• 1
  • 2
2022-07-30, 14:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
I den här tråden tänkte jag att vi kunde diskutera hur mycket bättre vårt liv blivit när vi gav upp smarttelefonen och bytte till en gammeldags knapptelefon.
Även det som har blivit sämre, köpråd, att tänka på och andra tips och tricks.

Lite bakgrund. Jag tappade min iphone 4 i en älv när jag var och fiskade och kände att hela mitt liv blev förstört, utifrån det så bestämde jag mig för att det inte skulle bli så igen och gick på clas olssons och köpte en knapptelefon, acel?, för 99kr. Ett mycket bra val, redan efter ett par månader kunde jag märka stor skillnad på mig själv, jag hade mer tid för mig själv, bättre koll på min ekonomi och betydligt mindre hemligheter.
Det har nu gått 4 år och 6 måndare och jag har nu bytt upp mig till en nokia för 199kr. Anledningen till att jag bytte telefon var för att den första blev överkörd av en lastbil, men den gick inte sönder helt, men tyvärr så blev displayen väldigt seg av olyckan.
Något som var väldigt dåligt med den första telefonen var ljudet. Även på max inställningar så var det ibland mycket svårt att höra vad människan på andra sidan sa. Jag upplever också att knapptelefonerna är mer känsliga för svett i byxfickan, vilket också ger betydligt sämmre ljud. Nokian är dock fortfarande mycket bra ljudmässigt efter över 3 års användande. Något jag skulle önska vore att butikerna skulle erbjuda ljudtest innan man investerar i en ny guldklimp.

Batteritid, vilken upplevelse, jag laddar mobilen max var 14 dag. Därimot så önskar jag att det vore lite mer batteritid kvar när den väl varnar.

Jag skrev tidigare att min ekonomi har blivit bättre och det har den verkligen, inga fler spontanköp på internet, inget bankid, en knapptelefon ger också ett ansvar att veta ungefär hur mycket pengar jag har att använda till olika saker då jag inte har tillgång till banken 247 för att flytta pengar och länsa mitt sparkonto. Ibland kan jag känna att livet är lite mer som förr vilket gör mig mycket glad. Jag får också gratis känsloträning. Under corna gick det tex inte att åka buss utan smarttelefon i min kommun, det innebar ett par riktigt långa promenader med mycket ilska som jag får träna på att hantera.

Sen kommmer vi till det viktigaste, närvaro. Vilken skillnad, det är som två olika liv. Jag upplever ibland att jag har nästan obegränsat med tid. Det finns inget att fly till, inget att ta upp ur byxfixkan som kan underhålla mig eller svara på alla frågor. Tyvärr är det svårare att hitta samtalspartners som inte använder smarttelefoner och i en del sällskap så kan jag känna att det är sorgligt när det sitter 5 st och tittar i en skärm, eller alla som ska visa en video eller bilder, allt sånt känns som en svunnen tid för mig.

Jag ser en del risksoner för mitt liv med knapptelefon, parkering och resor är väl dom 2 som står ut mest just nu. Man vet aldrig när politikerna vill göra det svårare för människor som inte är uppkopplade 247.

Med det här så ger jag er en utmaning att pröva ett liv utan den smarta telefonen, lycka till.
Har 2 telefoner en Samsung klösbräda och en antik Nokia med knappar och den är alltid med och är man i bilen och det ringer tar man upp den med en hand och med tummen svarar och har den mellan axel och kind utan att behöva titta på den alls man fortsätter titta på vägen. Klösbrädan ligger hemma och används bara till att läsa här, väder, nyheter, blocket och kolla mail den är inte ens rolig att prata i.
2022-07-30, 18:29
Moderator
Rassas avatar
Trådar om knapptelefoner finns. Var vänlig sök innan ny startas. Låst. /Moderator
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback