Citat:
Ursprungligen postat av
Mistyarrow
Ryss-skräcken sitter hårt i benmärgen hos många märker jag. Men varför?
En av dina rysskompisar här länkade igår till några bilder på offren från det ryska massmordet på krigsfångar i Olenivka. Många av dem var "ofullständiga" människor, för att utrycka det milt.
Personer som är kapabla att göra så här mot försvarslösa krigsfångar, dvs bränna dem levande, är ju inget man vill ha i sitt land. Eller ens ha i Europa.
De hör hemma i en förseglad grotta.
Detta var dessutom ingen engångsföreteelse. Vi har ju också t.ex Butja:
Citat:
Bucha massacre
According to the mayor and other local authorities, approximately 1,300 bodies have been recovered from the town and surrounding areas, including 31 children. Photos showed corpses of civilians, lined up with their hands bound behind their backs, shot at point-blank range, which ostensibly gave proof that summary executions had taken place. An inquiry by Radio Free Europe reported the use of a basement beneath a campground as a torture chamber. Many bodies were found mutilated and burnt, and girls as young as fourteen reported being raped by Russian soldiers.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bucha_massacre
Efter Sovjetunionens fall var rysskräcken på väg att bli botad. Men i år har den kommit tillbaka, och är nog starkare än på mycket länge. Och så kommer det nog att förbli i åtminstone 50 år framöver.