2022-07-31, 21:22
Medlem
Någon som har identitet på OV och den döde?
Citera
2022-07-31, 21:24
Medlem
Det som framgår av medierapporteringen talar för att förundersökningen är åklagarledd, detta talar i sin tur för en brottsrubricering av visst allvar. Även polisens uttalande i svd ger visst stöd för att detta skulle kunna vara fråga om en utredning av ett grovt brott. Att utredningen i ett så här tidigt skede är inriktad mot att det varit fråga om ett grovt brott tyder på att OV:s agerande varit långt ifrån proportionerligt, förutsatt att min misstanke om rubriceringen stämmer. Av samma artikel framgår att de är anhållna på sannolika skäl, vilket torde ge skäl till eftertanke hos alla med ordningsvaktsfetisch här på fb….
https://www.svd.se/a/dn63Gj/man-dod-efter-ingripande-i-tunnelbanan
Citera
2022-07-31, 21:25
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Enligt TV4 o vittnen så drog vakterna batong o matade kraftiga slag över hela kroppen på mannen.
Så kraft fanns det.

Det lutar åt att de bokstavligen slog ihjäl mannen.

Nej, batongerna är just ett exempel på att tillräcklig kraft inte fanns.
Citera
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Och varför borde han veta det? Har han tillgång till rapporten från obduktionen? Det enda denna VD Pelle Johansson gör är att han försöker förekomma ett drev och gör därför damage control i media som det svin han är och de han representerar.

CSG är ett bolag som är grovt kritiserade sedan lång tid tillbaka. Jag var ironisk när jag påstod att VD:n vet bäst, han har uppenbart noll koll men bryr sig säkerligen inte nämnvärt. Det är anmärkningsvärt att han uttalar sig om fallet och han kommer få krypa till korset när det väl kommer till kritan. Han har uttalat sig om något han inte har en aning om och därmed kränkt offrets anhöriga. I och med att inga vittnesmål inkommit kring att offret löpt amok och misshandlat flertalet personer kan vi nog avfärda det påståendet som lögn från ordningsvakterna. Jag vet inte exakt vad som hänt men är som sagt övertygad om att det kommer visa sig att det är en oskyldig överförfriskad person som bragts om livet på grund av ordningsvakter som agerat så som de brukar, med övervåld. Att det nu lett till ett dödsfall lär innebära en rejäl granskning av branschen och jag kommer gladeligen bidra med det material jag har. Det är dags för SL att ta ansvar för hur säkerheten i kollektivtrafiken sköts. Det är inte okej med ordningsvakter som misshandlar oskyldiga. Att det ledde till ett dödsfall denna gång är tragiskt men det blir nu svårt för SL att ducka för allt skit ordningsvakter ställt till med i kollektivtrafiken under snart 30års tid.
Citera
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
”Kraken”? Är det alltid synd om förövare numera?

Nej, det var inte så jag menade. Inte alls. Det är i detta fallet, synd om alla tre.
Citera
2022-07-31, 21:26
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men vilken tid kom den där infon ut då, den är väl från i morse?

Det Kan ju vara så att sällskapet som BO troligen tillhörde blev lite stökiga när OVs höll på att strypa deras kompis/kollega. Det verkar ju inte som att någon av dem ringt polis eller påkallat OVs uppmärksamhet.

Citat:
Helt klart. Mycket borde politikerna ändå kunna förutse. Saknar de helt förmåga till analytiskt tänkande och möjlighet till att abstrakt se orsakssammanhang?

De ska väl ta hjälp av all den forskning som finns om demografi, samhällsplanering m.m.

Men det är väl för tråkigt att läsa. Samt svåra ord är med.....
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
”Kraken”? Är det alltid synd om förövare numera?

Förövare?
Två vakter har troligtvis slagit ihjäl en berusad medelålders man med sina batonger.
Visserligen så har mannen helt uppenbart varit stökig före ingripandet. Men det ursäktar inte att vederbörande blir ihjälslagen.
Citera
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Omhänderta är inte detsamma som att kväva någon till döds. Idioter.

Nej, det verkar vara många som inte begriper skillnaden på att ha ihjäl någon mot att omhänderta någon.
Citera
2022-07-31, 21:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nej, batongerna är just ett exempel på att tillräcklig kraft inte fanns.

Då är jag med.
Det ska också bli intressant o få ta del i om vakterna provocerande, triggade o eskalerade situationen.

Skulle inte förvåna mig.
Citera
2022-07-31, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Verkligen inte. En OV skall bara ingripa om det går på ett säkert sätt. Annars tillkalla polisen.
Har du svårt att läsa? Jag skrev bokstavligen det.

Du inser väll att OV finns ute i samhället i så pass stor utsträckning just för att avlasta polisen? Inte för ringa polisen så fort man behöver ingripa.
Citera
2022-07-31, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Även väldigt sansade människor kan reagera våldsamt om någon börjar ingripa fysiskt. O situationer kan lätt eskalera o urarta om man hanterar människor kränkande.
Uppenbart så har vakterna misslyckats i sin utövning.
Håller med!
Detta är ett argument som är försvinnande ovanligt i debatten kring övervåld av myndigheter, men kanske den viktigaste förklaringen till varför även "vanligt folk" får problem.

Det är ju också anledningen till varför de-eskalering är en ganska viktig del när det gäller myndighetsutövning
Citera
2022-07-31, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corv1
En pundare mindre = miskade stölder..

Vilken JÄVLA vidrig kommentar!!!
En pundare har också familj.
En pundare har också varit ett litet barn.
Det skulle kunna vara din syster, din bror, ditt barn, din förälder!
Det är MÄNNISKOR och jag har hoppas att ditt sätt att se på människor förändras!
Annars kan du bara hålla igen kakhålet i fortsättningen!
Du borde fan SKÄMMAS! 👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in