Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Otäckt. Och han ser bokstavligen ut som en mongol. Så att kalla ryssarna för en mongolarmé är rätt rent tekniskt.
Vad sade jag för månader sedan. - tillåt inte milistrupper, frivilliga och legosoldater och kriga. Förvisso består bara Luhansk och Donetsk av milistrupper - vilket kanske är förståeligt men nu har Luhansk och Donetsk drivor med frivilliga och legosoldater från inte bara Ryssland men andra länder. Det blir värre - även ryssarna använder frivilliga och legosoldater. Det är vad jag vet nu bekräftat att det var en frivillig soldat från rysk-mongoliska delrepubliken Jakutien alternativt Kalmuckien som torterade och avrättade den ukrainska fången.
Tydligen har pro-ryska bloggare och opinionsbildare också surnat till över detta. I synnerhet över att Ryssland tillåter milistrupper, frivilliga och legosoldater att kriga i Ukraina och sedan nonchalant ignorerar eventuella krigsbrott. Vidare har jag noterat på kinesiska Twitter - Sino Weibo att (civila) kineserna också har surnat till. Ryssarnas massiva PR-problem blir inte bättre av ryssarnas konstanta PR-misslyckanden.
Vidare så har fler kommentarer på amerikanska pro-ryska bloggen Moon of Alabama pekat på att den interna kritiken växer mot Ryssland eftersom den ryska staten inte förklarar hur det går i kriget samt att alla (på taktisk och antagligen även strategisk nivå) misslyckanden inte talas om.
Jag vidhåller fortfarande att chanserna är stora för att Ryssland skall "vinna" i Donbas men bortom detta verkar det se mörkt ut. I synnerhet verkar en offensiv till den polska gränsen vara orealistisk och frågan är hur det är möjligt när ryska reguljära trupper inte skall göra mera än att gå bakom milistrupper, frivilliga och legoknektar. USA krigar på det här sättet men USA såg i alla fall till att deras proxykrigare i Afghanistan och Irak rörde sig framåt. Vidare är inte alla de här ryska krigsbrotten smickrande och uppenbart pinsamma för väldigt tysta Moskva.