2022-07-29, 18:17
Medlem
Emellanåt utnämnd till världens sexigaste man, på ålderdomens dagar dessutom, och rätt så legendarisk, men saknar ändå en egen tråd. Nu råder jag bot på det, är man Bond-fantast så är hans filmer en rätt så stor del i ens cineastiska intresse. Inleder med en lista på hans filmografi:

Lilacs in the Spring (1954) Statist
The Condemned (1956) TV-film
No Road Back (1957)
Hell Drivers (1957)
Action of the Tiger (1957)
Time lock (1957)

Another Time, Another Place (1958)
Women in Love (1958) TV-film
Darby O'Gill and the Little People (1959)
Tarzan's Greatest Adventure (1959)
Without the Grail (1960) TV-film
On the Fiddle (1961)
The Frightened City (1961)
Adventure Story (1961) TV-film
Anna Karenina (1961) TV-film
Macbeth (1961) TV-film
The Longest Day (1962)

Dr. No (1962)
From Russia with Love (1963)
Goldfinger (1964)
Marnie (1964)
Woman of Straw (1964)
The Hill (1965)
Thunderball (1965)
Un monde nouveau (1966) Cameo som sig själv
A Fine Madness (1966)
You Only Live Twice (1967)

The Bowler and the Bunnet (1967) Regissör/Dokumentär
Shalako (1968)
The Red Tent (1969)
Male of the Species (1969) TV-film
The Molly Maguires (1970)
The Anderson Tapes (1971)

Diamonds Are Forever (1971)

España campo de golf (1972) spansk kortfilm
The Offence (1972)
Zardoz (1974)
Murder on the Orient Express (1974)
Ransom (1974)
The Dream Factory (1975) Dokumentär
The Wind and the Lion (1975)
The Man Who Would Be King (1975)
Robin and Marian (1976)
The Next Man (1976)
A Bridge Too Far (1977)
The First Great Train Robbery (1979)
Meteor (1979)
Cuba (1979)
Outland (1981)
Time Bandits (1981)
G'olé! (1982) Dokumentär/berättarröst
Five Days One Summer (1982)
Wrong Is Right (1982)
Sean Connery's Edinburgh (1983) Dokumentär

Never Say Never Again (1983)

Sword of the Valiant (1984)
Highlander (1986)
The Name of the Rose (1986)
The Untouchables (1987)
The Presidio (1988)
Indiana Jones and the Last Crusade (1989)
Family Business (1989)
The Hunt for Red October (1990)
The Russia House (1990)
Highlander II: The Quickening (1991)
Robin Hood: Prince of Thieves (1991)
Medicine Man (1992)
Rising Sun (1993)
A Good Man in Africa (1994)
Just Cause (1995)
First Knight (1995)
Dragonheart (1996)
The Rock (1996)
The Avengers (1998)
Playing by Heart (1998)
Entrapment (1999)
Finding Forrester (2000)
The League of Extraordinary Gentlemen (2003)
Sir Billi (2012) animerad/röst

Utöver det ett antal gästroller i TV-serier mellan 1955-1960, men detta är filmforumet.

Jag började plöja ovan lista när han gick bort häromåret, kom dock inte igenom allt, mer om det senare. Hade inte sett någon av dom som var före Dr. No och det var det jag var mest nyfiken på att se då, några korta kommentarer om det jag hann se, och lite mer.

En statistroll i Errol Flynn-rullen Lilacs in the Spring (1954) som var svår att urskilja, tror han syntes i en scen på en flygplats. Ingen film att se som Connery-fan, men en bra film i sig.

The Condemned (1956) En TV-film som jag inte hittade någon kopia på. Således osedd.

