2022-07-31, 23:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
"Detta innebär att en person inte kan hållas straffrättsligt ansvarig för att den t.ex. inte hjälper en person som håller på att drunkna eller ringer polisen när det är ett pågående inbrott i grannens hus".

Ser inget i din länk som hävdar att en OV måste ingripa när den är i tjänst.

I många situationer och för många människor finns det en juridisk plikt att ingripa och försöka hjälpa den som är i nöd och den som avstår från att ingripa gör sig då skyldig till ett brott.
Citera
2022-07-31, 23:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaliNali
Det arbetar ordningsvakter på grönalund, Jo.

Har någon ID på ordningsvakterna som är involverade? Har läst tillbaka till sidan 50 och ej påträffat något inlägg även fast folk har skrivit att det har postats.

Jag vet att det finns ordningsvakter på nöjesfält. Så klart. Men ordningsvakter brukar vara inhyrda, inte anställda direkt av uppdragsgivaren.

Edit: Jag hade fel.

Citat:
Vi arbetar med säkerhet på många olika sätt. Varje dag parken är öppen har vi både ordningsvakter och sjukvårdspersonal på plats. Vakterna är anställda av Gröna Lund och har genomgått alla våra serviceutbildningar.
Citera
2022-07-31, 23:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet att det finns ordningsvakter på nöjesfält. Så klart. Men ordningsvakter brukar vara inhyrda, inte anställda direkt av uppdragsgivaren.

Klart att de hyrs in av bolag.
Citera
2022-07-31, 23:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Och att en av dem arbetat på "tivoli".

Nja. En av de tidigare namngivna ja. Men jag vet inte om någon av dessa har koppling till händelsen.
Citera
2022-07-31, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
I många situationer och för många människor finns det en juridisk plikt att ingripa och försöka hjälpa den som är i nöd och den som avstår från att ingripa gör sig då skyldig till ett brott.

Vilket brott?
Citera
2022-07-31, 23:50
Medlem
darkSkyes avatar
Någon som var på plats & kan förklara händelseförloppet? Eller någon annan insatt kanske kan göra det, kom in sent i tråden.

Är det en eller fler ordningsvakter anhållna?
Citera
2022-07-31, 23:50
Medlem
Troians avatar
Citat:

Gröna Lund skriver på sin webb att ordningsvakterna på nöjesfältet är anställda av Gröna Lund. Lite förvånande.
Citera
2022-07-31, 23:51
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBengt
att ordningsvakterna blir anhållna tämligen direkt, tyder det på att det finns bevis som styrker deras skuld?
Eller kan det vara en åtgärd för kollisionsfara och att det kommer saknas grund för häktning?

Troligtvis mest för att det är procedur vid dödsfall med OV involverade. Säger väldigt lite och om de inte häktas så kommer de garanterat inte att dömas.
Citera
Medlem
Citat:

Grejen är att personen som stämmer in på det namn som nämnts i tråden har fått diplom av Gröna Lund, vilket man antagligen inte skulle få om man var inhyrd. Men nu verkar det ju som att Grönan faktiskt anställer sina vakter, så det spelar väl ingen större roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majabajam
Har du svårt att läsa? Jag skrev bokstavligen det.

Du inser väll att OV finns ute i samhället i så pass stor utsträckning just för att avlasta polisen? Inte för ringa polisen så fort man behöver ingripa.

Hela min poäng ör att OV inte har en "ingripandeplikt".
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Edit: Jag hade fel.

Nu har ju Gröna Lund börjat ha öppet mycket mer, även höst och vinter, så då har de kanske anställt egna.
Citera
2022-07-31, 23:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Vilket brott?

Fråga domarbloggen det. Det är alltså Södertörns tingsrätt som skriver om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in