Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag har letat febrilt efter en sida jag läste på internet för ett antal år sedan. Det var en förening som ville minnas att just sovjetmedborgare internerades, bara för att de var sovjetmedborgare.
Men jag hittar inte den. Däremot så hittar jag mycket om läger för sovjetiska militärer som flytt, men, tyvärr sedan utlämnades till Stalins skräckvälde. Så, möjligtvis, så utsattes jag för rysk desinformation, vilket jag beklagsr.
Jag vet inte hur många Sovjetmedborgare totalt som hamnade i Sverige under andra världskriget och åren strax efter men en signifikant grupp bland dessa, om än inte väldigt stor, är de ingermanländska flyktingarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingermanland
I artikelns avsnitt Ingermanländare i Sverige beskrivs hur denna folkgrupp togs emot när de anlände hit. Där nämns en interneringsform, ”ryssläger” som förekom under andra världskriget och även det samarbete som skall ha förekommit mellan svenska och sovjetiska myndigheter under krigets slutskede.
Det finns en källhänvisning nr 19 till detta i artikeln: Anders Berge: "Flyktingpolitik i stormakts skugga. Sverige och de sovjetryska flyktingarna under andra världskriget" Uppsala 1992