2022-07-30, 23:55
Medlem
En stjärtrotor snurrar så fort att man inte ser den. Därför går folk in i dem ibland. Man får inte gå bakom mitten på en helikopter när man äntrar/lämnar.
Citera
2022-07-31, 00:05
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
En stjärtrotor snurrar så fort att man inte ser den. Därför går folk in i dem ibland. Man får inte gå bakom mitten på en helikopter när man äntrar/lämnar.

ja men ljudet då ? man hör väl den på tio mils avstånd.... ?
Citera
2022-07-31, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ja men ljudet då ? man hör väl den på tio mils avstånd.... ?

Utblåset från turbinen och huvudrotorn för sånt liv att du inte hör den. Dessutom är den tystare flöjlad än när helikoptern flyger.
Citera
2022-07-31, 00:32
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Kollade, en helikopter ger ifrån sig ca 100db, varje gång jag själv har flugit helikopter så är jag väldigt uppmärksam när jag är i närheten, pojken borde:
1 vart döv?
2 haft någon funktionsnedsättning?
3 tagit livet av sig?
Hoppas familjen får bra stöd mot traumat.

Jättehög volym ja. Han reflekterade väl inte över att ljudet även kom från den bakre delen av helikoptern och likadant med den kraftiga vinden/blåsten. Helt ärligt tror jag många skulle beskriva en helikopter så banalt som ett flygande fordon med en propeller på taket. 🚁 🚁 🚁

Men det mest horribla är ju varför de tilläts kliva ur helikoptern innan allt var avstängt, eller att det saknades tydlig markering för hur man fick/inte fick gå.
Citera
2022-07-31, 02:21
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Followed
Hur gick det med helikoptern. Var den dyr att renovera?
Huvudrotorn behöver bytas ut.
Citera
2022-07-31, 02:33
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Huvudrotorn behöver bytas ut.

Så du menar att man numer kallar stjärtrotorn för "Huvudrotor"?
Citera
2022-07-31, 03:05
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Selfie, gick troligtvis bakåt mot helikoptern och fattade inte... Som de som går över järnvägsövergångar injunkna i mobilen.
Men vafan är helikoptrar så låga? Jag flög en sån liten rund 4-manna en gång och där nådde man nog inte upp om man ens gick upprätt?

edit: Aha ja det kan ju varit den bakre rotorn också som du säger.

Jag tror att rotobladen suger upp en om man kommer för nära..? Det hände Anders Bagges hund, som dödades när han hoppade mot en heliopter. Nån sköning kom på besök utan att meddela i förväg, tyvärr. Ville göra en "storslagen entré" och väcka lite uppmärksamhet..
Citera
2022-07-31, 04:10
Medlem
Huvudlöst att hålla på med telefonen i en sådan situation.
Citera
2022-07-31, 04:58
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Kollade, en helikopter ger ifrån sig ca 100db, varje gång jag själv har flugit helikopter så är jag väldigt uppmärksam när jag är i närheten, pojken borde:
1 vart döv?
2 haft någon funktionsnedsättning?
3 tagit livet av sig?
Hoppas familjen får bra stöd mot traumat.

Huvudrotorn låter mest, sen finns det ofta lite motorljud och varma avgaser.
Bullret är såpass högt att det är direkt skadligt för öronen och hjälper knappast till för att man ska upptäcka stjärtrotorn.
Stjärtrotorn snurrar så fort att den oftast inte syns speciellt bra.

Jag har flugit mycket passagerare med helikopter som klivit på och av och gemensamt är att de flesta blir rätt stressade första gången, även de som fått utbildning innan.
Folk, även militärer som bör ha någon form av intränad stresstålighet beter sig irrationellt och stressat. Det är kända fakta, man brukar alltid eskortera civila passagersre som inte är utbildade för att eliminera risken att stressen får folk att börja bete sig galet.

Ryktet var väl att han som omkom var eskorterad i ”säkerhet” men sedan fick för sig att springa fram och selfie-fota sig?
Citera
2022-07-31, 06:59
Medlem
dwgs avatar
Finns de film på detta?
Citera
2022-07-31, 08:17
Medlem
En ny artikel har kommit i grekisk media som menar på att hans vänner inte ville samarbeta med polisen.

https://www.keeptalkinggreece.com/2022/07/30/fenton-jack-helicopter-investgation-obstacles/
Citera
2022-07-31, 08:21
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Jag tror att rotobladen suger upp en om man kommer för nära..? Det hände Anders Bagges hund, som dödades när han hoppade mot en heliopter. Nån sköning kom på besök utan att meddela i förväg, tyvärr. Ville göra en "storslagen entré" och väcka lite uppmärksamhet..

Låter märkligt; helikoptern kan ju flyga just genom att helikopterbladen pressar NER luft mot marken, så man/hunden borde ju bli nertryckt eller blåst åt sidan snarare än uppsugen.

OnT: i det här fallet är det tydligen stjärtrotorn det gäller. Gå aldrig i närheten av denna på en helikopter om inte allt är avstängt.
Tragiskt.

The man's parents were also headed to the same spot after a flight from Mykonos. However, the pilot of Bell 407 radioed to their helicopter informing them about the incident, the outlet further said.

The pilot of the second helicopter then turned towards Athens International Airport to prevent the man's parents witnessing the scene of the accident.

An investigation has been launched and the pilot of the helicopter which killed the tourist and two ground technicians have been arrested, Independent said.

https://www.ndtv.com/world-news/british-tourist-dies-after-being-struck-by-helicopter-blades-in-horrific-accident-in-greece-3194648
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in