Filmen No Road Back (1957) handlade om bovar och banditer, Connery hade en liten roll som en av dessa skurkar, intressant sett till att hans karaktär hade ett talfel och detta fick Connery fuska fram. Möjligt att jag kommer se om den en gång till någon gång just pga Connery.

i Lastbils-filmen Hell Drivers (1957) spelar han en chaufför som kör lastbil för en gruva, större roller har Stanley Baker och Herbert Lom. Denna vill jag utan tvekan se, om inte pga Connery utan storyn, dom kör som stollar på smala dåliga vägar för att spara tid och bryr sig knappt om dödsolyckor, påminner lite om svenska filmen Raggare! (1959), finns även en svensk lastbilsfilms som jag inte ett än, Klippet (1982) som finns på CMore.

Action of the Tiger (1957) var sådär som film, återigen Herbert Lom i en större roll, men den är intressant ur Bond-perspektiv då den regisserades av Terence Young och hade med Anthony Dawson(Professor Dent i Dr. No) i en roll, så den ska jag se om.

Biroll som en svetsare i Time lock (1957) om en unge som blivit instängd i ett kassavalv med tidslås, där luften är på väg att ta slut. Connery svetsar trovärdigt som om han utbildning till det. bra film, ska se om pga combon bra/Connery/svetsning(fråga inte ).

Första huvudrollen kom i Another Time, Another Place (1958) mot Lana Turner, romantik givetvis under WW2-kriget, mer än så kan jag inte avslöja med risk för att spoila en utmärkande detalj, men den är bra. Har den på DVD och köpte även ett exemplar i uppskattad present till en kvinnlig Bond-fantast för många år sedan.

Jag hittade ingen kopia av TV-filmen Women in Love (1958).

Disney-filmen Darby O'Gill and the Little People (1959) minns jag sjutton inte ett jota från nu, vilket knappast ska tolkas som att den var dålig då den har 100% på RottenTomatoes. Så av den anledningen ska jag se om den. Den finns på svenska Disney+, dom även har en dokumentär om filmen under Extras-fliken, som jag inte hann se sist.

I en av många Tarzan-filmer från 50-talet(dock den råaste dittills) hade Connery en roll, Tarzan's Greatest Adventure (1959) som jag har för mig var ganska bra, jag ska se om den var tanken men då i ett Tarzan-plöjande, när det blir av får vi se. Lite kuriosa, titelrollen spelas av Gordon Scott, för femte gången, han hade innan dess efter 4st avböjt att medverka i fler Tarzan-filmer, men blev indragen i det hela igen, ring any bells?

TV-filmen Without the Grail (1960) hittade jag ingen kopia på.

Huvudroll i militärkomedin On the Fiddle (1961) som kändes som en dålig Kronblom eller 91:an Karlsson-rulle om jag minns rätt. Möjligt att jag ser om den för att bekräfta att den sen aldrig mer ska ses om. Men för Bond/Connery-fantaster kan den ändå vara intressant.

Herbert Lom har huvudollen i The Frightened City (1961), tredje gången han var med i samma film som Connery, minns inte nåt av den nu men har för mig den var bra, ska se om den. Samtliga Lom-filmer rekommenderas även för Clouseau-fantaster.

Hittade inte heller TV-filmen Adventure Story (1961)..
..men däremot såg jag Anna Karenina (1961) som jag inte minns mycket av, var usel bildkvalitet och även produktionskvalitén var väl lite tvivelaktig.

Tror inte jag hittade TV-filmen Macbeth (1961).

Den episka krigsfilmen The Longest Day (1962) hade en ganska stor ensemble-cast beståendes av John Wayne, Kenneth More, Richard Todd, Robert Mitchum, Richard Burton, Steve Forrest, Henry Fonda, Red Buttons, Peter Lawford, Eddie Albert, Jeffrey Hunter, Stuart Whitman, Tom Tryon, Rod Steiger, Leo Genn, Gert Fröbe, Irina Demick, Bourvil, Curd Jürgens, George Segal, Robert Wagner, Paul Anka och Arletty utöver Connery. Det enda jag minns är just Gert Fröbe's roll. Ska solklart ses om.

Sen börjar det komma filmer som mer kan diskuteras i Bond-tråden om man vill diskutera filmerna i sig.

