2022-07-31, 17:32
Medlem
Reimers avatar
Om det är sant och blir bekräftat hoppas jag att dödsögonblicket var utdraget och plågsamt.

Citat:
It is reported by several sources that the infamous Russian solider who recorded himself torturing a Ukrainian POW has been eliminated.

Rest in hell!

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1553762859087175681
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Vi är många som gjort samma resa. Jag börjar tro att jag faktiskt gått på den ryska propagandan under många år, speciellt som jag har sympatiserat med många skribenter här på Flashback som nu, efter många år här på forumet, har avslöjat sig som fanatiska Putin-fans, och där ett otroligt hat mot Zelensky bubblat upp. Från ingenstans. Då har jag förstått att jag har varit lurad, och att Flashback har tagits över av olika intressen. Tyvärr.

Samma här. Har under lång tid ändå tyckt att man behandlat ryssland lite väl styvmoderligt. Har känt att man kanske kunde ha varit lite mer välvilligt inställd för att liksom locka över dem på en mer frihetsbejakande väg. Har t.o.m. argumenterat för att man bör försöka se saker mer ur Rysslands perspektiv etc. Annekteringen av Krim reagerade jag inte så starkt på egentligen…då den var oblodig. Jag trodde att de skulle ge fan i Ukraina efter detta.
I och med kraven på en ny säkerhetsordning etc, som de började ställa förra hösten, så började jag känna ett ordentligt obehag. Att de sedan visade att allt de säger är fullkomliga lögner och att de skyller allt på alla andra gjorde mig ganska ödmjuk inför att jag uppenbarligen inte varit immun mot den ryska propaganda som spridits den senaste 15 åren.
Nu känner jag ett enormt förakt mot Ryssland…och en sorg över hur de pissar på sin egen och Europas framtid. Nu förstår jag varför Ryssland alltid ansetts vara ”den ständiga fienden”. Oavsett nuvarande system eller det gamla kommunistiska systemet så är det något som på djupet är ruttet med Ryssland. Det märks också på pro-ryssarna här i tråden…de ljuger helt ogenerat och det blir bara absurdare och absurdare lögner ju mer uppenbart det blir att de ljuger. Nej, fyfan säger jag.
Citera
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Det finns så många fel med detta resonemang.

Nämn ett "fel".
Citera
2022-07-31, 17:33
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Inte bara ammo.

https://twitter.com/johan_roux1/status/1553753701868765187
Vad menas när de uppger siffrorna likt sådär? Döda/skadade?
Citera
2022-07-31, 17:39
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ukraina har förstört 40 tågvagnar från Krym med ammo.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1553714116702789633?t=OywMDRGX09fjOG9YkbiSaQ&s=19
Vi har sedan tidigare ubåten Moskva, vad ska detta kallas? 🤔
Citera
2022-07-31, 17:40
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Älsk på det om det stämmer men tyvärr så dyker det hela tiden upp något litet korn av info som twitter får fnatt på och helt plötsligt så är allt extremt uppblåst. Lite som med Vyskopillia och tusentals orcher och att ryssen bad om gröna korridorer. Det var en by som alla andra som man till slut tog. Inget mer.

Då det kommer till tågstoryn är vi nu uppe i 80 döda och 200 svårt skadade på twitter.

Jag ger detta "ej troligt" i gradering eftersom det i en så stor grupp av ryssar garanterat finns någon som måste plocka upp telefonen, filma, säga "Blyat" minst tre gånger och sedan posta på telegram. Men detta har inte skett.

Dessutom så är den påstådda platsen förvisso inom range för HIMARS men bara om man kör fram den till nära fronten och det känns rätt orimligt det med.

Åter igen: Pics or it did not happen. Tills dess blir det ingen skål på denna nyhet.

Det är bara att hålla tummarna. Om det har hänt så lär det dkaa upp foton så småningom. Tåget kan ju vara attackerat långt ut i obygden så inga civila finns att filma. Satellitbilder lär komma . Bara vänta.

