Citat:
Ursprungligen postat av
Citronita
Vi är många som gjort samma resa. Jag börjar tro att jag faktiskt gått på den ryska propagandan under många år, speciellt som jag har sympatiserat med många skribenter här på Flashback som nu, efter många år här på forumet, har avslöjat sig som fanatiska Putin-fans, och där ett otroligt hat mot Zelensky bubblat upp. Från ingenstans. Då har jag förstått att jag har varit lurad, och att Flashback har tagits över av olika intressen. Tyvärr.
Döm dig inte för hårt. Liksom vad gäller uppvaknandet i energifrågan, d v s man ska aldrig vara beroende av diktaturer för sin energiförsörjning, tror jag att Putin gjort "väst" även en tjänst vad gäller andra uppvaknanden. Man kan ha kraftiga invändningar mot det samhälle vi lever i (samt dess makthavare) men då en sådan ondska/ destruktivitet som Putins sticker upp sitt tryne visar det på stort förnuft att man då som individ stannar upp, tänker till samt sedan gör vissa justeringar av sina åsikter.
Tycker Putin & Ryssland är en utmärkt vattendelare som skiljer ut sanna patrioter och fritänkare från dårar. Om man i detta läge, då Putin visat sitt sanna ansikte, stödjer de ryska narrativ som trumpetas ut från alla rysstroll i tråden, då har man inte Sveriges eller den fria världens bästa som prioritet. Då är man ingen fritänkare utan de facto beredd att leva utan frihet. För Putin och liknande diktatorer accepterar inte tankefrihet eller yttrandefrihet. De sätter sådana som tänker "fel" i fängelse. När Ukraina valde frihet och väst framför Ryssland så anföll Ryssland dem. Och när FN sa till Ryssland att backa ur Ukraina så sket Ryssland i det. Så agerar inga ärbara länder.
Så kanske har Putin gjort det västerländska samhället en oerhörd tjänst genom att ställa saker på sin spets. Alla andra konflikter framstår ju onekligen som käbbel när man, upprepade gånger, blir hotad av dåren i Kreml med kärnvapenkrig.