Dr. No (1962)
From Russia with Love (1963)
Goldfinger (1964)

Fortsättning följer strax...(inlägget blev för långt)
Citera
2022-07-29, 18:18
Medlem
Det här var nog första filmen jag hade sett innan Connery's bortgång, Hitchcock's Marnie (1964) med Tippi Hedren. tror det finns en Hitchcock-tråd, men likt många av Hitchcocks-filmer så är den en njutning, bl a pga fotot.

Det räckte inte med Lana Turner, utan Connery skulle även ha en huvudroll mot Gina Lollobrigida(Falcon Crest-fans ser genast en koppling) i Woman of Straw (1964), som även hade med en stor lustjakt vilket gav mig Thunderball-vibbar. Ska ses om.

The Hill (1965) är möjligtvis mer känd sett till att den är regisserad av Sidney Lumet, ska ses om, troligtvis i en Lumet-plöjning.

Thunderball (1965) Ser man på, lustjakt igen!

Harry Saltzman producerade Un monde nouveau (1966) där Connery har en cameo, jag fick inte sett den, men den borde gå att få tag i.

Halvt obegripligt dålig om jag minns rätt var A Fine Madness (1966) vilken var regisserad av Irwin Kerschner, som i sin tur avslutade sin karriär som regissör med följande tre filmer(vilket är en iögonfallande trilogi): The Empire Strikes Back (1980), Never Say Never Again (1983) och RoboCop 2 (1990). Jag ska dock se om den pga Connery för att se om det finns några bra detaljer med den som jag missade sist. Eller kanske som en Kirshner-tråd.

I You Only Live Twice (1967) kommer männen först. Bara att skriva det gjorde mig sugen på Peking Duck.

Såg ej dokumentären The Bowler and the Bunnet (1967) som Connery regisserade, vet inte om den går att få tag men ska leta vid tillfälle.

Turner, Lollobrigida, och nu mot Brigitte Bardot i Shalako (1968) som jag inte minns nånting av. Ska därav ses om. Även Honor Blackman är med.

Sovjet/italienska The Red Tent (1969) minns jag inte mycket av, men den ska ses om, udda med Bond i en sovjetisk film.

Fick ej sett TV-filmen Male of the Species (1969).

The Molly Maguires (1970) hade jag sett innan, om fulspel i en kolgruva.

Återigen regisserad av Sydney Lumet i The Anderson Tapes (1971) som jag inte minns mycket av, Men Christopher Walken hade en liten roll.

Back to business i Diamonds Are Forever (1971). Är jag på fel/rätt humör(take your pick) så är detta bästa Bond-filmen, för jag sitter mest och skrattar åt den.

Jag gick bet på att gräva fram spanska kortfilmen España campo de golf (1972).

Här kommer en mer okänd men riktigt bra film, Lumet-regisserade The Offence (1972) där Connery verkligen försökte slå sig fri från hjälte/Bond-roller. Bara sett den en gång men den ska tveklöst ses om. Tredje samarbetet med Lumet.

Mest udda i Connery's karriär är nog Zardoz (1974) som väl har bättre rykte idag än då. Kanske lite före sin tid. Påminner mig om Don Johnson i A boy and his dog (1975), A clockwork orange (1971) plus en del andra McDowell-filmer från den eran och Terry Gilliam's galna världar. Förtjänar nästan en egen tråd, eller om den kanske hör hemma i en kultfilms-tråd, men även i denna tråden

Fjärde Lumet-samarbetet blev Murder on the Orient Express (1974), ska snart ses om i min Ingrid Bergman-plöjning, men i övrigt så är jag märkligt negativt inställd till denna film. Jag har nog kommit helt fel in i den varenda gång. Skam den som ger sig.

Ransom (1974) är en av mina favoriter. Snö, flygplats, terrorister, Connery, norrmän(och viss norsk dialog om jag minns rätt), regisserad av finnen Caspar Wrede. Vad kan gå fel? Inget! Rekommenderas även för fans av första Hamilton-filmen Täcknamn Coq Rouge (1989).

