2022-07-31, 13:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tror tyvärr många här är unga och inte vet vem du avser, men dom kan ju googla
Det kan du ha rätt i. Imelda är ett klassiskt exempel på när en presidentfru sänkte sin makes karriär genom just smaklösa uppvisningar i modetidningar.
Citera
2022-07-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det kan du ha rätt i. Imelda är ett klassiskt exempel på när en presidentfru sänkte sin makes karriär genom just smaklösa uppvisningar i modetidningar.

Bakom varje "framgångsrik" man står en maktberusad kvinna
Citera
2022-07-31, 13:44
Medlem
Citat:
Helt ärligt, detta funkar ungefär lika bra som när Imelda Marcos visade upp sin skosamling.

Er barnsliga fixering vid "rysstroll" börjar bli tragisk.
Hur hade du reagerat om Putins fru/älskarinna hade gjort motsvarande reportage i en modetidning? Hade du också tyckt att det vore effektiv propaganda?

Att låta sin egen partiskhet komma i vägen för logisk analys skadar bara den egna sidan.

Jag hade nog inte hållt med om att det var effektiv propagranda. Däremot ett försök till propaganda. Men det beror lite på att Putins fru dels är mer eller mindre okänd, och att dom hittils inte odlat något på henne.
Alltså skulle det vara en helt okänd kvinna, som helt plötsligt var Putins fru.

Medans Fru Zelensky och Herr Zelensky har en ganska stark mediebild redan, vilket göra att den här typen av tilltag faktiskt får genomslag. Ibland bättre, ibland sämre. Men det har effekt, vilket ju är det man är ute efter.
Citera
2022-07-31, 13:46
Avstängd
Ryskafurstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, det är helt osmakligt och historiens dom runt bilderna och Zelensky kommer bli väldigt hård, är vad jag tror. Både Zelensky och hans fru poserar med kriget som dragplåster. Jag undrar vad Zelensky (han och hon) har att vinna på sina exklusiva fotografier, förutom kändisskap?

Fotograferande gör säkert ryska soldater ännu mera motiverade att sätta en bula i huvudet på dessa två. Hitler poserade också mycket och han hade också en fotodetalj i kriget som skötte sådant. Så jag kanske överdriver? Även Putin har en fotodetalj och en noggrant kalkylerande propagandarådgivare.

Väst vinner på att mörda Zelensky och skylla på ryssarna och därmed göra honom till martyr. Ukrainarna själva kan nog vilja mörda honom. Han är ju en spratteldocka kontrollerad av den oligark som tog fram honom.

Ryssarna behöver honom för att hanågon som undertecknar fredsvillkoren.
Citera
2022-07-31, 13:49
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Helt ärligt, detta funkar ungefär lika bra som när Imelda Marcos visade upp sin skosamling.

Er barnsliga fixering vid "rysstroll" börjar bli tragisk.
Hur hade du reagerat om Putins fru/älskarinna hade gjort motsvarande reportage i en modetidning? Hade du också tyckt att det vore effektiv propaganda?

Att låta sin egen partiskhet komma i vägen för logisk analys skadar bara den egna sidan.
Om man inte förmår att se artikeln för vad den är så säger det väsentligt mycket mer om den som tolkar in sådant som inte finns där än artikeln eller presidentens hustru...

Zelensky och hans hustru har mycket stort förtroende hos det ukrainska folket och i hela väst. Sedan finns det alltid dessa som ska vantolka, gråta över saker som inte behöver gråtas över och de som är den ryska diktaturens kreatur och försöker vända allt de kan till rysk fördel och ukrainsk nackdel.

De skrivs inte särskilt mycket om detta någonstans, inte jämfört med annan rapportering från det som faktiskt spelar stor roll i kriget.
Citera
2022-07-31, 13:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Medans Fru Zelensky och Herr Zelensky har en ganska stark mediebild redan, vilket göra att den här typen av tilltag faktiskt får genomslag. Ibland bättre, ibland sämre. Men det har effekt, vilket ju är det man är ute efter.
Det är en solklar och ganska schlockigt genomförd estetisering av kriget som en ukrainsk hjältesaga. Det funkar kanske i USA och delvis i England, men i Europa tror jag man börjar bli trött på den här naiva hjältedyrkan kring paret Zelensky.

Samtidigt: om USA hade varit öppet i krig och verkligen djupt involverat - som under WW2 - så hade naturligtvis presidentfrun där gjort ett motsvarande reportage om hon var i rätt ålder, av exakt samma skäl som Mrs Zelensky gjort det nu. Carrie Symonds likaså. Det här är ett beprövat grepp.
Citera
2022-07-31, 14:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är en solklar och ganska schlockigt genomförd estetisering av kriget som en ukrainsk hjältesaga. Det funkar kanske i USA och delvis i England, men i Europa tror jag man börjar bli trött på den här naiva hjältedyrkan kring paret Zelensky.

