2022-07-31, 06:22
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Källor och årtal? Annars är det bara fria fantasier.

"Gubbe i Skellefteå"?!?

Gubben i Skellefteå:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kjell_Lindskog

Palltruckarna:

https://www.wikiwand.com/sv/BT_(svenskt_f%C3%B6retag)
Citera
2022-07-31, 06:26
Bannlyst
det var en svensk som uppfann hamsterhjulet
Citera
2022-07-31, 07:20
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Men det berodde på lagstiftningen i USA, annars hade hade amerikanerna tagit täten.

Pacemakern, ja den förpassas till högen av medeltida uppfinningar. Tillsammans med rullatorn.

Snillena levde visst förr i tiden. Nu för tiden finns inga snillen. Bara dumskallar.

Står ingenting om att han uppfann platta skärmar.

Källor och årtal? Annars är det bara fria fantasier.

"Gubbe i Skellefteå"?!?

Man ska nog också ha klart för sig att det är mycket svårare idag att komma på något som inte redan är gjort.

Jämför med exempelvis musikskapande och då kanske i synnerhet den gamla goda melodiska punkrocken. Det är en musikstil som till stor del spelas genom att använda en kombination av tre till fyra sk rockackord.

Band som The Offspring, Bad Religion, NOFX, Green Day med många flera har redan använt alla kombinationer så i nutid är det extremt svårt att komma på något nytt. Man måste snarare vidareutveckla gamla melodier eller komma på mer tekniska lösningar.

Förr fanns det inte så mycket bekvämligheter. Idag finns det något helt ofattbart mycket prylar som ska underlätta i vardagen osv.

Det är inte rättvist att ställa dåtidens snilleblixtar mot nutidens.
Citera
2022-07-31, 10:42
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Men det berodde på lagstiftningen i USA, annars hade hade amerikanerna tagit täten.
Du frågade efter moderna innovationer skapade av svenskar.
Jag gav dig en av de viktigaste som exempel.

Men då anser du att den inte ska räknas för att USA "egentligen" skulle ha varit före. Hur dum får man bli?
Alla utom dig anser iaf att svenskarna skapade den moderna mobiltelefonin.

Östen Mäkitalo was a Swedish electrical engineer. He is considered to be the one of the most important developers in modern times together with Laila Ohlgren, both engineers at Telia. Together they developed the Nordic Mobile Telephone (NMT) system and were the leading figures, representing Telia and Sweden, in the meetings with the other Nordic countries to find a common standard. Later they developed GSM and led the meetings to find a European and later world standard for mobile communication. They are many times considered the developer of the cellular phone and mobile telephony.

https://en.wikipedia.org/wiki/östen_Mäkitalo
Citera
2022-07-31, 10:43
Medlem
Citat:
Tetrapak 1944
Lättbetong 1920-talet
Sfäriska kullagret 1906
Lidokain, bedövningsmedel 1946
Tändstickan 1844
Separatorn från forntiden
AGA-fyren från början av 1900-talet
Skiftnyckeln 1892
Propellern 1830
Dynamiten 1866
Trepunktsbältet 1959

Rullatorn! 1978

De flesta uppfinningar är från 1800-talet eller början av 1900-talet.

Jag menar finns det verkligen ingenting modernt av betydelse som svensken uppfunnit?
färgmonitorn till datorer
Citera
2022-07-31, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Pallbjörnen ska vara en svensk uppfinning.

Det finns en gubbe i Skellefteå som har uppfunnit en säkerhetsväska, alltså typ en portfölj som man har viktiga dokument såsom kärnvapenkoder i, som är så otroligt revolutionerande att den används överallt.
Såna bruna läderväskor som de amerikanska kärnvapenkoderna finns i, till exempel?

Kan du länka bild. Jag blev nyfiken.
Citera
2022-07-31, 10:59
Medlem
EnCartes avatar
ABB:s robot med tvådelad arm som roterar på en platta och med en vridbar verktygshållare längst ut på armen, måste anses som den största svenska uppfinningen på senare tid, då den typen används överallt i världen idag. I stort sett används den typen av robot på alla fabriker där man använder robotar idag.
Den har påverkat hela världens industriproduktion och måste ses som en av de största uppfinningarna i världen under slutet av nittonhundratalet.
Senast redigerad av EnCarte 2022-07-31 kl. 11:03.
Citera
2022-07-31, 11:15
Medlem
Petra Wadström som tagit fram produkten Solvatten som renar vatten, som är mycket viktigt för tredje världen.

Hon har fått många priser för sin uppfinning sen 2008, omkring 340.000 personer (2019) har användning och renar sitt vatten med hjälp av Solvatten. Personligen tycker jag det låter lite för en så pass viktig produkt för en nödvändighet som rent vatten.
Citera
2022-07-31, 11:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Såna bruna läderväskor som de amerikanska kärnvapenkoderna finns i, till exempel?

Kan du länka bild. Jag blev nyfiken.

Som jag förstår det är det mjuka väskor.

Jag har aldrig sett en sådan, sök vidare på Kjell Lindskog som jag länkade till senare.

Jag har hört rykten som jag inte vågar skriva några detaljer om, men som indikerar att väskorna är otroligt säkra.
Citera
2022-07-31, 11:23
Medlem
Retsinas avatar
Genusvetenskap!
Citera
2022-07-31, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Petra Wadström som tagit fram produkten Solvatten som renar vatten, som är mycket viktigt för tredje världen.

Hon har fått många priser för sin uppfinning sen 2008, omkring 340.000 personer (2019) har användning och renar sitt vatten med hjälp av Solvatten. Personligen tycker jag det låter lite för en så pass viktig produkt för en nödvändighet som rent vatten.

Rent vatten är dessvärre inget folk tjänar pengar på därav ingen massadoption
Citera
2022-07-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Genusvetenskap!

Är ingen uppfinning i mina ögon men ett jäkla otyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in