utan sanningen, de flesta akademiker når inte ens 50 000 utan det är en hög lön.
Säg det till arbetarna med 27-30 brutto, tror du alla har förutsättningar och möjligheter tjäna 50k? Det krävs personliga förutsättningar, en viss IQ nivå, stor uppoffring, flera strategiska jobbyten och många års slit för nå 50 000, om man ens gör det.
Det går inte snacka med någon som lever i en helt annan konstig verklighet som dig och Flanders.
Senast redigerad av slemhog 2022-08-01 kl. 00:56.
Citera
2022-08-01, 00:56
Medlem
Citat:
https://omni.se/energiministern-utesluter-inte-repris-pa-elprisstod/a/y4Q23J
Det är ju inget stöd. Bara återbetalning av den sjuka mängd skatt det blir på elen när priserna går upp. Stödet kostar inte staten en krona jmf med vad de fick in innan elpriset sköt i höjden. Jag tror t.o.m de kan tjäna på det trots återbetalningen på 6000 jag fick i april. Bara valfjäsk.
Citera
2022-08-01, 01:00
Medlem
Citat:
Inget svammel utan sanningen, de flesta akademiker når inte ens 50 000 utan det är en hög lön.
Säg det till arbetarna med 27-30 brutto, tror du alla har förutsättningar och möjligheter tjäna 50k? Det krävs personliga förutsättningar, en viss IQ nivå, stor uppoffring, flera strategiska jobbyten och många års slit för nå 50 000, om man ens gör det.
Det går inte snacka med någon som lever i en helt annan konstig verklighet som dig och Flanders.
Jag känner många hantverkare som gör ett extrajobb lite då och då och med de extra pengarna har mer i handen än motsvarande 50.000 minus skatt. Sen har vi ju alla egna företagare som har bolag som går med vinst. Ta ut en vanlig lön och sen maxa aktieutdelningen ger betydligt mer än 50.000 i månaden. Lägg därtill andra "förmåner" som man har som egen eller t.ex hantverkare.
Citera
2022-08-01, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Revisorer har ju ett egenintresse i att behålla föreningen som kund. Det ska antingen vara staten eller en typ av företag som endast arbetar med detta som utför kontroller, så att det finns noll incitament att fuska med siffrorna.

Är tanken verkligen att staten ska gå in och rota i detta efter nyår? Vilken myndighet i så fall (skatteverket)? Min frågeställning handlade främst hur det faktiskt kommer att vara, inte hur det borde vara, även om det säkert finns en poäng med dina förslag.
Citera
2022-08-01, 06:24
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
För det andra är det här inkomst av tjänst. De som tjänar bäst i Sverige är knappast enbart vanliga löneknegare. Väldigt många har bolag och tar utdelningar etc och ingen märkvärdig lön. De är ofta väldigt duktiga på att förvalta sina kapital på börsen. Dessutom tar detta ingen som helst hänsyn till arv. Jag känner personligen personer som bor i liknande områden som fick sina villor mer eller mindre cashade av föräldrarna en gång i tiden. Inte ett smack av detta innefattas i den inkomst du skriver om här.

Rent anekdotiskt från min egen bekantskapskrets så går det många gånger fler högbelånade än framgångsrika egenföretagare och aktiemiljonärer. Även om de köpte för länge sen med bostadskarriär i ryggen så är det väldigt ofta som värdestegringen sen används som bankomat. Bil, båt, sommarstuga, lägenhet till barnen etc. Allt köps med hjälp av höjning av befintliga lån.

Går säkert att få fram en siffra på hur många lån varje år som handlar om höjning av befintliga lån (har för mig jag såg siffran 40% av alla lån) kontra folk som har en aktieportfölj värd tre miljoner eller mer.

Även framgångsrika egenföretagare är lätträknade. På varje framgångsrik egenföretagare går det x antal egenföretagare som precis hankar sig fram med näsan ovanför vattenytan.
Citera
2022-08-01, 07:04
Medlem
Då är Juli över.

Så för oss som pratar bostadspriser och inte en annan massa irrelevant trams så är priserna ned för BR med cirka 5-20 % sedan i Vinter. Malmö har klarat sig väldigt bra.

Jag noterar att antalet objekt ökar nu på Booli så nya rekord i utbud lär väl ses. För ett par år sedan låg utbudet i September på runt 38 000 objekt och nu kanske det går till 60-65 000. Men det är svårt att säga. En del kanske tror att det är bättre att avvakta tills nästa år?

Det närmsta veckorna bli avgörande för hur folk agerar.
Citera
2022-08-01, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Inkomst innefattar förvärvsinkomst och kapitalinkomst, så nej, 54k är medelinkomsten.

Visst finns det säkert några personer med lägre inkomster och lägre belåning också, men medelvärdet på lån slås ju ut över dessa.

Självklart kommer inte alla få det svårt, har du 100k efter skatt o 30% belåning för att du köpte för 15 år sen så grattis.

Det är hushållen som sitter med 10 msek i lån och har 75k netto att leva på som det kommer kännas för. Givet att man ligger i 50%-70% belåning & över 4.5 ggr årsinkomst så kostade det 25,4k tidigare med 1.5% ränta, men 40k vid 4% ränta. Lägg där till att du förlorar kanske 4-6 MSEK i värdet på din villa. Räkna sen in driftkostnad på huset och du lägger helt plötsligt 60% av din inkomst på boendekostnad samt att du förlorat större delen av ditt egna kapital i huset.

Med bankernas KALP kalkyler så kan du låna en betydligt högre multipel av din inkomst om du har en hög inkomst.

Beror väll på vad man menar med noll problem, men ja det är nog fler i Haninge än i Bromma som kan tvingas sälja för att få kalkylen att gå ihop om räntorna sticker iväg.

Kapitalinjimster finns inte med i detta. Det är bara inkomst av tjänst. Kollar du på tex ratsit står det separat
Citera
2022-08-01, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
Rent anekdotiskt från min egen bekantskapskrets så går det många gånger fler högbelånade än framgångsrika egenföretagare och aktiemiljonärer. Även om de köpte för länge sen med bostadskarriär i ryggen så är det väldigt ofta som värdestegringen sen används som bankomat. Bil, båt, sommarstuga, lägenhet till barnen etc. Allt köps med hjälp av höjning av befintliga lån.

Går säkert att få fram en siffra på hur många lån varje år som handlar om höjning av befintliga lån (har för mig jag såg siffran 40% av alla lån) kontra folk som har en aktieportfölj värd tre miljoner eller mer.

Även framgångsrika egenföretagare är lätträknade. På varje framgångsrik egenföretagare går det x antal egenföretagare som precis hankar sig fram med näsan ovanför vattenytan.

Och de sistnämnda bor inte i finbromma. De sitter i Åkersberga eller Haninge med svennen från Grotesco som granne
Senast redigerad av flanders 2022-08-01 kl. 08:09.
Citera
2022-08-01, 07:45
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:

Fastighetsskatten är den enda rimliga skatten. Du betalar staten för att de ska skydda din egendom mot yttre och inre hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in