I sig är det ju inte ett orimlgtt mål. Tåg är relativt lätt att träffa med himar eller bonus.
Citera
2022-07-31, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja precis. Där är "skumma intentioner" med att placera dem så frontnära.Man exponerar dem också för risk att bli skjutna av sina egna. Det är inte alla regimer som gillar att hundratals soldater ger sig, eller att deras soldater upplever trygghet som krigsfångar.

Indicierna som jag sett hittills:

Ryssland som förövare:
- Byggnaden sprängd inifrån? (dåligt argument: även en missil-träff spränger inifrån)
- Soldaterna flyttade nyligen?
- Låga ryska förluster (inte konstigt i sig, med tanke på var byggnaden låg)
- Ingen krater (mycket suspekt om det stämmer, men vi har inte bra video/foto för att avgöra detta)
- Förberedda gravar (suspekt om det stämmer, men kan aldrig bli till ett avgörande bevis, där dör säkert många i trakten eftersom det är frontlinjen)
- Hög andel brända, låg andel sprängda eller splitterskadade (svagt argument eftersom vi inte har fullständig förteckning över döda)
- SBU läckta samtal (patetiskt)
- endast en missilträff, inget kluster av träffar. Det tyder på att det inte är ukrainska styrkor som haft artilleriduell med ryskt artilleri (Mitt eget argument, har ej sett det andra ställen)
- oklart om Röda Korset fått inspektera (skumt om de inte får det)

Ukraina som förövare
-Spår efter HIMARs (svagt argument om man inte har redovisat serienummer från andra HIMARS-strikes tidigare.)
- "default" är det Ukraina precis som det "default" är Ryssland om ett hus sprängs på ukraina-kontrollerat område.

Det finns många aktörer som har motiv. Min bedömning är att det är helt oklart.
Jag tror nog man får börja söka i den komplexa politiska scenen i Kiev bland alla intriger och maktspel. Jag tror ingen av oss riktigt förstår vad som händer eller bakgrunden. Gordon M. Hahn, Ph.D., Expert Analyst at Corr Analytics, beskriver ett Kiev i upplösning och instabilitet och tror att det snart kommer bli politisk oro och statskupp(er). Läs hela artikel och lär dig mer om det intrikata maktspelet runt Zelensky. Här sammanfattningen:

REGIME INSTABILITY IN KIEV?
/.../
To conclude, there is significant evidence that the Russo-Ukrainian war is destabilizing the hybrid republican-oligarchic-ultranationalist Maidan regime–one riven by political, ideological, and oligarchic factionalism from the start. Below the apex of the Maidan’s quasi-republican regime headed by a thinly popular frontman lurks malign forces of oligarchic corruption and criminality and of radical nationalism and neofascism. The war temporarily papered over the ruling groups’ internal divisions, uniting them despite their multifarious interests, goals, and conflicts. However, over time the war and slow moving rout of the Ukrainian military will wear away the thin coat of plaster uniting these groups in their fight against the Russians. At the same time, corruption, criminality, and multi-nationality in Ukraine make the Maidan regime susceptible to infiltration by the Russian state. Moreover, the war along with limited commitment to republican government within the Ukrainian elite are exacerbating the country’s conflictive environment and political culture. Being comprised of competing and increasingly violent oligarchic and ultranationalist clans, Ukrainian culture will be increasingly likely to yield growing intra-national violence and political upheaval. This trend will intensify with particular vigor if or when the war becomes clearly lost and the West begins to abandon the Ukrainian cause or desperately attempt salvage it through a decisive political intervention such as a coup. Numerous coup or revolutionary scenarios are now part of picture, and contingencies should be planned for.
https://gordonhahn.com/2022/07/29/regime-instability-in-kiev/

Helt klart finns det motiv hos Kiev att undanröja pratglada POW:s särskilt de ur Azov-bataljonen. Det är inte speciellt svårt att tänka sig.
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ukraina har förstört 40 tågvagnar från Krym med ammo.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1553714116702789633?t=OywMDRGX09fjOG9YkbiSaQ&s=19

En röd fyrkant på rälsen efter Brilevka mot Kherson...

https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#t:adv;d:2022-07-30..2022-07-31;l:noaa20-viirs,viirs,modis_a,modis_t,street;@33.1,46.5,12z
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Nämn ett "fel".

