2022-07-31, 16:23
Medlem
raskenss avatar
Minröjning framgpr dock inte viken sida. Skulle gissa det är rysk mina?

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1553700788777762816?t=VYMA34AqocAvLXOJvwA1XQ&s=19
Citera
2022-07-31, 16:27
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Fullt möjligt. Dvs framtida beskjutningar av deras trupper i Kherson regionen klassas som angrepp mot RU-territorium. Vilket ger "rätt" att använda kärnvapnet, för att skydda dessa områden enl ryska "försvarsdoktrinen".

Men frågan kvarstår. Vilka Planer A, B, C har Väst/NATO vid hot om användning...eller tom användning?

Om ryssen eventuellt skulle använda sig av kärnvapen så handlar det troligen om taktiska kärnvapen - med väldigt begränsad sprängverkan. I ett sådant fall bryter de dock med BRICS också eftersom det då blir uppenbart att de inte längre är ute efter att "befria" landområden.

Kina och Indien kommer nog inte att acceptera sådant agerande, eftersom alla som stöder användandet kommer att ses som omedelbara hot till resten av omvärlden.

Jag känner inte till några planer så klart, men tror inte att NATO eller väst skulle svara med kärnvapen förrän väst hotades. Däremot så skulle kriget eskalera p.g.a det. Och följdeffekterna för alla inblandade (ryssar med stödnationer) skulle bli fullständigt ekonomiskt förödande.
Senast redigerad av HomoDeus 2022-07-31 kl. 16:44.
Citera
2022-07-31, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Minröjning framgpr dock inte viken sida. Skulle gissa det är rysk mina?

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1553700788777762816?t=VYMA34AqocAvLXOJvwA1XQ&s=19

"separatisterna röjer sina egna minor på ett originellt sätt"

Nog framgår det väl iaf vad twittraren anser om vilken sida?
Citera
2022-07-31, 16:30
Medlem
40 ryska tågvagnar träffade av himars.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1553714116702789633

Citat:
High-precision HIMARS strike destroyed a train of more than 40 cars that arrived from Crimea carrying troops, equipment and ammunition to Kherson region.
Citera
2022-07-31, 16:31
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Nej propagandan är att det är ryssar i östra Ukraina. Det stämmer inte. Vissa pratar rysska som modersmål där andra ukrainska. De är fortfarande Ukrainare. Man kan jämföra med finlandssvenskarna i Finland. Är de svenskar om de pratar svenska? Nej de är finnar.
Vill nu de få som pratar ryska och som inte vill tillhöra Ukraina det är inte så någon tvingar kvar dem. Det finns gott om plats i Ryssland som avbefolkas i en oroväckande takt
Ja man kan vara etnisk ryss och faktiskt föredra att leva i ett ukrainskt Donbass framför ett ryskt sådant. Den här schablonen att bara för man är ryss så vill man bo i Ryssland är genomfalsk.
Citera
2022-07-31, 16:33
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ukraina har förstört 40 tågvagnar från Krym med ammo.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1553714116702789633?t=OywMDRGX09fjOG9YkbiSaQ&s=19
Så otroligt glädjande nyheter. Ju fler tåg och vagnar Ukraina kan slå ut desto bättre.
Ryssar verkar ganska beroende av tågtransporter.
Hejdå till detta terrortåg!

Mvh
Citera
2022-07-31, 16:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Vi är många som gjort samma resa. Jag börjar tro att jag faktiskt gått på den ryska propagandan under många år, speciellt som jag har sympatiserat med många skribenter här på Flashback som nu, efter många år här på forumet, har avslöjat sig som fanatiska Putin-fans, och där ett otroligt hat mot Zelensky bubblat upp. Från ingenstans. Då har jag förstått att jag har varit lurad, och att Flashback har tagits över av olika intressen. Tyvärr.

Lite samma hos mig. Trodde att Putin såg sin nations intressen först, med sin befolkning. Ville modernisera landet, låt gå med lite "hårdare nypor" (kunde behövas efter "vilda västern på -90 talet) Visar sig att han bara har "stormaktdrömmar" och tror på det också, fullt ut. Kosta, kosta vad det vill..