Såg ej dokumentären The Dream Factory (1975).

Jag minns inte ett jota från The Wind and the Lion (1975), således ska den ses om. Förmodligen anses den idag vara superrasistisk, för Connery spelade väl en arab i den?

Minns knappt något ur The Man Who Would Be King (1975) heller, men han spelade mot Michael Caine, som vid tidpunkten var en av Englands andra hemliga agenter i Harry Palmer-filmerna.

Connery och vackraste någonsin Audrey Hepburn som titelrollerna i Robin and Marian (1976) med Robert Shaw på ett hörn. Var väl sådär men ska ses som.

Vid filmen The Next Man (1976) tog det stopp, eftersom den var omöjlig att hitta en tillräckligt bra kopia av. Cirkulerar en superbrusig usel kopia, så jag kom tyvärr av mig, även om jag hade sett flera av dom direkt efterföljande Connery-filmerna året före, så det gjorde inte så mycket då. Har dock hittat en lösning att få sett den nu i förhoppningsvis en bättre kopia, om någon är intresserad.

Återkommer till tråden framöver när det setts mer Connery.

Om trådstarten uppskattas, varsågoda.
Senast redigerad av pumahunter 2022-07-29 kl. 18:23.
Citera
2022-07-29, 21:50
Medlem
Huvudleds avatar
Har bara sett Connery som "James Bond", i "The Rock", "Jakten på Röd Oktober" och "Indiana Jones och det sista korståget".

Tycker att han gör bra insatser i alla dessa. Såg om "The Rock" för inte så länge sedan nästan enbart för att Sean Connery är med. Men jag blev lite inspirerad av din lista. Ska se om man kan hitta nån mer film att se snart.
Citera
2022-07-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudled
Har bara sett Connery som "James Bond", i "The Rock", "Jakten på Röd Oktober" och "Indiana Jones och det sista korståget".

Tycker att han gör bra insatser i alla dessa. Såg om "The Rock" för inte så länge sedan nästan enbart för att Sean Connery är med. Men jag blev lite inspirerad av din lista. Ska se om man kan hitta nån mer film att se snart.
Roligt att man kan inspirera. Även om flera av hans 90-talsfilmer är sevärda så tycker jag dom verkliga guldkornen gjordes under 50- till 80-talet. Om inte annat kan man göra det enkelt för sig och se det som finns på dom streamingtjänster man eventuellt har tillgång till i släkten.

Följande ligger uppe just nu, och jag blev själv överraskad när jag kollade upp vad som fanns, hade helt missat den som finns på Netflix, även om den redan låg med i min lista där, dock då enbart baserat på årtal:

Darby O'Gill and the Little People (1959) plus tillhörande dokumentär Captured the King of the Leprechauns (1959) Disney+.
The Frightened City (1961) Netflix <-----
Time Bandits (1981) Cineasterna
The Untouchables (1987) Paramount+
Indiana Jones and the Last Crusade (1989) Viaplay, möjligtvis även Paramount+
Family Business (1989) Viaplay
The Hunt for Red October (1990) Prime/Paramount+
Medicine Man (1992) Disney+
The Rock (1996) Disney+ & Paramount+
Entrapment (1999) Viaplay
The League of Extraordinary Gentlemen (2003) Disney+

Denna sökningen hos JustWatch borde plocka fram allt tillgängligt med Sean Connery förutsatt att formatet för URL'en är detsamma över tid:

https://www.justwatch.com/se/search?sort_by=release_year&q=Sean%20Connery&perso n_id=6833

Sorterat på utgivningsår, så äldst längst ner, vilket man får scrolla fram.
Senast redigerad av pumahunter 2022-07-29 kl. 22:58.
Citera
2022-07-29, 22:44
Medlem
Huvudleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Roligt att man kan inspirera. Även om flera av hans 90-talsfilmer är sevärda så tycker jag dom verkliga guldkornen gjordes under 50- till 80-talet. Om inte annat kan man göra det enkelt för sig och se det som finns på dom streamingtjänster man eventuellt har tillgång till i släkten.

