Citat:
Ursprungligen postat av
Invektiv72
Vad menar du nu?
Ingenting av det som du länkar till bidrar till att skapa en insikt i den svenska elproduktionens beroende av rysk naturgas.
Fram med underlag nu!
Vi kan att säga att till ungefär 1% av vårt energibehov KAN eventuellt komma från Ryssland.
Naturgasimporten står för ungefär 3% (inräknat LNG).
Av dessa så kommer 30% av LNG via Ryssland, så ganska troligt Rysk gas.
Via ledningarna till Danmark så vet man inte, men europeiska gasen innan kriget var 40% rysk.
Så vi kan säga -35% rysk gas (30% LNG/40% rör).
Och 35% av de totalt 3% gas i elbehovet blir ungefär upp till max 1% Ryssland.