2022-07-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbpolish
Största problemet är ju hyrskotrarna. Skulle de ta bort ännu fler eller tas bort helt så folk får köpa egna, så hade det blivit mycket bättre. De som har egna har oftast mycket mer vett i skallen än de som hyr på stan
Folk är förstås mycket mer rädda om en egen skoter, den kommer inte att slängas hur som helst. Att dela ut sådant här till lågt pris ger typ "tragedy ofthe commons" effekt.
Det är hyrskotrarna som är problemet, inte om folk kör egna.
Citera
2022-07-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det måste vara en av de mest sinnessjuka beslut som tagits. Nu kommer alltså vägarna svämmas över med tusentals sanslösa idioter på scotrar i 20 km/h, helt utan körkort eller åldersgräns, bland bilar och all annan trafik, ska det minska olyckorna? Alla traktorförare och mopedbilar som går för sakta kommer inte vara samma irritationsmoment men å andra sidan kommer även dessa hindras av vingliga scootrar i vägbanan.

Driver du eller? Varför ska man köra på en skoter på gångbana? Jag äger en egen och åker ytterst sällan på gångbana/trottoar. Man kör väl på Cykelbanan /Gemensam cykel och gångbana?

På en trottoar eller gångbana går ju inte åka ändå, alldeles för mycket folk och trångt.

Kör verkligen folk med sina skotrar på trottoarer eller gångbanor, jag har inte upplevt det speciellt mycket. Det är väl mest kidsen typ 10-17år som kör på trottoarer och gångbanor
Citera
2022-07-28, 21:11
Medlem
godboys avatar
Den stora frågan är hur stort genomslag kommer lagen få? De idioter som far fram utan hänsyn till någon annan är väl inte direkt kända för att vara hänsynstagande medborgare. Vilka ska kontrollera att det efterlevs? Polisen lär ju inte ha tid med detta,
Citera
2022-07-29, 01:27
Bannlyst
har ägt elscooter i flera år nu upplåst till runt 30 kmh har aldrig haft problem aldrig kört på någon aldrig nuddat någon alltid försäkrat på att inte köra nära någon om jag ska förbi, på gångbana så kör jag sakta bakom gående och kanske säger ursäkta kan jag komma förbi, men oftast kör jag bakom bara tills dem märker mig, det är synd att scootrar nu börjar förstöras

(FB) friheten med elscooters är för bra för att vara sant hur länge varar den (elspark)
Citera
2022-07-29, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias71
Ja I gångfart. Vi har fått det på en vägsträcka hemma. Max 6 km/h gäller för bilar med. Eller 7 km/h

Blir intressant att se hur gågatorna i city blir efter den 1 September.
Citera
2022-07-29, 09:00
Medlem
Blattarna som drar runt maskerade med trimmade scooters i mitt område kommer absolut att respektera denna nya lag.

Ska bli skönt att slippa se sig om över axeln varje gång man går ut med hunden så stackarn inte blir påkörd.

Citera
2022-07-29, 12:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Uppdelningen i gångbana, cykelbana, kollektivfil och övrig trafik-fil visade sig vara idiotisk, eftersom den inte alls kunde förutse utvecklingen av nya fordonsslag.

En gångbana, och sedan breda gator för alla andra fordon är det enda rimliga.
Citera
2022-07-29, 21:17
Medlem
twoeggss avatar
Jaha varför måste man ha en särskild lag just för elsparkcyklar? Trodde samma regler som för cyklister gäller för elsparkcyklar dvs att man inte får åka på gångbanor? Säger väl sig självt att gångbanor är för gångtrafikanter, dvs allt annat hör inte hemma där. För övrigt är cyklister betydligt farligare än elsparkcyklister eftersom de ofta cyklar fort
Senast redigerad av twoeggs 2022-07-29 kl. 21:22.
Citera
2022-07-29, 23:39
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jaha varför måste man ha en särskild lag just för elsparkcyklar? Trodde samma regler som för cyklister gäller för elsparkcyklar dvs att man inte får åka på gångbanor? Säger väl sig självt att gångbanor är för gångtrafikanter, dvs allt annat hör inte hemma där. För övrigt är cyklister betydligt farligare än elsparkcyklister eftersom de ofta cyklar fort

2 problem med elscootrar,

dom är mycket tyngre än cykel och kör ofta i maxfart vilken cyklister sällan gör, iaf inte på trottoar. och många gånger är dom väldigt nonchalanta att det är nästan på håret dom åker in i en, det problemet har jag inte med cyklister som sagt... och sen att dom dumpas hejvilt i gång och cykelbana är ytterligare ett problem. jag lovar den dagen nån åker på mig då kommer den personen åka in till sjukhuset en lång tid..

hade folk inte varit såna mongon så hade en sån lag inte behövts än men visar ju bara att människor är inte redo ta sånt ansvar tydligen
Citera
2022-07-30, 07:08
Medlem
Och ej tillåtet heller att åka två på elsparkcykeln.
Då väntar 500 kr i böter och fem år i belastningsregistret. Ser ändå flera
varje dag, står som två muppar på elsparkscykeln åkandes i trafiken.

Det här gäller för elsparkcyklar.
https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel

Trafikkontrollen utfördes av polisen på Södermalm.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...elsparkcyklar/

Så Polisen lär få mycket att göra nu efter den 1 September, uppdraget elsparkscykels-övervakning borde nog läggas över på väktarbolagen också om de ska kunna hinna med allt och få bukt med cirkusen.
Citera
2022-07-30, 12:37
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privata
Så Polisen lär få mycket att göra nu efter den 1 September

Varför det? Det finns ju massor av brott som polisen sällan eller aldrig bryr sig om, för att de prioriterar viktigare saker. Det är nog rätt lugnt att fortsätta åka två på en sparkcykel. Möjligen ligger man dåligt till om det händer en olycka.
Citera
2022-07-30, 15:23
Medlem
Gäller nya lagen om hyrskotrar endast? Eller folks privata egendom också? Någon som vet?

Mvh,

Tygkassen22
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in