Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Den som har krigsfångar ska flytta dem utanför stridszonen. Här skickade ryssarna dem framåt i stället. Fängelset låg i princip i fronton (inom 10?Km) - Det är ett brott.
Jag är inte säker ryssarna sprängde dem i luften, men de kan ha använts som mänskliga sköldar. Det är även idiotiskt att ha ett fångläger nära fronten. Fångarna kan bl.a. fly eller fienden kan frita sina soldater.
Ja precis. Där är "skumma intentioner" med att placera dem så frontnära.Man exponerar dem också för risk att bli skjutna av sina egna. Det är inte alla regimer som gillar att hundratals soldater ger sig, eller att deras soldater upplever trygghet som krigsfångar.
Indicierna som jag sett hittills:
Ryssland som förövare:
- Byggnaden sprängd inifrån? (dåligt argument: även en missil-träff spränger inifrån)
- Soldaterna flyttade nyligen?
- Låga ryska förluster (inte konstigt i sig, med tanke på var byggnaden låg)
- Ingen krater (mycket suspekt om det stämmer, men vi har inte bra video/foto för att avgöra detta)
- Förberedda gravar (suspekt om det stämmer, men kan aldrig bli till ett avgörande bevis, där dör säkert många i trakten eftersom det är frontlinjen)
- Hög andel brända, låg andel sprängda eller splitterskadade (svagt argument eftersom vi inte har fullständig förteckning över döda)
- SBU läckta samtal (patetiskt)
- endast en missilträff, inget kluster av träffar. Det tyder på att det inte är ukrainska styrkor som haft artilleriduell med ryskt artilleri (Mitt eget argument, har ej sett det andra ställen)
- oklart om Röda Korset fått inspektera (skumt om de inte får det)
- (edit: tillägg: Byggnaden består av tegelväggar. En HIMARS-explosion inifrån borde rasera dem. (jag är kan inte bedöma detta själv; man kan också tänka sig att ett tillräckligt klent tak skulle kunna göra att det inte händer, det beror säkert också delvis på nedslagsplatsen. Därför behövs Röda Korset-inspektörer och ritningar).
Ukraina som förövare
-Spår efter HIMARs (svagt argument om man inte har redovisat serienummer från andra HIMARS-strikes tidigare.)
- "default" är det Ukraina precis som det "default" är Ryssland om ett hus sprängs på ukraina-kontrollerat område.
Det finns många aktörer som har motiv. Min bedömning är att det är helt oklart.