Egentligen har nog de flesta (alla ?) ledare i västeuropa haft mer, eller mindre samma inställning. Alla ville ha sina foton tagna med honom innan 2014 med Krim.
Citera
2022-07-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Vi är många som gjort samma resa. Jag börjar tro att jag faktiskt gått på den ryska propagandan under många år, speciellt som jag har sympatiserat med många skribenter här på Flashback som nu, efter många år här på forumet, har avslöjat sig som fanatiska Putin-fans, och där ett otroligt hat mot Zelensky bubblat upp. Från ingenstans. Då har jag förstått att jag har varit lurad, och att Flashback har tagits över av olika intressen. Tyvärr.

Döm dig inte för hårt. Liksom vad gäller uppvaknandet i energifrågan, d v s man ska aldrig vara beroende av diktaturer för sin energiförsörjning, tror jag att Putin gjort "väst" även en tjänst vad gäller andra uppvaknanden. Man kan ha kraftiga invändningar mot det samhälle vi lever i (samt dess makthavare) men då en sådan ondska/ destruktivitet som Putins sticker upp sitt tryne visar det på stort förnuft att man då som individ stannar upp, tänker till samt sedan gör vissa justeringar av sina åsikter.

Tycker Putin & Ryssland är en utmärkt vattendelare som skiljer ut sanna patrioter och fritänkare från dårar. Om man i detta läge, då Putin visat sitt sanna ansikte, stödjer de ryska narrativ som trumpetas ut från alla rysstroll i tråden, då har man inte Sveriges eller den fria världens bästa som prioritet. Då är man ingen fritänkare utan de facto beredd att leva utan frihet. För Putin och liknande diktatorer accepterar inte tankefrihet eller yttrandefrihet. De sätter sådana som tänker "fel" i fängelse. När Ukraina valde frihet och väst framför Ryssland så anföll Ryssland dem. Och när FN sa till Ryssland att backa ur Ukraina så sket Ryssland i det. Så agerar inga ärbara länder.

Så kanske har Putin gjort det västerländska samhället en oerhörd tjänst genom att ställa saker på sin spets. Alla andra konflikter framstår ju onekligen som käbbel när man, upprepade gånger, blir hotad av dåren i Kreml med kärnvapenkrig.
Citera
2022-07-31, 16:38
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Stort av dig att erkänna. Ska jag också vara ärlig så gillade jag putin skarpt innan. Men allt detta har fått mig från att stötta honom till att avsky honom.
Även jag gillade Putin förut. Tyckte han var lite cool av sig och en välbehövlig motpol till alla PK-idioter här i väst.

Nu när han visat sig vara en vidrig massmördare med storhetsvansinne så har jag givetvis tappat all respekt både för honom och det ryska pissfolket som stödjer honom.
Citera
2022-07-31, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men ryssarna begick krigsbrott bara genom att placera fångarna där.
Ja det har du rätt i.
Vilken internationell lag har ryssarna brutit mot som är att likställa med krigsbrott "bara genom att placera fångarna där"?
Vad i deras agerande är ett krigsbrott?
Citera
2022-07-31, 16:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
"separatisterna röjer sina egna minor på ett originellt sätt"

Nog framgår det väl iaf vad twittraren anser om vilken sida?

Ja jo... sant. Är väl bara ryssarn som använder dessa minor. Små förrädiska som små barn plockar upp och får händerna bortsprängda.
Citera
2022-07-31, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Vilken internationell lag har ryssarna brutit mot som är att likställa med krigsbrott "bara genom att placera fångarna där"?
Vad i deras agerande är ett krigsbrott?

Man får inte placera krigsfångar i front linjen av ett krig. Det är ett krigsbrott.

Eftersom man då enkelt kan se till att de dör indirekt och påstå att man inte alls mördade dom utan de råkade dö i kriget. Därför ska de sitta i förvar långt bort från front linjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in