1. Låt inte Ukraina bli lika barbariskt som Ryssland.

2. Gör Ukraina till ett land det inte är förenat med tortyr och död att kapitulera till. För den enskilde soldaten alltså. Vi behöver inte ryssar som hellre slåss till döden än som lägger ner sina vapen.

3. Det bedrar till en eskalerande hämndspiral där fler krigsfångar mördas på bestialiska sätt
Citera
2022-07-31, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja precis. Där är "skumma intentioner" med att placera dem så frontnära.Man exponerar dem också för risk att bli skjutna av sina egna. Det är inte alla regimer som gillar att hundratals soldater ger sig, eller att deras soldater upplever trygghet som krigsfångar.

Indicierna som jag sett hittills:

Ryssland som förövare:
- Byggnaden sprängd inifrån? (dåligt argument: även en missil-träff spränger inifrån)
- Soldaterna flyttade nyligen?
- Låga ryska förluster (inte konstigt i sig, med tanke på var byggnaden låg)
- Ingen krater (mycket suspekt om det stämmer, men vi har inte bra video/foto för att avgöra detta)
- Förberedda gravar (suspekt om det stämmer, men kan aldrig bli till ett avgörande bevis, där dör säkert många i trakten eftersom det är frontlinjen)
- Hög andel brända, låg andel sprängda eller splitterskadade (svagt argument eftersom vi inte har fullständig förteckning över döda)
- SBU läckta samtal (patetiskt)
- endast en missilträff, inget kluster av träffar. Det tyder på att det inte är ukrainska styrkor som haft artilleriduell med ryskt artilleri (Mitt eget argument, har ej sett det andra ställen)
- oklart om Röda Korset fått inspektera (skumt om de inte får det)

Ukraina som förövare
-Spår efter HIMARs (svagt argument om man inte har redovisat serienummer från andra HIMARS-strikes tidigare.)
- "default" är det Ukraina precis som det "default" är Ryssland om ett hus sprängs på ukraina-kontrollerat område.

Det finns många aktörer som har motiv. Min bedömning är att det är helt oklart.

Bra genomgång men tycker du glömmer en viktig sak. Om man kollar på foto så är det vanlig tegelsten i väggarna och om det var HIMARS som Ryssarna säger då borde dessa vägar rasat ner anser jag.
Citera
2022-07-31, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Translations:

[https://t.me/Crimeanwind/7578](https://t.me/Crimeanwind/7578)

Yesterday in the middle of the day in Sevastopol, dozens of ambulances with sirens turned on rushed in the direction of the military hospital of the Black Sea Fleet. Now it's clear why

According to the Armed Forces of Ukraine, on the night of Friday to Saturday, a high-precision HIMARS strike destroyed a train train of more than 40 wagons, which arrived from Crimea with manpower, equipment and ammunition at the Brilevka railway station, Kherson region

As a result, Russian servicemen were killed, military equipment turned into piles of scrap metal, and the ammo flew into the air

Also, according to intelligence, all the machinists and engineers of the Russian Railways company, who transported military cargo from Crimea to the Kherson region, died

[https://t.me/Crimeanwind/7597](https://t.me/Crimeanwind/7597)

The results of the HIMARS strike on Brilevka, Kherson region: 80 dead and 200 wounded Russian servicemen transferred by rail from Crimea.

Det här skulle vara en jättenyhet i världen om det var sant. Nu är det bara en tweet utan bilder.
Citera
2022-07-31, 17:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Bra genomgång men tycker du glömmer en viktig sak. Om man kollar på foto så är det vanlig tegelsten i väggarna och om det var HIMARS som Ryssarna säger då borde dessa vägar rasat ner anser jag.

Håller med dig, lägger till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in