2022-07-29, 22:54
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
En intressant frågeställning är ju hur wagner kan pulvrisera Ukrainas natotränade soldater.

Jag tror det helt enkelt beror på att det är yrkessoldater som slåss mot värnpliktiga eller frivilliga.

Plus att det jag sett så har ju Wagner ganska bra taktik och har gjort en hel del smarta anfall som brutit sönder Ukrainas försvarslinjer i Donbas när Ryssarna kört fast.

I alla fall är jag förvånad att dom varit så framgångsrika.

I det fallet, som jag förstår är väldigt omdiskuterat inom Wagner, så lämnade ju Ryssland klartecken till bombning till USA för inga Ryssar fanns där. Går ju inte att försvara sig med missiler eller bomber som droppas i bakhåll. Samma som Ryssarna gör med Ukrina varje dag nu och dödar några hundra varje natt med kalibr.
Trams merparten av Ukrainas styrkor är vare sig "natotränade" eller utrustade med NATO materiell.
Huvudparten av Ukrainas materiel är antingen gammalt sovjetiskt materiel eller producerat av Ukraina.
Citera
2022-07-29, 22:56
Medlem
Citat:
En intressant frågeställning är ju hur wagner kan pulvrisera Ukrainas natotränade soldater.

Jag tror det helt enkelt beror på att det är yrkessoldater som slåss mot värnpliktiga eller frivilliga.

Plus att det jag sett så har ju Wagner ganska bra taktik och har gjort en hel del smarta anfall som brutit sönder Ukrainas försvarslinjer i Donbas när Ryssarna kört fast.

I alla fall är jag förvånand att dom varit så framgångsrika.
Ja fast det är egentligen krigsbrott att de klär ut sig i ukrainska uniformer.

Man skulle kunna tänka sig en insats med frivilliga pundare från kumla iklädda ryska uniformer beväpnade med skruvmejslar som tyst vapen. Sup dem fulla och släpp av dem bakom fiendens linjer skulle vara intressant att se hur långt de kan gå och hur många de kan sticka med skruvmejseln, sann wagner anda.
Senast redigerad av kissfittan 2022-07-29 kl. 23:01.
Citera
2022-07-29, 23:00
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Absolut. Samtliga "big players" önskade att träffa honom och skapa relationer/affärer. Det var en gyllende tid för Ryssland med möjligheter och bnp som ökade. Man kunde ha kommit in i "finstugan" i världssamfundet med att ta ansvar.

Visade sig att Putin inte tänkte ta sitt land, till denna plats globalt. Utan hade mer småaktiga ambitioner.

Han var en simpel gangster redan då, men nu fattar alla, förutom några bittra Serber i denna tråden (trollfabrikanterna fattar men dör så klart om dom visar att dom fattar).
Citera
2022-07-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Ja fast det är egentligen krigsbrott att de klär ut sig i ukrainska uniformer.

Man skulle kunna tänka sig en insats med frivilliga pundare från kumla iklädda ryska uniformer beväpnade med skruvmejslar som tyst vapen.

Hehe, det skulle ju vara en syn om "pundare från kumla med skruvmejslar" pulvriserade Ukrainas försvar. Du menar att dom vinner för dom är så dåliga, konstigt argument?

Strunt samma, tyckte det var intressant att dom verkar vara förvånansvärt framgångsrika med att bryta upp Ukrainas försvarslinjer och deltar i absoluta frontlinjen.
Citera
2022-07-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ukraina har beskjutit med HIMARS fängelse i Elenovka (DNR) där fångar från Azovbataljonen befunnits.
Över 40 fångar dödades och 130 skadade. Varför gör Ukraina så ? Hämnas på sina egna som kapitulerade?
https://t.me/boris_rozhin/58698

Och så strök väl någon Amerikansk eller Engelsk general med också, enligt ryssarna så fanns det ju flertalet sådana i Azovstal.
Citera
2022-07-29, 23:05
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Snart händer det...

Håller tummarna. Ukraina har verkligen initiativet nu. Det luktar desperation över ryssarna när dom spränger sina egna fångläger för att döda ukrainska krigsfångar. Deras krigsbrott staplas på en sån hög att jag har svårt att se väst inte kommer släppa in bättre vapen för att få ett slut på ryssarnas mordorgier.
Citera
Medlem
Det är faktiskt ganska löjligt att folk inte förstår varför Ryssland gick in i Ukraina det ligger faktiskt på ett barns förståndsnivå.
Citera
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
USA dödade upp till 200 st av Wagnergruppens soldater:

Hur många amerikaner dog? Var det någon alls?

Inte vad jag har sett.
Deras erfarenheter från Syrien är också värdelösa i Ukraina enligt dem själva.
(Marat Gabidullin)
Citera
Medlem
Opaques avatar
" Researchers at Yale University say the Russian economy is suffering massive damage due to Western sanctions"

En av de mest prestigefyllda universitet i västvärlden kom ut med sin 166 sidors rapport i dagarna, där man vänt på alla tänkbara stenar.

https://www.youtube.com/watch?v=uSoJDIBdglM
Citera
2022-07-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Trams merparten av Ukrainas styrkor är vare sig "natotränade" eller utrustade med NATO materiell.
Huvudparten av Ukrainas materiel är antingen gammalt sovjetiskt materiel eller producerat av Ukraina.
Det gamla materialet de hade i sina lager är för länge sedan slut, förbrukat eller sönderskjutet av ryssarnas artilleri. Den ukrainska militärens talesmän själva medger att det är så. Sedan minst ett par månader är Ukraina helt beroende av en strid ström av västlig materiel allt från artilleripjäser trill tanks till ammunition och reservdelar. Massor med sändningar som anländer under delvis rätt kaotiska förhållanden och inte alltid är lätta eller lämpliga för UAF att använda.

Naturligtvis är de uttänjda supply lines och den oklara läget ifråga om vad som kommer in, när och var, en avgörande nackdel för Ukraina. Ryssland och DPR/LPR har mycket bättre logistisk kontroll på vad de tar in och vart det ska.
Citera
2022-07-29, 23:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Det är faktiskt ganska löjligt att folk inte förstår varför Ryssland gick in i Ukraina det ligger faktiskt på ett barns förståndsnivå.

Håller med om att även barn förstår att ryssarna gick in i ett erövringskrig att med maximalt med våld stjäla land och egendomar och etniskt rensa för att sprida Russkiy Mir på samma sätt som nazityskland ville ha Lebensraum.
Citera
2022-07-29, 23:11
Medlem
Citat:
Hehe, det skulle ju vara en syn om "pundare från kumla med skruvmejslar" pulvriserade Ukrainas försvar. Du menar att dom vinner för dom är så dåliga, konstigt argument?

Strunt samma, tyckte det var intressant att dom verkar vara förvånansvärt framgångsrika med att bryta upp Ukrainas försvarslinjer och deltar i absoluta frontlinjen.
Det är inte så långt ifrån verkligheten hur wagner jobbar vad jag kan förstå, wagner är nog inte toknöjda över att jobba i frontlinjen dessa lirare kan lika gärna avrätta sina egna som fienden om de ser nån nytta med det misstänker jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in