Följande ligger uppe just nu, och jag blev själv överraskad när jag kollade upp vad som fanns, hade helt missat den som finns på Netflix, även om den redan låg med i min lista där, dock då enbart baserat på årtal:

Darby O'Gill and the Little People (1959) plus tillhörande dokumentär Captured the King of the Leprechauns (1959) Disney+.
The Frightened City (1961) Netflix
Time Bandits (1981) Cineasterna
The Untouchables (1987) Paramount+
Indiana Jones and the Last Crusade (1989) Viaplay, möjligtvis även Paramount+
Family Business (1989) Viaplay
The Hunt for Red October (1990) Prime/Paramount+
Medicine Man (1992) Disney+
The Rock (1996) Disney+ & Paramount+
Entrapment (1999) Viaplay
The League of Extraordinary Gentlemen (2003) Disney+

Denna sökningen hos JustWatch borde plocka fram allt tillgängligt med Sean Connery förutsatt att formatet för URL'en är detsamma över tid:

https://www.justwatch.com/se/search?sort_by=release_year&q=Sean%20Connery&perso n_id=6833

Sorterat på utgivningsår, så äldst längst ner, vilket man får scrolla fram.

Ska se om jag kan hitta något av detta och ta mig tid att se på. Återkommer i tråden om jag får tummen ur.
Citera
2022-07-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudled
Ska se om jag kan hitta något av detta och ta mig tid att se på. Återkommer i tråden om jag får tummen ur.
Ingen brådska, jag hoppas den här tråden överlever dom flesta av oss.

Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Jag har sökt efter namnet på en 60-tals (tror jag) film i många år nu.

Den handlar om ficktjuvar, eller nån slags ficktjuvsliga. hur de liksom organiserar sig och ska bli bättre.

De håller bland annat på att öva sig på mannekänger med pinglor och klockor som då låter om de är för osmidiga.

Nåt som känns igen ?!? såg den när jag va riktigt liten..så det här är allt jag minns. och de starka technicolor-färgerna som får mig att misstänka 60-tal. jag vet inte ens om technicolor är rätt uttryck men jag tror ni förstår vad jag är ute efter
Citat:
Jag tror du menar Harry in Your pocket/Sno på, Harry (1973) med James Coburn. Sändes på SVT 1990 och Kanal 5 1992, plus flera gånger på TV4Film 2006-07.

Dock finns grejen med att tjuvar tränar utan att vibrera klockor med i minst en till film, men då kan det röra sig om snören motsvarande såna där laserstrålar. Kan det vara Entrapment (1999) med Sean Connery jag tänker på? Jag startade ju tusan en tråd om herren igår, det borde jag ha koll på. Har dock bara sett filmen en gång för över 20år sedan.
Citat:
Ja men herregud det är fan den, det KAN inte va nån annan film....räckte med några sek av officiella trailern så känner jag mig bergsäker...Fan va roligt, tack. härligt format, Jag förstår verkligen Tarrantino. ska bli spännande att se.

Jasså det var du som startade den tråden, haha ännu roligare....för jag hade precis sett om Goldfinger när jag såg den tråden. Tyvärr skulle jag inte sett om den...minnena var bättre...haha. Så vad heter den flummiga rullen med Connery där han bara har på sig nåt rött tygstycke som kalsong ?? nåt värt att se ?!?
Rött tygstycke är hans sexuellt optimala klädsel i Zardoz (1974), den är värd att se flera gånger.

Du försöker minnas gamla filmer från 70-talet med James Coburn, du såg Goldfinger (1963) igår, och nu fantiserar du om Connery i sexiga attiraljer, du verkar vara en vettig person!

Apropå Connery och Coburn, om du aldrig sett dom eller helt glömt av dom, missa inte dom två Coburn-filmerna Our Man Flint (1966) och In like Flint (1967), dom gjordes för att kapitalisera på Connery's Bond-filmer. Fans av Austin Powers-filmerna borde känna igen Flint's ringsignal.
Citera
2022-07-30, 19:39
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ingen brådska, jag hoppas den här tråden överlever dom flesta av oss.

