2022-07-30, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Finns väl inga hus där men visst Stuvsta nästgårds skulle jag hellre bo i än Smedslätten.

Ja du får ju ett slott i Stuvsta för en skrubb i Smedslätten. Så kommer det vara om 1 och 10 år också. För folk resonerar inte som du och kommer heller inte göra det
Citera
2022-07-30, 10:38
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Ja det är fantastiskt. Vilka vinnare till människor! Gräddan av Sveriges medborgare, rikets ryggrad. För inte sparar typ umeå-bor eller ystad-bor i aktier? Det är de väl för bonniga för och begriper sig inte på.

Vi pratar alltså om snitt här. Att Stockholmare sparar och tjänar mer i snitt jämfört med riket. Är det så svårt att förstå? Smartare är de faktiskt också, de förbannade 08-orna! https://cornucopia.se/2014/06/stockholmare-ar-smartare-lantisar/

Det verkar som att lönerna (oavsett yrke) ligger runt 15-20% högre i Stockholm. Baserat på officiella lärarlöner jämfört med nationella medel. https://pedagog.stockholm/jobba-i-stockholms-stad/loner-for-lararjobb-i-stockholm/#:~:text=F%C3%B6rskoll%C3%A4rare,f%C3%B6rskoll%C3% A4rare%20%C3%A4r%2039%20000%20kronor. T.e.x 39K för en förskollärare i Stockholm kontra 33K i riket om man tittar på https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/Search/?lon=f%C3%B6rskoll%C3%A4rare

Absolut inga nivåer som motiverar bostadspriserna. Men ändå en faktor
Citera
2022-07-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DummaJavlaSvensken
Vad är det som lockar med området
Inget särskilt egentligen men jämfört med Lidingö och Smedslätten skulle jag definitivt välja Stuvsta eftersom jag ännu inte är död.
Citera
2022-07-30, 10:45
Medlem
Citat:
Inget särskilt egentligen men jämfört med Lidingö och Smedslätten skulle jag definitivt välja Stuvsta eftersom jag ännu inte är död.

Ja vem vill bo i ett av sveriges vackraste områden i en klassisk 20-tals villa ett stenkast från badplats i Mälaren, homogen befolkning, skolor med det högsta betygssnittet i Stockholm, inget stök eller stökområde på mils avstånd men ändå 15 min till innerstan när man kan bo i Stuvsta.
Citera
2022-07-30, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja du får ju ett slott i Stuvsta för en skrubb i Smedslätten. Så kommer det vara om 1 och 10 år också. För folk resonerar inte som du och kommer heller inte göra det
Jo det gör de. det är bara en fråga om tid. Ett slott i Texas ger dig ett tält i Seattle idag.

Nu är Seattle ett ställe alla högermänniskor hatar men det är fortfarande dyrast i landet.

Det börjar bli töntigt att ha skägg, det är töntigt att köra Porsche sedan länge, snart blir det töntigt att bo på Lidingö ha ha.
Citera
2022-07-30, 10:58
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det börjar bli töntigt att ha skägg,

Nu börjar vi gå ordentligt OT men; Ursäkta? Neckbeards kanske men fylliga skägg mördar ju folk för idag!

Citat:
det är töntigt att köra Porsche sedan länge

Stämmer ändå hyfsat bra men det är en generationsfråga. Är man runt 40+ är det nog fortfarande lite coolt. Annars är det Tesla som gäller för "de vakna".

Citat:
snart blir det töntigt att bo på Lidingö ha ha.

Högst tveksamt.

Stabila skolor, boendemiljö och homogent gullegull lär inte bli mindre populärt i takt med att kriminaliteten blir större. Hade man kunnat investera i fastigheter på Lidingö som index via något värdepapper hade jag gjort det!
Citera
2022-07-30, 11:02
Medlem
Citat:

Alla villakvarter är väl rätt trista dock oavsett var de ligger? Lite det som är nackdelen med att bo i villa till att börja med och varför många bor kvar innanför tull.

