2022-07-31, 14:08
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
https://www.expressen.se/nyheter/allvarligt-skadad-efter-ingrepp-av-ordningsvakter/

Vittnen har sett vakterna ta stryptag din pajas.
Vakterna är nu gripna.

Ja ett stryptag förändrar ju saken - inget jag visste.
Citera
2022-07-31, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Så kan det gå när man ställer till oreda bland hederligt folk.. Bara att kremera och gå vidare..
Ja. Sedan mentalsjukhusen stängde på 90-talet är det alldeles för många dårar ute i samhället!
Citera
2022-07-31, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Läste just detta och det är möjligt att min syn på ärendet kan behöva omvärderas. Det finns flera grepp som kan användas för att kontrollera en våldsam person, som skulle kunna beskrivas som "strypgrepp" av vittnen. Vissa helt oförsvarliga men andra kan vara rimliga, det beror mycket på hur GM agerade.

Utredningen kommer nog att bringa klarhet i vad som hände. Om uppgifterna gällande strypgrepp stämmer tror jag att den avgörande frågan är i vilken situation greppet togs och huruvida det hölls kvar efter att GM slutat göra motstånd.

Anledningen till att polisens agerande är snabb är främst för att mannen var obeväpnad vid visitationen.
Citera
2022-07-31, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Ja ett stryptag förändrar ju saken - inget jag visste.

Film över händelsen vore intressant att se, gissar fortfarande att mycket kraft användes och att ströp/kvävde han onödigt lääänge.

Hoppas det finns bevis i form av film och att den skyldige vakten får ett saftigt straff.
Citera
2022-07-31, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte vad väktarna ”hade i minnet”, och i vilken utsträckning det påverkat ingripandet. Det vet naturligtvis inte du heller.

Väktare är inte samma sak som ordningsvakter, väktare ronderar i butiker åker på inbrottslarm, snatterier mm.

Ordningsvakter är de som jobbar på krogar, festivaler, tunnelbanor, de jobbar också närmare polisen. Stor skillnad.
Citera
2022-07-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Står så här på aftonbladet

"– Han ska ha sprungit runt, ofredat och misshandlat personer på perrongen, men det är lite oklart i nuläget. De uppgav att det var tumult och att de behövde hjälp, säger polisens presstalesperson Tove Hägg."

Förstår inte hur man kan ha minsta sympati för en person som ofredar folk.
Ett drägg mindre. Champangeflaskan är öppnad!

Bra jobbat vakterna! De förtjänar ett hederspris för deras insats!

Genom sitt agerande har den avlidne mannen även injagat skräck i otaliga människor. För många med hjärtproblem kan en sådan skräckupplevelse leda till döden.
Jag vet intehur det gick till när mannen fick sina dödliga skador, men det är helt uppenbart att situationen när detta skedde måste anses som mycket farlig, vilket innebar en ovillkorlig plikt för vakterna att snabbt stoppa gärningsmannens framfart.
Citera
2022-07-31, 14:14
Medlem
Weit-wegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Ja. Sedan mentalsjukhusen stängde på 90-talet är det alldeles för många dårar ute i samhället!

Jepp, numera snabbutbildade till väktare tydligen
Citera
2022-07-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Genom sitt agerande har den avlidne mannen även injagat skräck i otaliga människor. För många med hjärtproblem kan en sådan skräckupplevelse leda till döden.
Jag vet intehur det gick till när mannen fick sina dödliga skador, men det är helt uppenbart att situationen när detta skedde måste anses som mycket farlig, vilket innebar en ovillkorlig plikt för vakterna att snabbt stoppa gärningsmannens framfart.

Ordningsvakterna tog strypgrepp på honom så att han fick syrebrist.
Citera
Medlem
Psykvård 2022 - stryptag och pepparspray

Tur att inga barn stod i vägen
Citera
Medlem
Gripna enligt aftonbladet dödat honom genom stryptag flertal filmer finns
Citera
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Ja. Ordningsvakterna har gripits av polisen för vållande till annans död.
o jävlar, ibland när de lägger ner person sett de lägger hela sin vikt över personen som då kan slå huvudet, hakan och dyligt i fallet. Troligt gått till så, ska följa detta.

Inte första gången övervåld bland tbanevakter. Misslyckade poliser.
Citera
2022-07-31, 14:16
Medlem
Troians avatar
Enligt VD:n på väktarbolaget så drabbades mannen av hjärtstopp, på grund av att han var påverkad av narkotika. Det är alltså inte så att uppgifterna om strypgrepp ska ha bidragit till mannens död.

VD:n säger vidare att de ”precis som polisen” utreder detta, så vi får väl utgå från att CSG själva genomfört en rättsmedicinska undersökning alternativt tagit del av RMV:s rekordsnabba rättsmedicinska undersökning, innan dess att polisen själva tagit del av den. Om jag hade varit Pelle Johansson så skulle jag kontakta polisen och informera dem om vilka substanser mannen var påverkad av, och hur det ledde fram till hans död.

Citat:
Väktarbolaget Commuter Security Group vd Pelle Johansson säger att han inte hört talas om något stryptag under ingripandet.
– Utifrån den information vi har nu ska hjärtstoppet handla om hans narkotikapåverkan och inte vara kopplat till ingripandet, säger Pelle Johansson.
Ordningsvakterna som var i inblandade i händelsen kommer nu att tas ur tjänst.
– Men vi misstänker inte dem för något brott. Vi kommer utreda det här, precis som polisen, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/allvarligt-skadad-efter-ingrepp-av-ordningsvakter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in