Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det tragikomiska är att folk sitter och hånskrattar åt ryssar som inte har toaletter, men själva har vi problem med elektriciteten trots att vi är mycket rikare. Allt för att några idioter ska sitta och säga "Slava Ukraini".
Om det nu blir stora problem i höst så kommer det naturligtvis inte att fungera. Det blir social oro. Men kanske finns det smarta lösningar, som inte är så miljövänliga. För global warming är inte viktigt längre, slava ukraine hela dagen lång.
Vi får se vad som händer i vinter. Mig veterligen så har Sverige inga problem just nu. Priserna är något högre för att vara sommar.
Som jag sa Sverige, som nation har stor netto export av el. 5dagar av netto import är inte mycket. Finland och andra länder har mycket större problem. Sverige dagliga import är mest från Norge men samtidigt exporterar Sverige till Danmark, Finland, Norge, Polen, Tyskland. Men ledningarna kan bara exportera/importera en viss mängd.
Risken är att EU splittras i frågan och det är precis vad Ryssland vill, Men det kan få motsatt effekt, att man skickar mer vapen och ännu mer sanktioner emot Ryssland. Hur människor kommer reagera är svårt att säga om
Jag kan säga vädret kommer spela stor roll och bara inte Norra delen av världen utan även södra. till ex Kommer Brasilien få torka, Då blir det svårare att få LNG. Just nu gör den svalare sommaren i Japan att det går få tag i LNG. Japaner gillar aircons.
De länder som kommer drabbas i Europa är Tyskland, Slovakien och Tjeckien och kanske Ungern. Jag skulle även lägga till Finland. Men sen har du varje fattigt land som importer LNG. Pakistan skriker redan. Sri Lanka är en Failed state. Ryssland kommer klara sig 2-3år ekonomiskt. Sen kommer problemen och för ryssland är oljepriset det viktigaste och inte gasen.
Sen har vi jokern - covid. Kommer det tillbaks i höst så bromsar ekonomin ned automatiskt.
Här är en podcast som förklarar gasproblemet och vad ryssarna försöker göra.
https://podcast.silverado.org/episodes/analysis-of-the-war-in-ukraine-july-28-2022