Rött tygstycke är hans sexuellt optimala klädsel i Zardoz (1974), den är värd att se flera gånger.

Du försöker minnas gamla filmer från 70-talet med James Coburn, du såg Goldfinger (1963) igår, och nu fantiserar du om Connery i sexiga attiraljer, du verkar vara en vettig person!

Apropå Connery och Coburn, om du aldrig sett dom eller helt glömt av dom, missa inte dom två Coburn-filmerna Our Man Flint (1966) och In like Flint (1967), dom gjordes för att kapitalisera på Connery's Bond-filmer. Fans av Austin Powers-filmerna borde känna igen Flint's ringsignal.

Hahaha ja jag är skitvettig i mina filmval ... jag får dra hem Zardoz och Our man Flint också då
Jag älskar udda lite gammalt kvalité...dagens mög får man bara epilepsi, depression och huvudvärk av att se.

Du verkar vara en riktig filmfantast ?? jag är ingen såndär superduperintresserad men jag kan skilja kvalité från skräp....en polare envisades tex med att se en john wick film, de där med Keanu Reeves där det enbart skjuts hela tiden, och tillslut gick mitt eget eviga klagande på filmen mig själv på nerverna. haha. Jag har nog ett intresse som kan växa, för ofta fastnar jag på analyser av filmer..

och tex allt av bröderna Cohen ska ju ses
Citera
2022-07-30, 21:17
Medlem
Dorniers avatar
Connery fick väl ett uppsving i karriären i slutet av 80-talet efter The Untouchables (1987). Hans filmer under 70-talet blev väl inga jättestora framgångar och var väl inte så intressanta heller kanske.

Det var väl en av anledningarna till att han återvände till Bond-rollen i Never Say Never Again (1983), att karriären hade gått sådär efter han slutat spela Bond? Men The Untouchables (1987) var en bra film som blev en succé. Jag har fått intrycket att det var den filmen som gjorde att Connery fick göra större filmroller igen. (Men jag kanske har fel, har inte superkoll på Connery utanför hans Bondfilmer).

Hur som helst, Entrapment (1999) är bra också, en heist-film som är litegrann som en Bondfilm, bättre än Pierce Brosnans Bondfilmer under 90-talet, anser jag.

Den äldre Connery var lite annorlunda mot Connery på 60-talet. Han var alltid lite tunnhårig och då bar han en "hair piece" för att dölja flinten. Som äldre brydde han sig inte om det.

Som äldre lät han annorlunda också, han uttalade s som sh. I'm shorry, I shee, osv. Det har folk ofta skojat om i olika sammanhang. Men så pratade han inte på 60-talet.
Citera
2022-08-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Tygstycke, tanga är det ju. Filmen heter Zardoz.
Frågan besvarades här i Sean Connery-tråden, det var kanske lite dumt av mig att flytta just den delen av inlägget hit eftersom du inte såg det.

Sen tror jag inte tanga är det korrekta begreppet för Connery's sexuellt optimala klädsel i Zardoz (1974), är tveksam till om klädseln har något korrekt namn, då den inte härstammar från våran planet. Ska dock se om filmen snart så ska hålla utkik efter eventuella beskrivningar på den!

Citat:
Du verkar vara en riktig filmfantast ??
Kanske, men jag känner mig ofta väldigt okunnig jämfört med mer luttrade filmrävar på forumet. Dock har jag väl likt många vettiga personer helt lessnat på moderna produktioner från Hollywood och västvärlden. Känner ingen som helst saknad, finns hur mycket som helst att upptäcka från 1910-talet till 70- eller 80-talet, även om jag har lessnat på dom mesta av Hollywood's storfilmer från sistnämnda årtiondet.