Fördelen med säg Lidingö över områden som Huddinge är att man slipper oroa sig ifall man lämnar bilen på uppfarten istället för i garaget över natten eller om frun är ute och går på kvällen. Nu är väl Stuvsta lugnare men närheten till Rågsved är något som diskvalificerar det för mig, jag vill inte ha ett utsatt område nästgårds då oroligheter tenderar att spridas med tiden.

Det är problemet med att hitta hus i Stockholm rent generellt, för många områden man vill ha distans till i sin bostad vilket gör att man är beredd att betala rätt mycket extra för att uppnå det.
Citera
2022-07-30, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nu börjar vi gå ordentligt OT men; Ursäkta? Neckbeards kanske men fylliga skägg mördar ju folk för idag!

Stämmer ändå hyfsat bra men det är en generationsfråga. Är man runt 40+ är det nog fortfarande lite coolt. Annars är det Tesla som gäller för "de vakna".

Högst tveksamt.

Stabila skolor, boendemiljö och homogent gullegull lär inte bli mindre populärt i takt med att kriminaliteten blir större. Hade man kunnat investera i fastigheter på Lidingö som index via något värdepapper hade jag gjort det!
Det är synd om ungarna på Lidingö som har en alkoholiserad farsa som terroriserar familjen, de har ingenstans att vända sig, sånt händer ju inte där.

Ingen unge på Lidingö är korkad heller ha ha alla kommer ju in på Handels. Vi kommer få se en svensk Breivik inom vår livstid och den djäveln kommer komma från Lidingö.
Citera
2022-07-30, 11:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Snittet ligger inte långt därifrån och då har du en massa sjukskrivna, studerande osv som drar ned det. De sistnämnda efterfrågar inte heller BR.

Skulle säga att för heltidsarbetande boende i Stockholms innerstad i BR är snittet över 55.

En utbildad lärare tjänar kanske 45-50 i snitt i Stockholms innerstad tex. Snittet ligger runt 43 för grundskollärare men då är också 1/3 outbildade och ligger runt 30k så det drar ner Snittet markant. En bekant fick runt 42 som ingång och tjänar nu 57 som förstelärare. Hans kollegor som har jobbat i 20 år tjänar ofta uppemot 50k. Det är en bra bench

Sen får du inte glömma att stockholmare sparar mycket mer i aktier än gemene man och de flesta framgångsrika egenföretagarna bor i innerstan och de skatteplanerar givetvis

Obehöriga lärarare räknas in in i statistiken, endast de med lärarleg.
Japp, medelstockholmaren har i median 40 000 i aktie/fond kapital vid 30 och 60 000 kr vid 40.
Endast 18% har aktier och 40-50% fonder. Median snittsparande är 1500 kr/mån för medelinkomstagare och 5000 kr/mån för de med löner över 50 brutto. Endast 5% har över en miljon sparat totalt i aktier, fonder och konto.
Stockholmare är riktigt täta...
Citera
2022-07-30, 11:33
Medlem
DVikings avatar
Lite anekdoter från marknaden då. Tokbudad (+40%) Slöddermalmslägenhet, 9.55m i mars:

https://www.booli.se/annons/4545144

Igår såldes likadan lägenhet en trappa upp för 7.5m.
Citera
2022-07-30, 11:37
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Lite anekdoter från marknaden då. Tokbudad (+40%) Slöddermalmslägenhet, 9.55m i mars:

https://www.booli.se/annons/4545144

Igår såldes likadan lägenhet en trappa upp för 7.5m.

Iofs såldes också en för 8,1M några dagar senare: https://www.booli.se/annons/4547809

Verkar vara väldigt specifika kvaliteter som söks på den adressen?
Citera
2022-07-30, 11:38
Medlem
https://www.expressen.se/noje/carolas-lyxvilla-sald-sa-blev-slutpriset-magiskt-hus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in