2022-07-31, 15:56
Medlem
Kan någon lägga ut namnen på dessa två ordningsstördavakter och deras bostadsort här?
Citera
2022-07-31, 15:56
Medlem
Tragisk historia. Jag blir lite fundersam över om det stämmer att han hade sjukhuskläder på sig och vad det i så fall berodde på.

Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Är han som dog vit kommer det inte bli upplopp, var han svart kommer det bli BLM 2.0, var han icke svart Mena kommer vänstern dra igång saker på Sergels torg. Som sagt om pursvenska kommer det inte höras ett pip ifrån vänstern. Ska bli spännande se om jag rätt.

Halva högerns väljarbas har ju just under 20 trådsidor ventilerat sin människosyn som går ut på att väktarna borde få Stockholm stads medalj för extra förtjänstfulla insatser och i sedvanlig ordning förklarat att det bara är sinnessvaga kastrerade män med vänstersympatier som har synpunkter.

Och nu är det alltså vänsterns fel om det inte ordnas några manifestationer på Sergels torg?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-07-31 kl. 16:06.
Citera
2022-07-31, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av youngin.74
Då är det ungefär dubbelt så löjligt att du allvarligt tror att sköta sig ger dig ett komplett skydd mot att bli behandlad illa av OV. Kanske för 30 år sedan, inte nu. Andelen vakter man ser bete sig som den genomsnittliga förortsgangstern eller värre är skyhög, för det är dessa och bolapumpat WT som tar upp majoriteten av yrket.

De OV jag känner personligen är inte sådana, men de finns säkert. Det handlar inte alltid om att "sköta sig" utan att förutse och undvika vissa situationer. Hamnar man i en verbal konfrontation med en OV är det ofta för sent. Men går du fridfullt och skötsamt förbi en OV kommer denne inte ge sig på dig oprovocerat, och gör de det har det inte ett skit med att de är OV att göra. Då är det bara en galning, och sådana finns överallt.
Citera
2022-07-31, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Om OV häktas lutar det iaf mot att de orsakat hans död med övervåld.

Japp då blir det allvar. Åklagaren har några dagar på sig, så vi får se.
Citera
2022-07-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
I många situationer och för många människor finns det en juridisk plikt att ingripa och försöka hjälpa den som är i nöd och den som avstår från att ingripa gör sig då skyldig till ett brott.

https://www.domarbloggen.se/att-hjalpa-en-nodstalld-vad-finns-det-for-skyldigheter/#:~:text=En%20juridisk%20skyldighet%20att%20ingrip a%20i%20vissa%20fall%20f%C3%B6r%20att,kan%20f%C3%A 5%20sin%20egendom%20plundrad.

Gäller givetvis OV såväl som privatpersoner.
Man gör sig inte skyldig till brott för man inte ingriper fysiskt mot en våldsam person.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Ordningsvakter har ingen plikt att ingripa.

De har enbart rapporteringsskyldighet gentemot polisen vid kännedom om brott.

De kan gott stå och titta på när två personer slåss, någon blir mördad eller att någon klottrar.

Enligt lag ja. Samtidigt kommer polisen att dra in vaktens förordnande då det är olämpligt för en vakt att bara stå och kolla på när ett allvarligt brott begås. Förutsagt att det inte är en uppenbar fara för vakten att ingripa.

Så på papper ingen skyldighet, i praktiken ser det annorlunda ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Tragisk historia. Jag blir lite fundersam över om det stämmer att han hade sjukhuskläder på sig och vad det i så fall berodde på.

Halva högerns väljarbas har ju just under 20 trådsidor ventilerat sin människosyn som går ut på att väktarna borde få Stockholm stads medalj för extra förtjänstfulla insatser och i sedvanlig ordning förklarat att det bara är sinnessvaga kastrerade män med vänstersympatier som har synpunkter.

Lutar till 99% att den med sjukhuskläder är ett helt annat ärende. Det vimlar av tokar i tunnelbanan Bara några här som vill dribbla med folk.
Citera
2022-07-31, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Det är inga säkerhetsvakter utan ordningsvakter.

Säkerhetsvakter, ordningsvakter, väktare, poliser... det gäller oavsett ordningsfigur i samhället. Ingen av dessa ger dig problem om inte du ger dem problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Poliser får skjuta om En person är hotfull. Vad får vakter göra om en Person är hotfull mot omgivningen
Nä det får dom inte. När dom får skjuta verkanseld står beskrivet i polislagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Jag vill ha lagar och civilisation i ett samhälle.

Du menar alltså att Sverige är helt fel land för mig att bo?

Jag har inte påstått något om att skjuta ner pundare varje dag, det är du som fabricerar ihop någonting.

Förväntar du dig att vakterna ska gulla med någon som ofredar och misshandlar människor?

Anser du det är lagligt att ofreda och misshandla människor och bete sig allmänt hotfullt?

Inte när jag går på stan är min första tanke "han där ska jag misshandla!" Men vem vet kanske Sverige är fel land i att bo då?

Det finns naturligtvis väldigt många bättre sätt att hantera en ordningsstörande människa än att strypa personen så att denne förlorar medvetandet. Till och med du borde förstå det.
Citera
2022-07-31, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Om OV häktas lutar det iaf mot att de orsakat hans död med övervåld.

Sure. De är redan frihetsberövade, så det finns en växande chans att de flyttas till häktet.

Bra jobbat av polisen som grep dem omgående och inte lät dem få chansen att prata ihop sig, vilket skulle ha lett till en försvårande omständighet.
Senast redigerad av nepodsladen 2022-07-31 kl. 16:03.
Citera
2022-07-31, 16:02
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Men nu har det ju framkommit att det togs stryptag på mannen i fråga. Hur jag än vänder och vrider på det får jag verkligen inte ihop den typen av hanterande med vad ordningsvakterna har att följa enligt OL och PolisL…

Det är förövrigt inget fel med att stapla kakor på ICA

Nu ja.
Men inte när tråden startades och folk ville lyncha väktarna.

Men häktning betyder fortfarande inte skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in