Som synes i denna tråden finns det ju massa gamla Connery-filmer att upptäcka, för dom flesta antar jag, jag har själv ännu inte sett alla, men återkommer till det när jag är klar med The Next Man (1976) vilket ska bli någon dag. Dom flesta som huvudsakligen bara klarar av att se nya filmer brukar ändå har en öppning för just gamla Bond-filmer, så Connery's katalog kan väl kanske vara en väg för att slå sig fri från det moderna hjärntvättsskräpet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Connery fick väl ett uppsving i karriären i slutet av 80-talet efter The Untouchables (1987). Hans filmer under 70-talet blev väl inga jättestora framgångar och var väl inte så intressanta heller kanske.

Det var väl en av anledningarna till att han återvände till Bond-rollen i Never Say Never Again (1983), att karriären hade gått sådär efter han slutat spela Bond? Men The Untouchables (1987) var en bra film som blev en succé. Jag har fått intrycket att det var den filmen som gjorde att Connery fick göra större filmroller igen. (Men jag kanske har fel, har inte superkoll på Connery utanför hans Bondfilmer).

Hur som helst, Entrapment (1999) är bra också, en heist-film som är litegrann som en Bondfilm, bättre än Pierce Brosnans Bondfilmer under 90-talet, anser jag.
Jag tycker själv dom gamla Connery-filmerna från 1956-86 är intressanta, just eftersom han är Bond, en älskad karaktär i min cineast-hjärna, så jag finner stor glädje i att få se han i andra roller före, under tiden och efter. Även om det finns en hel del bra filmer från 1987 och framåt så har jag sett dom flesta till ända. Återkommer till det i min sammanfattning om dom nyare längre fram.

Gällande starten på Connery's andra runda för att lustigt anknyta till hans golfintresse, så var givetvis Hollywood-blockbustern The Untouchables (1987) och hans Oscars-belönade roll i den det som fick upp honom permanent på allmänhetens näthinnor igen, men jag skulle vilja säga att både Highlander (1986) och Name of the rose (1986) från året innan hade en del i det. Ingen av dom var så värst stora i USA, men nådde publik och popularitet i Europa.

Frågan är hur man ska väga in Never Say Never Again (1983) i grunden till hans andra runda. Den var ju populär på bio men jag vet ändå inte, känns inte som att det var den som lyckades få honom stor igen.
Citera
2022-08-02, 11:04
Medlem
Han har gjort många bra men favoriten är nog Outlander. Kan det vara hans lugnaste?
Citera
2022-08-09, 21:29
Medlem
Nu har jag sent omsider fått sett The Next Man (1976) där Connery spelar en arab som ställer arabvärldens relationer med judarna uppochnerpå, med efterföljande kalabalik. Det tar 23 min innan man får se honom i bild med dialog, en tidigare scen syns hans knappt i.

Massa vackra on location-shots från bl. a New York med en helikopterfärd runt gamla WTC1/2, som gör att man önskar att filmen var restaurerad i 4K, kan inte minnas så fina bilder på dom förut i någon annan film. Storymässigt är filmen väldigt lik senare Entrapment (1999)..

Börjar ganska rått med..

Holland Taylor(rödhåriga mamman från 2½ Men) gör sin filmdebut i en liten biroll som TV-host, och Lance Henriksen dyker upp som amerikansk agent, plus att Adolfo Celi känd från Thunderball (1965) än en gång delar kvinna med Connery. Det får han en än gång ångra.

Ingen film att rekommendera för casual viewers, men däremot intressant sett till storyn om arabvärlden, OPEC, och för Connery-fans. Den står ut, tyvärr i fel riktning, men ändå intressant.

Som sagt omöjlig att få tag i bra HD-kopior av, men vill någon Bond- eller Connery-fantast på forumet se den..

Citera
2022-08-09, 21:50
Medlem
XtraXs avatar
Ricky Bobby: Wow. I feel like I’m Highlander!
Jean Girard: What is the Highlander?
Ricky Bobby: It’s a movie. It won the Academy Award.
Jean Girard: Oh for what?
Ricky Bobby: Best movie ever made.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här