Samtidigt: om USA hade varit öppet i krig och verkligen djupt involverat - som under WW2 - så hade naturligtvis presidentfrun där gjort ett motsvarande reportage om hon var i rätt ålder, av exakt samma skäl som Mrs Zelensky gjort det nu. Carrie Symonds likaså. Det här är ett beprövat grepp.
Har du något exempel med bilder som visar det? Vanligen brukar presidenthustrur besöka sårade eller anhöriga till döda soldater.

I botten handlar det säkert om att Zelensky har offrat tiotusentals ukrainska liv förgäves. Ryssland har erövrat de två provinser kriget handlat om. Tidigare tog ryssarna Lugansk. Nu förefaller de även ha tagit Donetsk.
Citat:
Volodymyr Zelenskiy urges hundreds of thousands to evacuate Donetsk region
https://www.theguardian.com/world/20...donetsk-region

Zelensky har misslyckats totalt och nu försöker han låta frugan ta smällen genom ett extremt smaklöst modereportage.

Ungefär som Musk är på glid. Starships senaste uppskjutning ett år försenad. Tesla visade inte alltför stark Q2, även om vissa förklaringar fanns. Den gröna agendan är på väg ut. Då hoppar Musk på Twitterhistorien.
Citera
2022-07-31, 14:07
Medlem
Dr.Necessitass avatar
De som ligger bakom reportaget har (sannolikt med Ukrainska regeringsbeslutsfattares goda minne) helt klart någon noggrant avvägd avsikt med att hon "poserar i modekläder" på precis de bilder vi ser. Sedan får vi modeexperter och krigsexperter här på Flashback anse det hur "smaklöst" som helst.

Men visst, hade jag fått leda reportaget hade jag nog hellre låtit (en medtagen) Olena stå hukad över sårad soldat på en bår ute i fält med sin hand tryggt placerad på soldatens bröst. Hennes "modekläder" hade givetvis få sticka ut, men de hade fått vara skitiga. Eller något ditåt.

I övrigt, för sammanhanget, så tror jag att människor i verkligheten aldrig kan göra något rätt för oss experter här på Flashback. Sannolikt hade Olena fått skit för vad hon än gjorde, sa eller visade upp sig i eller för.
Citera
2022-07-31, 14:26
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Det diskuteras flitigt på Twitter, även av USA-politiker. Så nej, detta stannar inte inte inom läsekretsen för Vouge.

Vogue är en livsstilsblaska för medelålders medelklasskvinnor.

För dessa fungerar artikeln/propagandan. Även för de som skriker UKRAINA GOOD! RUZZIA BAD! PUTLER PUTLER PUTLER! eftersom dessa NPCer ägnar sig åt att räkna och samla symboler. För i princip alla andra kommer den inte fungera.

Det var dock lite väl töntigt att, förutom den fjantiga femininbräckliga posen framför flygplanet, använda kvinnliga soldater. Helt ärligt såg jag inte detta innan det påtalades i tråden eftersom de var så manhaftiga; jag trodde det var en kvinna och två män.
Citera
2022-07-31, 14:34
Medlem
En bild och hela Flashback ryssälskare får blodad tand. Givetvis handlar bilden om att söka sympati hos oss i resten av världen.
Bildvalet kan diskuteras absolut, men jag vet inte, vad är värst, att deras land bombas till grus o deras civila lever i ett helvete? Eller att mrs zelensky tar en modebild med soldater?

För mig är svaret ganska enkelt
Citera
2022-07-31, 14:42
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Rysstrollen och Putinrunkarna gick igång ordentligt. Måste vara en öm punkt.

Antagligen för att paret Zelenskyy är mycket snyggare än den snedöga dvärgen..

Båda är fotomodellsnygga, medan förgiftaren och barnamördaren i Kreml är kort, snedögd, flintskallig, blek, plufsig och världens mest okarismatiska massmördare.
Citera
2022-07-31, 14:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har du något exempel med bilder som visar det? Vanligen brukar presidenthustrur besöka sårade eller anhöriga till döda soldater.

I botten handlar det säkert om att Zelensky har offrat tiotusentals ukrainska liv förgäves. Ryssland har erövrat de två provinser kriget handlat om. Tidigare tog ryssarna Lugansk. Nu förefaller de även ha tagit Donetsk.

https://www.theguardian.com/world/20...donetsk-region

Zelensky har misslyckats totalt och nu försöker han låta frugan ta smällen genom ett extremt smaklöst modereportage.

Ungefär som Musk är på glid. Starships senaste uppskjutning ett år försenad. Tesla visade inte alltför stark Q2, även om vissa förklaringar fanns. Den gröna agendan är på väg ut. Då hoppar Musk på Twitterhistorien.

Jag har inga jätteaktuella bildexempel ,men det är ju inte speciellt vanligt under de senaste sjuttio åren att ett land som ser sig som ett västland/NATO-land är indraget i krig på hemmaplan, det har väl i princip knappt hänt (utom möjligen Turkiet vs kurderna). Känns dock som att man brukar få se just den här sortens glamoriserande porträtt när det ska säljas in ett land i krig eller inre kris. Evita Peron är ett klassiskt exempel från Latinamerika.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback